OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
¯¯ ¯¯¯¯¯ /¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/
¯ ¯¯ ¯¯¯¯ ¯ / /_/ / /_/ / /_/ / /¯¯¯¯¯/ /¯/ / /_/ /
¯ ¯¯¯ ¯ ¯¯¯ / _____/ / __/ __/ / ¯¯ / __/
¯¯ ¯¯¯¯¯ ¯¯¯ / / / /¯/ / /¯/ / /_____/ /¯/ / /¯/ /
¯¯¯ ¯¯¯¯ ¯ /__/ /__/ /__/__/ /__/_______/__/ /__/__/ /__/
Public domain! /¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/ ¯¯¯¯ ¯ ¯¯
Nummer: #14 1999-07-16 / / /¯¯/ / / / ¯¯ ¯¯¯ ¯¯¯¯¯
Information wants to be free / / /¯¯¯__/ / / ¯ ¯¯¯ ¯¯¯ ¯ ¯
/_____/_____/_____/ ¯¯ ¯¯ ¯¯¯¯¯
.-------.
Innehåll
'-------'
¤ Ledare
¤ Bokrecension - Hacker
¤ Paranoia
¤ Veckans SexNovell - 31337 Priik0r Kuptin Krunzch fixar B1FF3N
¤ Copyright finns inte 2.0 - Artificell Intelligens
.-----.
Ledare
'-----'
Då var ledaren här igen, men denna gång är det inte vilken ledare som helst,
denna gång är det Scoutledar-Frasse och hans patrull som är här och våldgästar
oss... Ni vet han och hans patrull som har kommit för ett knull, eller? :)
Tjoho, boken Hacker är helt enkelt bäst! Läs den! Nej, tro på elajten! BTW
stöd min kamp mot hypokondrin genom att sända in en uppblåsbar ballong till:
Klas Ohlsson
Järvstavägen 546
896 54 Göteborg
MeglaW, ja då kan man ju undra varför han stavar med stort W, vi på Phreak 020
vet varför. Nämligen för att det är en förkortning för MegaWannabe... Detta är
helt logiskt med tänke på att han hade w4nn4be Priik0r som nick förut... :P
Phreak 020 har gästat många zine, men inte UPOS :(... På Spräng allt och deras
morsa, eller vad fan dom heter, går cr3ditz till alla som hatar C31Z1U5... Hmm
Min kommentar är denna: Jag bryr mig inte om fjortisar och era krig... Vi
trodde vi kunde förändra världen men förändrade blev vi... IRL skulle ni åka
på f3tt med stryk, len! Läste just WSPA(Wannabe SPA) #4 och vill klarlägga att
Phreak 020 kommer ALDRIG gå ihop med något phreaking crew! Jaja, man har ju
köpt en Ericsson S 868 i veckan också! Fan vad bra den är, man kan ju ringa
med den. =)
Jaja, vem vet snart kanske säpo kommer hem till dig också... Hälsa från mig,
i så fall... =)
Om du åker fast för att ha prövat något illegalt härifrån så referera gärna
till zinet =), men det är inte vårt fel att du åker fast. Det är ju en fördel
om du läser detta zine i edit eller något annat program som kan läsa DOS
text(inte notepad). Let's Phreak...
Denna gång i zinet kollar vi på följande Bokrecension, Paranoia, Veckans
SexNovell och Copyright finns inte 2.0.
.--------------------.
Bokrecension - Hacker
'--------------------'
En bra bok som måste läsas...
Hacker - Berättelsen om gänget som knäckte koden
Mysko underrubrik med tanke på att dom trashade fett och använde sig av
umgängeskonst, en av dom bättre översättningarna av social engineering.
Storyn handlar om kriget mellan MOD och LOD 1989-1992. Hur MOD hackade sig in
på Tymnet och New York Telephone, och hur dom blev dom som dom var... Jävligt
bra bok, den tar även upp operation Sundevil som är jävligt känd! EFF och The
Mentor tas också upp. När Secret Service bryter sig in MOD:arnas hem fixar EFF
med advoktater. Det var också genom detta som EFF uppstod. MOD var också med
på 2600 mötena i New York i nära fem av första åren. det var innan B1FF dök
upp USENET -93 det... Jaja, orkar inte skriva mer, läs den...!
Jag dedikejtar boken fyra shell accounts med compiler access av fem möjliga...
//Celsius
.-------.
Paranoia
'-------'
Paranoia eller anledningar till att avlyssna SÄPO.
SÄPO finns överallt till och med i denna textfil. Telia är maskopi med Säpo
också. Dom avlyssnar dig dagligen för nerladdningen av alla 0nda zine som du
läser. Just nu kollar dom upp din tandläkare och lurar i tandläkaren till ett
sammarbete med dom, så nästa gång när du ska på tandröntgen så tänker dom
stråla in cellgifter i din mun och ge dig cancer. Det var Säpo som uppfann
Estacy och LSD för att hålla folket i styr, drogade människor opponerar sig
inte... LSD är igentligen en förkortning för LaserStyrd Dumbom. Japp, dom kan
styra dina tankar om du går på LSD, och det är också dom som står för alla
snedtändningar. Estacy däremot används bara för att lungna ner folk och göra
dom beroende av staten och Säpo. Det är därför inga kommunister lyckas göra
revolution helt enkelt. Säpo ger dom Estacy om dom håller sig lugna.
Telia ger sina anställda Marijauna efter bra arbetsdagar och när dom har sköt
sig bra. Eftersom Marijauna inte är en skärskilt tung drog så blir Telia
filurerna jätteglada, och får en positiv inställning till Telia. Kommer
filurerna på en Phreaker eller något dylikt, så blir dom belönade. Belöningen
är i form av gratis 071-samtal och en dildo uppkörd i röven, när dom är höga
på Maja...
//Celsius
.------------------------------------------------------------.
Veckans SexNovell - 31337 Priik0r Kuptin Krunzch fixar B1FF3N
'------------------------------------------------------------'
Adrealinet strömmade in i Niklas hjärna när han såg sökresultaten på
www.altavista.com. Niklas, som för övrigt var 14, hade sökt på följande sätt:
+phreak* +underground -xxx +hack* och Swedish som språk.
Vilket lyckades ganska bra. Det kom upp lite av varje, bland annat KBB Zinet.
Han läste zinet och Beige Boxing artikeln i KBB #1, detta måsta jag testa
tänkte Niklas.
Så han gick till Teknikbutiken och köpte en telefon med knapparna i luren, för
127:-. Han snodde ett par krokodilklämmor från sin skola också...
Han klippte av hankontakten, skalade kablarna och lödde fast dom två
krokodilklämmorna... Nu hade han gjort sin egna beiga box! Vilken kick alltså!
Han gick ut klockan 03:27 på en lördagsmorgon och drog till Djursholm, ja dom
jävlarna måste ju i alla fall ha råd att betala... Han bröt upp en japanare
och kopplade in boxen, ja han hade skrivit ut KBB #1 på papper och han följade
instruktionerna. Han fick en kopplingston som lät, ja inte fan lät den i 2600
Hertz i alla fall... Nu fick han en fet orgasm. Sedan tänkte han telefonsex
skulle vara skönt, så han slog 009-1-555-PHONE-SEX. Ett samtal som kostade $20
i minuten, billigt och bra. Vilken lång natt det blev, och många orgasmer
också, si så där 40 stycken. När han lade på så var klockan 10:34, och Telia
var på väg för att infånga våran phreaker. Som tur var så cardade han till sig
en taxi genom sin hyper moderna Nokia 2600. Han drog ifrån Telia gubbarna som
kom där med oranga saftblandare, och en finsk diskobil... Det ger en adrealin
kickar... När han kom hem så kopplade han upp sin LapTop mot det 020 kontot
som han hade trejdat till sig i taxin... Han läste om lite om elajten och
phreakingens historia, om Captain Crunch på 60-talet och om B1FF med sin k-r4d
3117 574vn1ng. Han läste också VSP och MeglaW's jävla uttryck: Priiker! Japp,
Kuptin Krunzch skulle vara ett bra nick på den störste phreakern i 90-talets
Sverige, året var ju -99! 31137 var han ju oxå, han cardade ju! KEWL!!! Han
hängde ju på IRCnet, för där hängde ju dom stora pojkarna och #VSP. Ja, så är
det när man inte vet bättre. Han drog en /nick Krunzch och en /join #Vsp...
Sedan övergick han till en högre livsform, men han finns fortfarande på #VSP
även om det inte syns...
//Celsius
.------------------------------------------------.
Copyright finns inte 2.0 - Artificell Intelligens
'------------------------------------------------'
Här är den elfte delen till den kända boken Copyright finns inte, Version
2.0. För att kunna läsa den så används en speciell teknik för att markera feta
och kursiva ord. Om ett ord markers med _understreck_ så betyder det att ordet
är i fet stil, och är det *stjärnor* runt ett ord betyder det att ordet är
kursivt. Det kommer komma ett nytt kapitel i varje nummer tillsvidare...
Bokens hemsida är: http://www.df.lth.se/~triad/book/
_ARTIFICIELL INTELLIGENS_
Resonemang kring artificell intelligens (hädanefter kort: AI) är allmänt
återkommande i många sammanhang, inte minst i alla de ämnen jag tar upp i den
här boken. Därför har jag låtit AI få ett eget kapitel.
AI är en tvärvetenskap; den gränsar till elektronik, datalogi, psykologi,
sociologi, filosofi, religion, medicin och matematik. Detta är absolut ingen
överdrift. Skapandet av AI innebär att man först måste förstå hur "vanlig"
intelligens fungerar, vilket är svårare än det låter - det enda föremål man
med säkerhet vet är intelligent är ju den mänskliga hjärnan. AI handlar alltså
ytterst om att studera de humanistiska vetenskaperna för att bygga de
naturvetenskapliga modellerna. Vår intelligens har visat sig ha tydliga
kopplingar till vårt sätt att uppfatta världen, vad vi med ett fint ord kallar
*perception*.
Att forska i AI är högsta mode på högskolorna, och det är inte helt utan
anledning. För första gången i världshistorien finns det nämligen *pengar* att
tjäna på AI. Företagen som administrerar och kommunicerar allt mer och mer via
elektroniska länkar är i behov av dataprogram som kan göra rutinjobb, som att
sortera elektronisk post och underhålla lagren. Sk intelligenta *agenter*
marknadsförs, avpassade för olika elektroniska rutinjobb. Lite cyniskt skulle
man kunna säga att företagen för första gången kan ersätta tänkande människor
med maskiner på områden man aldrig trodde skulle kunna mekaniseras. (Jag skall
dock påpeka att det knappast kan kallas *mekanisering*, eftersom riktigt
intelligenta program verkligen *tänker*, inte bara handlar enligt en
uppsättning regler.)
Det finns en rad filosofier och inriktningar inom AI. Till de främsta hör
idag: *expertsystem* (stora databaser med specifik kunskap), *genetiska
algoritmer* (simulerad evolution av t ex matematiska formler för att passa ett
visst ändamål) och *neuronnät* (efterapning av hjärnans organisation i
självständiga och parallellt arbetande nervceller).
I takt med att informationsdatabaser i stil med de som finns på Internet
växer fram kan agenter jobba direkt med informationen utan att behöva förstå
sig på människor. Varför sätta en människa på att göra research när du lika
gärna kan låta en agent göra det både billigare och snabbare? (Den som
någonsin sökt information på Internet inser själv hur användbart ett lite mer
intelligent sökverktyg skulle kunna vara.)
Det forskas dessutom på *artificiellt liv*, som verkligen är levande
organismer som lever och fortplantar sig i datasystem. Datavirus är en form av
artificiellt liv, om än ganska osofistikerat och ofta destruktivt.
Artificiellt liv har ännu inte rönt några större framgångar. (Om man inte
skall kalla datavirus och alla de företag och konsulter som jobbar med att
bekämpa datavirus för en framgång - det har bevisligen höjt BNP.)
Forskningen kring artificiellt liv började med ett program av _John
Conway_ som var en sorts blandning mellan dataspel och beräknad simulation och
kallades *Life*. Hackaren _Bill Gosper_ på MIT blev i det närmaste besatt av
denna simulation. Senare förbättrades det och kallades istället *Core Wars*
och innebar att många små dataprogramm skulle expandera och slåss om
systemminnet (eng: core) och bara de starkaste skulle överleva. Programmen
utsätts för flera miljöfaktorer som påminner om de krav som ställs på verkligt
liv: ensamma eller trångbodda individer dör, program utsätts för
mutationsrisker, systemresurserna varierar med tiden (dygnsrytm), alltför
gamla organismer dör osv.
Speciellt framgångsrik med artificiellt liv har _Tom Ray_ varit med
programmet *Tierra*. Hans artificiella liv har genom simulerad darwinistisk
evolution lyckats utveckla programlösningar för vissa specifika problem som
varit bättre än de som någon människa kunnat åstadkomma.
Jag har redan nämnt att hackare respekterar artificiell intelligens på ett
helt annat sätt än människor i allmänhet. En person som vuxit upp med ständig
närhet till datorer ser inte några hot i att maskiner kan tänka. Han ser
bespottandet av artificiell intelligens som en sorts rasism riktad mot en viss
livsform. Om du själv är kritisk mot artificiell intelligens, och säger att
*det kan aldrig bli samma sak*, *bara människor kan tänka* osv, betänk i så
fall att det inte finns något som helst vetenskapligt belägg för att den
mänskliga hjärnan skulle vara något annat än en maskin, låt vara av kött.
Dessa tankar går ända tillbaka till _Ada Lovelace_ och _Charles Babbage_,
två av datorernas anfädrer, som i en skrift kallad *Thinking Machines* från
mitten av 1800-talet behandlar detta.
Allmänt kända blev inte dessa idéer förrän på 1960-talet, i t ex
rysarfilmen *Colossus - The Forbins project (1969)* där intelligenta, militära
datorer tar över hela världen. Tanken figurerar som bekant även i
*Terminator*-filmerna, med den enda skillnaden att datorn heter *Skynet*
istället för *Colossus* som i *Forbins project* - inte mycket nytt under solen
i populär science fiction alltså. Rädslan för konstgjorda intelligenser går
egentligen ända tillbaka till _Mary Shelleys_* Frankenstein* (1818), kanske
rent av ännu längre tillbaka.
I Frankensteinmyten personifieras rädslan för artificiella intelligenser.
Denna historia om en vetenskapsman som skapar en livsfarlig intelligens är en
av den industrialiserade världens nya symboler, fullt i klass med tidig
grekisk mytologi. Det finns en koppling mellan Frankenstein och Bibeln
såtillvida att det skapade (människan i moseboken, monstret i Frankenstein)
sätter sig upp mot skaparen (gud respektive människan).
I judisk mytologi har vi en motsvarighet i myten om lermänniskan _Golem_
som löper amok då dess herre glömmer av att kontrollera varelsen. Det har
slagit mig hur långt före sin tid denna myt var: Golem var gjord av lera, och
datorer är gjorda av kisel, som tillverkas av sand. För att Golem skall
"fungera" stoppar konstruktören _Rabbi Löw_ ett stycke pergament med guds namn
i munnen på varelsen. Detta är jämförbart med hur ingenjören "matar" sin dator
med mjukvara. För att stoppa den skenande Golem tar rabbin ut pergamentet ur
munnen på denna, varvid varelsen faller ihop i en hög torkad lera, efter att
den berövats sin livsgnista.
Redan i dessa två 1800-talsmyter finns alltså rädslan för att människan,
liksom Gud, skall skapa intelligent liv ur död materia. Denna ganska ogrundade
rädsla för *uppror mot gud* är alltså bakgrunden till mycket av den
fientlighet som riktas mot forskningen inom artificiell intelligens. Det som
skrämmer oss är myten om hur människan åt av kunskapens träd, och vår skräck
för att ytterligare en skapelse skall göra detsamma. Jag tänker dock gå bortom
dessa myter och istället rikta in resonemanget på de filosofier som ligger
till grund för AI-forskningen: *Pragmatismen* med arv från Fallibilismen,
Nihilismen och Zenfilosofin. (Låt inte dessa konstiga ord avskräcka dig från
att läsa vidare!)
Man kan fråga sig *varför* forskare prompt skall försöka skapa artificiell
intelligens. Det finns ju redan människor, varför försöka skapa något nytt,
bättre, främmande? Att ställa en sådan fråga till en forskare på området är
ungefär som att fråga ett ungt par varför de prompt skall skaffa barn. Varför
föda upp en ny generation som ifrågasätter allt du byggt upp? - det är en
sådan sak som man bara gör helt enkelt; en utmaning, en önskan att skapa något
som skall leva vidare. En drift att låta evolutionen fortgå. Kanske är det
också detta som till viss del driver hackare att framställa datavirus: nöjet i
att se något nytt växa och sprida sig.
Hela vårt samhälle och våra liv är nu så sammanlänkade att de inte går att
skilja åt. Samhället, maskinerna och människan - allt måste utvecklas vidare.
Evolutionen tillåter inga stängda dörrar, och AI är enligt mitt sätt att se
det bara ännu ett steg på evolutionens väg. Själv ser jag detta som något
relativt positivt, andra blir skräckslagna.
Samtidigt skall man inte glömma att lägga märke till de *marknadsmässiga
intressen* som står bakom den artificiella intelligensens expansion. Att
datorer skall kunna läsa blanketter, sortera information och skicka den
vidare, är givetvis bara ännu ett sätt för marknaden att rationalisera bort
människor ur produktionen, att automatisera kontorslivet och göra sekreteraren
och revisorn överflödiga. Ledningen för ett företag är givetvis som vanligt
enbart intresserad av att tjäna pengar och ackumulera kapital. *Skulle inte
du?* Vad är det som rör sig på en högre nivå? Vad döljer sig i den komplexa
individ (eller som jag själv kallar det: *superindivid*) som vi gett namnet
*"marknaden"* och som ständigt driver på denna utveckling?
Den som är intresserad av att få veta mer om AI och allmänt filosofiska
aspekter kring ämnet kan med fördel läsa boken *The Age of Intelligent
Machines* av _Raymond Kurzweil_ (1990). Vill man förstå mekanismerna bakom AI
bör man läsa _Douglas Hofstadters_ *Gödel Escher Bach*, en både upplyftande
och beklämmande bok. I ett avseende är den ett vetenskapligt vederläggande av
Kafkas tes: *att rätt uppfatta en sak och samtidigt missförstå samma sak
utesluter inte vartannat*, något som fascinerande nog hör samman med
motsägelserna inom Zenbuddhism, en religion som i vissa stycken gränsar till
ren filosofi. För att låta er förstå något av mekanismerna bakom AI måste jag
försöka förklara något av den del av Zen som sammankopplas med filosofer som
_Mumon_ och som inte har så mycket med att sitta med benen i kors och meditera
(och annat hokus-pokus) att göra. Zen är i sig en filosofi som kan brytas lös
från Buddhismen och betraktas separat. Buddhismen bygger på respekt för livet
i alla dess former. Zen i sig kräver inget sådant, eftersom det är en
icke-värderande, icke-religiös filosofi.
_Zen, Eller Konsten att Bryta Sig Ur Formella System_
Just Zen har ju också blivit en av de mest inflytelserika "nya"
filosofierna i västvärlden under 80- och 90-talet. Böcker som *Zen Och Konsten
Att Sköta En Motorcykel* säljer förbluffande bra. Zenbuddhismen innebär bland
annat att det som vi västerländsk tradition kallar Gud, och som hinduisterna
och buddhisterna kallar Brahman respektive Buddha, i själva verket är summan
av alla processer i universum och ingen fristående självständigt tänkande
kraft. Således finns Gud lika mycket i människans själ som i en dators
strömkretsar eller cylinderloppet på en motorcykel. Zen kan lite förenklat
sägas vara ett enda långt sökande efter sambandet mellan processerna i
naturen, kosmos eller mikrokosmos, och samtidigt utgör själva sökandet en
process som går upp i de andra. *Sökandet i sig* är Zenbuddhismen, och poängen
är att man aldrig lyckas finna Zen, som är ett abstrakt begrepp för "svaret".
Ett sökande efter Zen innebär att man ständigt kommer till en plats där man
besvarar en fråga med: *både ja och nej*. Exempelvis:
Fråga: *Är bollen i flaskan?*
Svar: *På sätt och vis ja, om flaskans insida är dess insida, på sätt och
vis nej, om flaskans utsida är dess insida.*
Zen leker ständigt med vårt sätt att *definiera* vår omgivning, att sätta
etiketter på föremål så väl som människor. Zen lär oss att genomskåda
bristerna i vårt eget språk och hjälper oss att bryta felaktiga system, som om
vi till exempel fått för oss att alla brottslingar är svartmuskiga. (Eller att
alla hackare bryter sig in i datasystem!) Zen är tesen att inga perfekta
formella system existerar, att det *inte finns* något perfekt sätt att
uppfatta verkligheten på. Att det inte finns några perfekta system inom
naturvetenskapen bevisade matematikern Gödel 1931, och att det inte finns
några perfekta system inom religionen inser var och en som inte är
bokstavstroende.
Zen kan sägas grunda sig på antagandet att:
*Den enda absolut sanna sanningen är att inga absoluta sanningar
existerar.*
En paradox! Vilket givetvis är en perfekt utgångspunkt för tesen att
verkligheten inte låter sig fångas och alla formella system (som det mänskliga
språket, matematiken osv) därmed måste vara felaktiga. Till och med själva
påståendet att verkligheten är ofullständig är ofullständigt! *Sanningen kan
inte uttryckas i ord* - därav behovet av konst och andra uttrycksformer. Jag
skall inte skriva mer om Zen nu, men ni förstår säkert att det är många som
blir både förvirrade och förbannade när man försöker förklara Zen, speciellt
som förklaringen går ut på att det inte finns någon förklaring. Notera i t ex
_William S Burroughs_ citat: *"språk är ett virus från rymden"*, frustrationen
över det mänskliga språkets begränsningar. Även Nietzsche kritiserade språket
och menade att det var hopplöst begränsat, likväl som feministen _Dorothy
Smith_ med sin teori om hur orden styr maktfördelningen i samhället. I
västerländsk filosofisk tradition kallas motsvarigheten till Zen för
*fallibilism* och grundar sig på tanken att all kunskap är provisorisk, något
som senare utvecklats i en filosofisk riktning som kallas *pragmatism* och
betraktar alla formella system som felbara och därefter försöker bedöma dem
efter hur de fungerar istället för hur de är uppbyggda. Gödels teorem är
kanske den mest påtagliga indikationen på att denna världsuppfattning är
korrekt.
Mycket av modern matematisk teori om sk *icke-formella system* hänger ihop
med både Zen och kaosforskning. Ett icke-formellt system skapar ett formellt
system för att lösa ett problem. För att vi skall ha en chans att förstå oss
på den på ytan kaosartade världen måste vi först förenkla den genom att skapa
formella system på olika beskrivningsnivåer, men också ha möjligheten att
bryta ned dessa system och skapa nya. Vi vet till exempel att människor är
skapta av celler. Men på sätt och vis är vi ju skapta av atomer, och på sätt
och vis av ren energi. Naturen bjuder på så många beskrivningsnivåer att vi
måste sålla fram dem som vi behöver för att klara av det som vi föresatt oss.
Det är det som är intelligens.
Det finns andra filosofier som anammar delar av Zen: hit hör exempelvis
läran om *Tao*, där motsatspar som svart/vitt rätt/fel eller ett/noll
(informationens minsta byggsten) ses som heliga och det gäller att finna någon
slags gyllene medelväg. (Urtypen är alltså *Yin* och *Yang*, ett slags
*ur-motsatspar*.) Hit hör också vårt västerländska
tes-antites-syntes-resonemang. Dessa filosofier har som styrka och svaghet att
de invaggar anhängaren i en tro att *lagom alltid är bäst*, vilket enligt Zen
kan vara både sant och falskt beroende på hur man ser det. Alla sådana försök
att konkretisera verkligheten till formella system är i och för sig
intressanta men definitivt provisoriska och ständigt underkastade anpassning.
Ett annat filosofiskt system som anammade detta tankesätt var den förkristna
*Gnosticismen*, där det ursprungliga motsatsparet är *Gud* och *Materien* som
sedan möts genom en serie sk *Eoner* (tidsåldrar, idévärldar eller gudomliga
väsen). Gnosticismen är i sin tur förmodligen sprungen ur en gammalpersisk
religion som kalla *parsism* och som inrättades av den inte helt okända
filosofen _Zarathustra_, som alltså ursprungligen hävdade att världen styrdes
av sådana här motsatspar.
Zenfilosofins sätt att tänka är dels en bekräftelse på den sk
*nihilismens* världsbild att objektiva sanningar inte existerar, samtidigt
dementerar den samma världsbild; det är helt enkelt en fråga om var man
befinner sig: på insidan av ett formellt system existerar objektiva sanningar.
På utsidan av systemet finns de inte. Lyckas man bryta sig ur ett formellt
system där verkligheten inte beskrivs i begrepp som *rätt* och *fel*, eller
alla möjliga mellanting som *mera rätt än fel*, har man också funnit något av
intelligensens kärna. Att vara intelligent innebär att man kan bygga ett
system av ordning ur kaos, så grundligt att man sedan kan betrakta sitt eget
system från insidan och inordna sina egna tankar i det system man skapat.
Forskningen kring AI har på ett förbluffande sätt visat att denna förmåga är
absolut nödvändig för *varenda liten intelligent operation*.
Denna skillnad mellan den verkliga världen och den som man föreställer
sig, alltså det formella system man skapat, har i århundraden retat gallfeber
på filosofifarbröder som Platon m fl, och fått dem att i djupa bryderier
konstatera att den verkliga världen är felaktig och att deras perfekta,
matematiska system är en idévärld som står bortom den verkliga och som den
verkliga världen aldrig riktigt når fram till. (Observera att jag är en smula
uppkäftig här; en 24-årig lekman som jag har normalt inte ens rätt att ta
dessa stora filosofers namn i min mun. Den vakne läsaren lägger märke till att
jag är i full fart med att ifrågasätta auktoriteter. ;-) I vetenskapsteorin är
denna konflikt känd som kontroversen mellan subjekt (iakttagare) och objekt.
Även inom en så "hård" vetenskap som fysiken har det visat sig att detta är av
avgörande betydelse, främst i det för fysiker välbekanta *Bells Teorem*, som
ställt till stort huvudbry för mången forskare. (Jag tänker inte försöka
förklara Bells Teorem, jag nämner det mest som en referens för den som känner
till det.)
När AI-forskarna sökte svaret på hur intelligens fungerade hamnade man i
konflikt med de vetenskapliga grundnormerna. Vi behöver föra ett intelligent
resonemang för att skapa intelligens. Vi behöver en ritning på hur man gör
ritningar, en teori om hur teorier fungerar, ett paradigm för hur paradigm
skapas osv. Man hamnade i en paradox där man ville beskriva ett formellt
system med hjälp av ett formellt system. Det var då man tog till sig Gödels
teorem - ett bevis för att alla formella system är paradoxala. Lösningen på
att skapa ett formellt system för intelligens var genom att låta det referera
till sig självt, precis som en nervcell i hjärnan kan förändra sitt sätt att
fungera och behandla information genom att, just det, behandla information.
Lösningen på intelligensens gåta var inte tabeller, strikta regler och
matematik. Intelligensen var inte matematiskt-maskinell. För att intelligensen
skulle fungera måste den vara till viss del *oförutsägbar*, *motsägelsefull*
och *föränderlig*.
Många hackare och nätanvändare är hängivna Zen-filosofer, inte minst
därför att mycket av funktionerna i datorer och datanätverk ofta är ganska
självmotsägande. Den del av datavetenskapen som behandlar AI är
självmotsägande i allra högsta grad. *Programmering* är också en konst som går
ut på att skapa ordning i ett från början näst intill kaotiskt system av
möjliga instruktioner, hela vägen fram till ett färdigt dataprogram. Om det
här stycket var svårt att förstå, var snäll och läs det igen, för det är värt
att förstå.
_Människan som Maskin - Datorn som Gudomlig Skapelse_
De flesta hackare betraktar människor som avancerade maskiner och det är
egentligen inget fel med det; det är bara ett nytt synsätt, ännu ett
betraktelsesätt inom den mångfassetterade psykologiska vetenskapen. Hackare är
i allmänhet futurister och för dem är maskinen, och därmed människan, något
vackert och livfyllt. Jag skall villigt erkänna att jag själv till viss del
betraktar människor som maskiner, men skulle hellre dämpa det lite och säga
att vi i likhet med datorer är *informationshanterare* - vi föds med en viss
information präglad i generna; under uppväxten tillförs sedan alltmer
information från omgivningen. Resultatet blir en komplex mängd information som
vi kallar för *individ*. Processen där informationen bearbetas och lagras i
individen kallar vi för intelligens. Individen samverkar också med omgivningen
genom att symboliskt uppta och avsöndra informationsstycken, och blir
därigenom del i en ännu större process som också den är intelligent. (Är man
religiöst lagd kan detta påstående uppfattas som hybris.)
Skillnaden mellan människor och datorer då?
Två saker: Datorn vet vem som skapat den (ett) och människans liv är klart
tidsbegränsat (två). Man har framkastat teorin att det unika i människans
"själ" är en produkt av endast dessa två faktorer, och att det därmed bara är
just ovissheten och tidsbegränsningen som gör livet *"värt att leva"*. Sedan
kan man ifrågasätta teorin med den invändningen att båda premisserna i princip
är förhandlingsbara i ett längre perspektiv. Härom får läsaren dra sina egna
metafysiska slutsatser. Ämnet är i det närmaste outtömligt. (Och publiken i
princip outtröttlig.)
*"Jag har skådat saker ni människor inte kan föreställa er... Brinnande
attackskepp vid Orions skuldra... Jag såg C-strålar tindra i Tannhauser-
porten... Alla dessa ögonblick kommer nu att gå förlorade i tiden, likt
tårar i regnet."*
(Androiden Roy Beatty i _Ridley Scotts_ *Blade Runner* inser i dödsögonblicket
något av livets innebörd.)
Om vi går till djuppsykologin blir det hela lite enklare. Ett intelligent
system, såväl artificiellt som naturligt, måste kontrolleras mot ett
överliggande system, vad vi skulle kunna kalla ett *metasystem*, för att kunna
veta i vilken riktning det skall utveckla sig. På ett AI-system som skall
känna igen bokstäver "belönas" respektive "bestraffas" ett korrekt uppfattande
av tecknen tills systemet lärt sig hur det skall kunna känna igen så gott som
alla tecken. Detta fordrar att systemet har två funktioner: dels in- och
utmatning av information, och dels *eftertanke*.
På ett AI-system sker detta kontrollerat i två steg. Hos en människa sker
informationsbehandlingen om dagen och jämförelsen mot det "korrekta"
handlingsmönstret under natten i form av drömmar, där förloppen återupprepas
och jämförs med våra *verkliga* motiv, alltså det *undermedvetna*. Likheten är
påfallande.
Vi kan alltså med detta resonemang konstatera att människan har ett inre
system för vad som är korrekta och felaktiga handlingar. Som om inte detta
vore nog, vet vi att vi också kan förändra de planer vi handlar efter - vi är
alltså inte födda till att gå en viss utstakad väg. På det viset är människan
lika paradoxal som vilket icke-formellt system som helst. Vi har förmågan att
bryta oss ur systemet och omvärdera våra mål.
De stora psykologiska filosoferna, främst _Sigmund Freud_ och _Carl Jung_,
fann dock att det fanns ett slags symboler och motiv som *inte* modifierades
utan var gemensamma för alla människor. Freud talade om de stora *drifterna*,
främst sexual- och dödsdriften. Jung vidareutvecklade resonemanget till flera
*arketyper*, som t ex visade på vissa grundläggande uppfattningar om vad som
är gott och ont. Dessa arketypiska drifter som tycks finnas hos alla djur är
tydligen en motor som driver människan att utforska och försöka förstå sin
omvärld.
Detta är den mest grundläggande skillnaden mellan människor och maskiner.
Det finns inget som säger att vi skulle behöva låta de intelligenta maskinerna
drivas av samma drifter och instikter som vi själva. Vi kan istället
specialutrusta dem med en *drift* att lösa det problem de konstruerats för.
När maskinen utvärderar sitt eget handlande drivs den då ständigt att springa
våra ärenden. Science fiction författaren _Isaac Asimov_ föreslog exempelvis i
sina robotnoveller robotikens *lagar*, där robotarna drevs av en närmast
sjuklig vilja att vara människor till lags. Dessa återfinns även i den något
modernare filmen *Robocop* där robotpolisen drivs av viljan att upprätthålla
lagen.
_Mot en Artificiell Tidsålder - AI och Samhället_
Aspekter på AI återspeglas i tidens medier - *Blade Runner* handlar om
skillnaden mellan människor och maskiner, i cyberpunkromaner, musik och filmer
förkommer AI rikligt, och år 1995 har Frankenstein nypremiär på biograferna.
Slump? Knappast.
Ett spännande exempel på den här trenden är _Arnold Schwarzeneggers_ roll
som robot i *Terminator 2*. Där har den konstgjorda intelligensen mänskliga
drag, som en följd av att den programmerats av en mänsklig rebell istället för
en brutal militär. Den visar också på olika aspekter av hur det kan gå om man
hanterar tekniken vårdslöst. (Som när Rabbi Löw tappade kontrollen över sin
Golem.) Särskilt intressant är scenen där roboten, maskin som den är, bara
följer sitt program att utplåna människor som är i vägen istället för att
välja fredliga lösningar. Huvudpersonen John (som f ö är en skicklig hackare)
upptäcker här en farlig "programlus" i roboten, som han rättar till. Budskapet
i filmen är att teknik och AI är bra - om den används på rätt sätt och
övervakas av människan. Den riktiga faran är den nonchalanta människan.
Den svenska *Femte Generationen* förtjänar återigen att nämnas i
sammanhanget. Femte generationens datasystem är just en annan beteckning på
artificiellt intelligenta datasystem.
_Lars Gustafsson_ utmärker sig med den vackra science fiction romanen *Det
Sällsamma Djuret Från Norr* som på ett ingående och underhållande vis
behandlar metafysiska aspekter på AI. Speciellt spännande är här tankarna om
decentraliserad intelligens. Detta innebär t ex att ett myrsamhälle kan sägas
vara intelligent, men knappast en enskild myra, att hela mänskligheten kan
betraktas som en sammanhängande intelligent organism osv - ett synsätt hämtat
från sociologin som kommit att få en central betydelse inom AI-forskningen.
Informationsflöden är en indikation på intelligens. Detta bekräftas i
modellen av samhället som en enhetlig tänkande kraft. Individens och
samhällets intelligens är otvivelaktigt besläktade; förmågan att lagra och
bearbeta information genom kontruktion och upplösande av formella system
kännetecknar intelligens. Samhället är som en organism, ändå inte. De här
idéerna går ända tillbaka till den sociologiska vetenskapens grundare _Auguste
Comte_. Själv har jag myntat begreppet *superindivider* som en beteckning på
dessa överordnade intelligenser med namn som *företag, marknaden, staten,
kapitalet* osv. Jag skall återkomma till detta längre fram i denna bok.
Man kan återigen betona släktskapet mellan kaosforskning och intelligens;
intelligens kan uppfattas på många olika nivåer, varje nivå i sig ett formellt
system. Det ena systemet liknar det andra och bildar ett märkligt
sammanhängande mönster. Vår intelligens verkar vara ett med vår förmåga att
betvinga kaos.
_Alan Turing och Turingtestet_
En av de allra första som ägnade sig åt att försöka få maskiner att hysa
intelligens var _Alan Turing_. Han föreslog ett test som kunde avgöra om ett
system var intelligent eller inte, det sk *Turingtestet*. Det gick ut på att
man placerade en människa i ett rum med en terminal som antingen var kopplad
till en annan terminal där det satt en annan människa, *eller* till en dator
som låtsades vara en människa. Om försökspersonerna inte kunde skilja på
människan och datorn, dvs att de i hälften av fallen dömde ut datorn och i
hälften av fallen människan, skulle man kunna påstå att datorn var
intelligent.
Detta kritiserades ganska omgående med en teori som kallades det
*kinesiska rummet*. Denna innebar att turingtestet gjordes på kinesiska, och
att man placerade en kines vid ena terminalen, och en person som inte kunde
kinesiska vid den andra. För att den icke-asiatiske personen skulle ha en
chans att svara på de frågor som kinesen ställde, skulle man ge honom en
uppsättning regler i form av tecken, grammatik etc med vars hjälp han skulle
kunna generera vettiga svar utan att förstå ett smack kinesiska. Genom att
bara slå i böcker och tabeller skulle det därför verka som om personen i fråga
talade kinesiska *och* var intelligent, fast han/hon i själva verket bara
följde regler.
Den lilla slaven som sprang fram och tillbaka och tolkade kinesens frågor
och framställde intelligenta svar utan att kunna något jämfördes med hårdvaran
i datorn, *maskinen*. Böckerna och reglerna för hur han skulle svara var
mjukvaran, alltså *dataprogrammet*. På det viset menade man att en dator inte
kunde vara intelligent, bara följa givna instruktioner.
Nu visade sig denna invändning vara felaktig. Det kinesen kommunicerar med
är inte *enbart* den person som sitter i andra änden, utan *hela systemet*,
med terminal, böcker, regelverk och allt annat som den stressade stackaren i
det andra rummet använder sig av. *Även om personen som satt vid terminalen
inte var intelligent, var systemet som helhet intelligent.* Detsamma gäller
för en dator: även om inte maskinen eller dataprogrammet *i sig* är
intelligenta, kan systemet *maskin+program* mycket väl vara det.
Det samma gäller en människa - en enskild neuron i hjärnan är inte
intelligent. Inte ens hela delar av hjärnan eller *hjärnan i sig* kan sägas
vara intelligenta, eftersom de inte kan kommunicera. *Systemet* människa med
*både* kropp och hjärna kan däremot sägas vara intelligent!
Av detta följer också den lätt obehagliga insikten att varje system som är
intelligent ständigt måste bearbeta information för att kunna kallas
intelligent. Vi måste ta emot sinnesintryck och avge svar på dessa på något
vis för att kunna kallas intelligenta. *En människa utan förmåga att ta emot
eller ge ifrån sig information är alltså inte intelligent!* Informationsflöde
är en indikation på närvaron av intelligens. Härav definierar vi begreppet
hjärndöd. En människa utan intelligens är ingen människa.
Vi skulle kunna avsluta det här kapitlet med att definiera vad intelligens
egentligen är (enligt Walleij):
*Intelligens är förmågan att i ett till synes kaosartat informationsflöde
skapa system för att sortera och överblicka detta samt oupphörligen revidera
och bryta ned dessa för att skapa nya.* (Notera att denna definition är en
paradox eftersom den beskriver den process genom vilken författaren lyckades
konstatera detta. Aldrig får man vara riktigt glad :-)
//Linus Walleij