Enligt Förtroendebarometern 2023, som publicerades på tisdagmorgonen, har svenskarnas förtroende för Flashback ökat. Enligt undersökningen är Flashback den sociala medieplattform som svenskarna idag har högst förtroende för. Långt före plattformar som Facebook, Twitter och TikTok. Medieakademins Förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997, och enligt den så har allmänheten lågt förtroende för sociala medier och diskussionsforum. Men av de fyra aktörer som ingår i årets mätningen, så hamnar Flashback högst. Detta är inte första gången. Samma sak hände 2020, och ingen sociala medieplattform har sedan dess haft högre förtroende bland svenskarna än Flashback, om man får tro Förtroendebarometerns årliga undersökning. Det som skiljer sig i år är att avståndet har ökat. "Twitter har ju haft ett väldigt tufft år, med Elon Musk som tagit över. Och trots att det är en relativt liten plattform i Sverige så har det rapporterats väldigt mycket, och väldigt negativt om det. Det som är lite speciellt nu är att av alla sociala plattformar vi mäter är det helt plötsligt Flashback, det kanske mest utskällda forumet Sverige någonsin haft, som ligger överst, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin, till SVT. I år mättes förtroendet för Tiktok för första gången, och plattformen hamnade genast på sista plats. Enligt barometern sade bara två procent av undersökningsdeltagarna att de hade ganska eller mycket stort förtroende för Tiktok. Vilket i praktiken betyder att svenskarnas förtroende för Flashback är fyra gånger högre än för TikTok. Men även om förtroendet för Flashback har ökat, så är det en högst marginell ökning. Flashback har i de sex mätningar som gjorts, mellan 2016-2023, legat mellan 7-8 procent. Den stora förändringen är istället att svenskarnas förtroende för övriga sociala medieplattform har rasat. En nedgång som pågått under flera år. I Förtroendebarometern 2012 hade en dryg femtedel (21 procent) av undersökningsdeltagarna ganska eller mycket stort förtroende för Facebook. Idag är siffran endast fem procent. Samma siffra som Twitter, som för tio år sedan hade dubbelt så höga siffror. Högst förtroende (78 procent) har undersökningsdeltagarna för Valsystemet i Sverige, och bland medierna har Sveriges Radio (66 procent) och Sveriges Television (62 procent) högst förtroende, men som sedan förra året har båda sjunkit fyra procentenheter vardera. Årets mätning omfattar 1201 webb-intervjuer med personer 16 år eller äldre. Fältperioden ägde rum den 8 februari - 13 februari 2023. https://medieakademin.se/wp-content/uploads/2023/03/Presentation_fortroendebarometern_2023-WEBB-Final.pdf https://www.svt.se/kultur/fortroendet-for-public-service-sjunker https://www.flashback.org/t3513817