OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
¯¯ ¯¯¯¯¯ /¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯¯¯/¯¯/ /¯¯/ ¯ ¯¯ ¯¯¯¯ ¯ / /_/ / /_/ / /_/ / /¯¯¯¯¯/ /¯/ / /_/ / ¯ ¯¯¯ ¯ ¯¯¯ / _____/ / __/ __/ / ¯¯ / __/ ¯¯ ¯¯¯¯¯ ¯¯¯ / / / /¯/ / /¯/ / /_____/ /¯/ / /¯/ / ¯¯¯ ¯¯¯¯ ¯ /__/ /__/ /__/__/ /__/_______/__/ /__/__/ /__/ Public domain! /¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯/ ¯¯¯¯ ¯ ¯¯ Nummer: #15 1999-07-30 / / /¯¯/ / / / ¯¯ ¯¯¯ ¯¯¯¯¯ Information wants to be free / / /¯¯¯__/ / / ¯ ¯¯¯ ¯¯¯ ¯ ¯ /_____/_____/_____/ ¯¯ ¯¯ ¯¯¯¯¯ .-------. Innehåll '-------' ¤ Ledare ¤ Veckans SexNovell - E-mejl i Lönneberga ¤ 0200 ¤ Överheten ¤ Brev från ZiTech ¤ Svar direkt ¤ Copyright finns inte 2.0 - Virtuell Verklighet .-----. Ledare '-----' Ey, len! Wuz up? Ännu en K-rad Unauthorized Elajt...! =) Nej, tro på Säpo! Japp, dom finns ju! Nää, tänker kanske du men då glömmer du bort att dom äger Ralph och hans hus i Bollebygd. Phreak 020 är fortfarande din källa till kunskap, kunskap som inte går att finna på andra ställen. Kunskapen bygger på din existens... En dag försvinner VSP, men inte Phreak 020! Varför inte? Jo, för att Säpo kanske känner mig =). Eller kanske chefen på Telias Internetservice =), lol. Nu Svenne, nu talar vi inte tjocke Raffe, Svenne! Eller är det så att jag kanske har använt Sigvard Marjasins cykelställ för att parkera min cykel? Hackers With Latitude ska visst hacka vsp.telia.gov.se där alla hemliga uppgifter om VSP finns, och är sekretess belagda på grund av PUL. Sluta med att bita sönder dina Telia manualer när du får dina paranoia anfall, ge dom till mig istället... Dags för att revörsch enjinerra mIRCen eller en häxedit på Magica de Hex, kanske? Om du åker fast för att ha prövat något illegalt härifrån så referera gärna till zinet =), men det är inte vårt fel att du åker fast. Det är ju en fördel om du läser detta zine i edit eller något annat program som kan läsa DOS text(inte notepad). Let's Phreak... Denna gång i zinet kollar vi på följande Veckans SexNovell, 0200, Överheten, Brev från ZiTech, Svar direkt och Copyright finns inte 2.0. .--------------------------------------. Veckans SexNovell - E-mejl i Lönneberga '--------------------------------------' Det var en solig dag i Lönneberga i Småland. Solen sken och himlen var bara blå. Alla var glad för snart skulle ett nytt fiberoptiskt nät läggas i Lönneberga. Sa jag alla? Inte Kurt då... Han var glad för sin Telia Internet abonnemang, det vill säga 020 access, som han fått när han köpte sitt modem på Elgiganten. Nu skulle här fixas fram WareZ för det är ju bra grejor! Http://www.warezmauzoleum.com, här skulle fixas pirat kopior av Gamez som Fallout 180/90 och Dune 4000/2 och många mer, typ Duke Nukem w8! Ja detta var ju sååå kooolt att man fick adrealin kickar, för att inte tala om alla orgasmer han fick av alla 781 porn banners han fick lova att klicka på för leech accessen. Men detta var ju coolt! Han hade ju V90 modem så det gick ju snabbt tyckte Kurt... Han var ju en riktig Hacker snart... Han skulle fixa en egen WareZ Group med en cool .nfo fil med en massa ANSI! Och se hur den blev: _¦_ _¦_ _¦_ _¦ _ ¦ _¦¦¯¦¦_ _¦¦¦_¦¦¯¦¦_¯__¦¦_¦¦¯¦¦_ _ ¦ _¦¦ ·¦¦. . .· ¦._¦¯_¦¦¦¯_¦¦¦¦¦Ì¦¦¦_¯_¦¦¦¦_̦¦¦_¯_¦¦¦¦¦Ì¦¦¦_¯_¦¦¦¦¦_¦¦¦_¦_¦_¦¯_¦. · · ·¦.¦¯Ì¯¦_¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦_¦Ì¦Ì¯¦_¦¦.· · · ·¦¯.¦¯Ì¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦Ì¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦ ¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¯¦¦¦¦¯ ¯ . ¦¯¦¯¦¦¦¦¦_¦¦Ì¦¦¦¯¦_¯_¦¦¦Ì¦¦¦_¦¦¯_¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦_¯_¦¦¦Ì¦¦Ì_̦¦¦¦¦_¦¦¦¦¯_¯.¯¦ . .¦¦¦¦¯.¦¦¦¦¦¦_¯¦¦¦_¯¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¯_¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¯¦¯¦ . · ·¦ .¦¯¯¦¯¦¦¦¦¦¦¦_¯¦¦¦_¦¦¦¦Ì¦¦¯_¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¯¯_¦¦¦¦¦¯¦¦¦_¦_¦ · ¦ ·¦ ¦¯¦¦¦¦¦¦¦¦¯_¯¦_¯¦¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦_¯¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¯_¯¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¯_¯¦¦¯¦¯¦¦.¦. ¯ .¦¯¦¦¦¦¦¦_¦¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦Ì¦¦Ì¦¦Ì¦¦¦¦¦_ ¦ . . _¦¯Ì¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦Ì¦¦¦Ì¦¦¦¦¦¦¦¯Ì¦¦¦¦¯ ¯ ¯¦¯¦¯¦¦¦¦¯Ì¦¦¦¯_¯¦¦¦¦¯Ì¦¦¦¯_¯¦¦¦¦¯Ì¦¦¦¯_¯¦¦¦¦¦Ì¦¦¦¯Ì¦¦¯ ¯_¦ ¯¦¦_¦¦¯ ¯ ¦ ¯¦¦_¦¦¯¦¯¦¯_¯¦¦_¦¦¯¦¯¦¯¦¯¦¦_¦¦¯¦¯ ¯ ¯¦¯ ¯¦¯ ¦ ¯¦¯ ¯¦¯ ...sEA!<UZi> .:[ B I L L G A T E S I S S T I L L A L I V E ]:. // SECT INFO \\ +---------------------------------------------------------------------------+ ¦ The SECT gives You the best choice of kwualityprograms for swedish users. ¦ ¦ We just release stuff in swedish because we live in Sweden and we know ¦ ¦ our language is the elitest! :) ¦ +---------------------------------------------------------------------------¦ ¦ If You think You can give the SECT something You should contact KEWLMAN ¦ ¦ on Obscene Phobia or Back Room! We need good supplierz! ¦ ¦ Or see you on mIRC. ¦ ¦ ¦ ¦ Are You interested to be a distribution site for SECT? Just contact us ¦ ¦ and we can see what we can do about it... You will get all our releases ¦ ¦ in 24 hours and at least one courier, supporting Your board with alot ¦ ¦ of hot stuff! ¦ ¦ ¦ ¦ We need a cool ascii and ansi. Are You interested for some credits, ¦ ¦ please make one Ascii with our logo in it and one cool ansi with a cool ¦ ¦ picture and logo. Please, upload it on a SECT board near You and we will ¦ ¦ contact You. ¦ +---------------------------------------------------------------------------+ // GROUP GREETINGS \\ +---------------------------------------------------------------------------+ ¦ Phreak 020 - VSP - SPA - VSU ¦ ¦ and all other cool groups in Sweden... ¦ +---------------------------------------------------------------------------+ // PERSONAL GREETINGS \\ +---------------------------------------------------------------------------+ ¦ CoreWarp, Lanzelot, Heinriech, The Judge, co14, MindBender, Mr.Spock, ¦ ¦ Celsius, ZiTech, MeglaW, Slaine & Gizmo... ¦ +---------------------------------------------------------------------------+ // WE ARE THE FORCE OF HEAVEN \\ +---------------------------------------------------------------------------+ ¦ SECT LEADER: KEWLMAN ¦ +---------------------------------------------------------------------------¦ ¦ MEMBERS: Eddie E-Buzz Goldrunner Jammer Jolly Roger ¦ ¦ Lancelot Leatherman Lucas M:et Manhunter ¦ ¦ Mercury Necroman Pagan Pure Magic Replicator ¦ ¦ Spiff Tracing Lords ¦ +---------------------------------------------------------------------------¦ ¦ COURIERS: Cleric Coke Habit Swayze Slizer Storm Shadow ¦ +---------------------------------------------------------------------------+ [.NFO 990729 / KEWLMAN] Nu skulle här trejdaz zero-day WareZ, det är ju den som är bäst! MP3 och sånt shit är ju också bra! Här skulle det brännas WareZ skivor, och säljas för 500:-... Japp, det är ju inget överpris... Med tänke på alla fina 0-day WareZ kostar om köper dom, ja då skulle det kanske gå på en fyra, fem tusen kronor! Här skulle brännas mIRC o' $oft program, typ mIRC o' $oft N0t3p4d och Off-ice. Detta var ju WareZ! Men en dag så kom det ett E-mejl till Kurt i Lönneberga. Där stod det, som vanligt när det gäller Telia är det inte bra, att han höll på med illegala saker och att SÄPO skulle komma hem till han och beslagta all WareZ. Fredagen efter det hade han inge mer WareZ, eller någon Cd-brännare... SÄPO var ju i ett större behov av WareZ än han. Så nu vet ni varför SÄPO har så mycket 0-day WareZ att gotta sig med... Ja, strip-poker har dom ju oxå! Vad får dom ut av ett parti strip-poker tro? Adrealiniska orgasmer! //Celsius .---. 0200 '---' 020-0 heter det ju, eller tradar du bara WareZ? Ja, 0200(noll-tvåhundra) nummer finns inte. Men det förstår ju inte Svensson, utan han går omkring och säger noll-tvåhundra. FEL, FEL, FEL! Det är ju 020 nummer som man har lagt till en nolla framför. Detta har gjorts för att man behöver "flera" 020 nummer, typ många städer börjar få sjusiffriga nummer nu också... Nummer 0200-66 66 77 är egentligen 020-066 66 77, det vill säga att 020 uttalas som vanligt. Men kom ihåg att vissa "0200" nummer är betalnummer, typ 020-0234234 som kostar 40 spänn... Happy Phreaking! //Celsius .--------. Överheten '--------' Överheten finns så tro på den! Japp, Telia, SÄPO, Polisen, LO och Lisbeth Palme är alla maskopi. Alla använder dom olika metoder för att lura dig! Telia - Härskar och Söndrar. SÄPO - Straffknullar folk dom hatar och kommunister. Polisen - Gillar att piska folk... LO - Ger fyra millioner av andras pengar till Göran Persson. Lisbeth Palme - Utnyttjar meneden... Japp, hon dödade ju Olof! Lars-Olof - Kommer kosta psyk en jävla massa av dina pengar... Bill Clinton - Manipulerar svenska folket, även mig... PKK - Lurar folk till att slås i Sverige, nej fy fan! SOS - Kontrollerar allt. ICA - Återförsäljare av knark till SÄPO. IKEA - Finanserar SÄPO. THORN - Säljer TV apparater. Bert Karlsson - Manipulerar besökare på Skara sommarland. Mona Sahlin - Snor statens pengar till Carl Bildt för ett skönt knull. Tony Blair - Jobbar för SÄPO. Bill Gates - Lurar folk till att köpa värdelösa program för mycket pengar... Carl Gustav Bernadotte - Har den egentliga makten. SAF - Ändrar i skolböckerna. Kyrkan - Tar dina pengar, för att sedan straffknulla dig i munnen... PUL - Den svenska censuren! Nokia - Avlyssnar samtal åt Säpo. Skattemyndigheten - Har uppgifter om varje medborgare. Sture Sandberg - Gör av med mina pengar på porrklubb, som kommunalråd! KKK - Köper in negerslavar genom UD. BSA - Snor WareZ för eget bruk.... //Celsius .---------------. Brev från ZiTech '---------------' To: celsius@mindless.com From: "Zitech [evil]" <Ola-L@home.se> Subject: =?ISO-8859-1?Q?VSP_och_Phreak_020_och_mig_sj= Goddagens. Jag vill att du publicerar detta brevet i ditt "zine" (Phreak 020), ocensurerat och oediterat. Jag vill stå till svars inför lower-case-phreakers som dig som bråkar med VSP (där jag är medlem sedan en månad tillbaks). Okej. Jag börjar bli lite smått irriterad på dig och ditt "zine". I nummer 12 klagar du som fan på VSP, vilket du ifs har all rätt att göra (även om Phreak 020 inte går att jämföra med VSP, du borde visa respekt och se över din egen verksamhet), men när du blandar in din egen inbillade överhet och Cluster One's inbillade överhet, och dessutom indirekt anklagar mig, Zitech, så har det gått för långt. Ville bara ta och förklara hur det ligger till, för du verkar uppenbarligen ha noll koll på läget.. För det första så kanske Cluster One är/var Sveriges äldsta priikcrew, vad vet jag, men vad i helvete har de åstakommit? *räkna* Inte ett skit, nej just det. Jag har absolut inget emot tex Avalon, men att skryta om att ha Sveriges äldsta phreakcrew utan att ha åstakommit ett skit är patetiskt. Jag kan också göra en hemsida, skrivit att jag phreakat sen 1936, och sen skryta över det. Det är inte det som är det svåra, utan det svåra är att vara ett aktivt crew som ger ut texter - något som VSP gjorde långt innan du visste vad ordet phreaking betydde. Och även innan dess släppte bla c014 och MeglaW texter i KBB.. som för övrigt verkar vara din enda och största inspirationskälla. Så jag tycker du ska prata ävligt tyst om åldern på phreakcrew; VSP har funnits i 1 år, och Cluster One kanske i 3, men trots det är VSP bättre och utvecklas dessutom hela tiden. Cluster One däremot har stått på samma nivå hela tiden; och det enda ljud de släppt ifrån sig är det då en medlem (du) skriver ett skitzine som rippar texter av en yngre phreakcrew. Tyder inte detta på viss svårlärlighet? Cluster One har hållt på i 3 år men ändå inte nått samma nivå som ettåringarna? Vidare påstår du att VSP är analfabeter. För att citera:"Pojkarna i VSP är ju bara några finniga analfabeter som är asociala och vill verka coola...". Detta är ett fett jävla bevis på din inkompetens. Du vet att VSP även inkluderar mig, eller? Jag anser mig inte ha några spåkliga svårigheter. Jag vet inte om DU anser det (uppenbarligen), men om du nu gör det så borde du ta och kolla över din egen kompetens i svenska språket. När jag läste nummer 12 hittade jag över 20 grammatiska fel och minst lika många språkliga. Visst, VSP är slarvigt skrivet.. men det betyder inte att MeglaW, c014 och de andra är "analfabeter". Hursomhelst så anser jag Phreak 020 ännu värre skrivet, och detta TROTS att du verkar lägga ner tid på att skriva så korrekt som möjligt. Nolla. Well, det var väl allt. Jag beklagar att Cluster One splittrats, Avanlon var schysst. Samtidigt så gillar jag skarpt att du (Celsius) kickades innan splittringen; det var nog det bästa Cluster One gjort sedan de startade för 2 år sedan.. SLUTSATS; Vad jag vill få sagt är att du ska ge fan i att bråka med de som är tusen gånger bättre, och istället visa lite respekt. De skadar aldig. Hade du gjort det från början kanske du hade blivit respekterad som newbie.. men det är nog ganska kört för dig nu. Celsius - du är shitlistad för alltid - av mig, VSP, SPA, LOD och Mr Headache. Die lewser die. Tack för ordet. //Sir Zitech [VSP] .----------. Svar direkt '----------' Phreak 020 fanns förre innan jag blev medlem av Cluster One... H0H0! Angående det där med respekt har jag bara en sak att säga: Respekt är något man förtjänar, inte får genom någon jävla hierarki! Jävla maktkamp, eller? Det äldsta crewet får makten, typ! Nej, det finns jävligt många hacker grupper som är okända, Phreak 020 lyfte visst ut mig i ljuset... VSP popularitet sunker nu också, kanske tack var ert jihadd! Visst finns det mycket sanning i det du skriver också, men vad ger VSP rätten att se ner på andra människor? Mitt favorit citat ur Kung Oidipus: "Vad ska man med ögon till, när dom ändå inte kan se sanningen?" //Celsius .---------------------------------------------. Copyright finns inte 2.0 - Virtuell Verklighet '---------------------------------------------' Här är den tolfte delen till den kända boken Copyright finns inte, Version 2.0. För att kunna läsa den så används en speciell teknik för att markera feta och kursiva ord. Om ett ord markers med _understreck_ så betyder det att ordet är i fet stil, och är det *stjärnor* runt ett ord betyder det att ordet är kursivt. Det kommer komma ett nytt kapitel i varje nummer tillsvidare... Bokens hemsida är: http://www.df.lth.se/~triad/book/ _VIRTUELL VERKLIGHET (VIRTUAL REALITY)_ Nu skall jag berätta om något som är ruskigt överskattat, men som oundvikligen kommer att få stor betydelse i framtiden. I varje fall som fenomen betraktat. Jag tvekade länge om jag skulle skriva om virtuell verklighet över huvud taget, men jag inser att det oundvikligen hör till ämnet. Anledningen till att jag tvekar är att detta forskningsområde blivit så uppblåst och missförstått att det antagit rent religiösa proportioner. Virtuell verklighet är ursprungligen en beteckning för påhittad verklighet. Det är samma sorts verklighet som rollspelsentusiaster befinner sig i då de tar sig fram i en påhittad värld. I sin ursprungliga form kräver denna konstgjorda omgivning en god portion fantasi och tålamod. Utvecklingen har gått från rollspel till interaktiva rollspel på Internet, sk _MUD_-spel (Multi-User Dungeon, dvs fleranvändargrotta, en grotta som flera människor kan vara i samtidigt, kallas också *textbaserad verklighet*) och först på 90-talet har begreppet blivit synonymt med en viss teknik för att konkret med ljud och bild uppleva konstruerade verkligheter med datorns hjälp. I ett MUD-spel upprättar man vissa konventioner för att kommunicera direkt med människor genom att använda ett språk som är en förlängning av det skrivna ordet. Man kan tala om på vilket sätt man vill kommunicera med en medspelare. Man kan t ex tala om ifall man vill uttala ett ord ironiskt, kallt eller erotiskt. Man skriver kanske: "Säg 'Hejsan' på ett humoristiskt vis till X", varvid X får ett meddelande av typen: "Y säger 'Hejsan' till dig på ett humoristiskt vis". Man har också möjligheten att inta poser, att utstråla olika känslor. Du skulle kunna få ett meddelande av typen: "Y ler ett ironiskt leende". Detta sätt att kommunicera över Internet har haft avgörande inflytande på det språk gemene man använder vid skriftliga debatter i den elektroniska världen. De mest välkända konventioner som upprättats är tecknet för humor :-) (glatt ansikte från sidan) och tecknet för ironi ;-) (blinkande ansikte), eller att skriva med STORA BOKSTÄVER för att skrika. Utöver dessa har en uppsjö mer eller mindre accepterade symboler av samma slag uppstått. Detta är första steget mot att via ett nätverk överföra symboler med en annan innebörd än de rent språkliga. Det innebär en första möjlighet att använda tonfall och kroppsspråk i konstgjorda världar. En förlängning av MUD är det internationella nätverket för struntprat, IRC (Internet Relay Chat, Internets Reläsystem för Snack). I IRC-systemet kan man göra ungefär samma saker som i MUD, skillnaden är att det hela ligger lite närmare verkligheten. En del sätter upp privata konferenser i IRC och pratar sinsemellan, medan andra ägnar sig åt någon av de många öppna grupperna, t ex #Sweden eller #Sverige som fungerar ungefär som en textversion av Heta Linjen för svenskar. I dagsläget använder ungefär 1000 personer i Sverige IRC regelbundet. IRC har en benhård teknokratisk hierarki där de som kan mer om systemet har mer makt och kan bolla med andra människor ungefär hur de vill. Demokrati existerar inte: på varje kanal finns ett antal småkungar (sk chan-ops, kanaloperatörer) som ibland kan "slåss" om kontrollen över kanalen. I IRC finns även möjlighet att idka informationshandel, att byta information mot information med ett enda enkelt kommando: */dcc send nick fil*. IRC har redan utvecklats till en egen subkultur med egna värderingar och hackordningar. Förvånansvärt många kvinnor använder IRC. Dessa tekniker är bara det första steget i en utveckling som kommer att leda oss till kommunikationsformer oändligt mer sofistikerade än de vi känner idag. I experimentanläggningar blir de påhittade miljöerna alltmer verkliga; rentav så verkliga att många börjat ifrågasätta skillnaden mellan verklig och påhittad verklighet, och kommit fram till att det snarast är en definitionsfråga. Men vi börjar från början. Ingen enskild person har betytt så mycket för virtuell verklighet som _Jaron Lanier_. Jaron flyttade till Kalifornien 1981 och tänkte att han skulle leva hippieliv och spela flöjt på trottoarerna. Istället halkade han in på ett jobb som dataspelsprogrammerare. Efter ett tag i branchen startade han ett företag kallat _VPL _(Visual Programming Languages, Visuella Programspråk) för egna pengar och började jobba helt ideellt med en idé han fått: han ville göra ett programspråk. Programspråk är det språk som människor använder för att kommunicera med datorer och beskriva vad de vill att den skall göra. Vanliga programspråk är t ex BASIC (Begginers All-purpose Symbolic Instruction Code), Pascal (döpt efter matematikern med samma namn), eller C (döpt av en person som tyckte att namnen på programspråk urartat). Nu ville Jaron inte göra vilket programspråk som helst utan PROGRAMSPRÅKET med stort P. Han tyckte att det här med att programmera var bland det roligaste som fanns, men att det var förbehållet en alldeles för liten grupp människor. Han ansåg att alla borde få programmera. Istället för att bara låta en liten elit av programmerare bygga upp matematiska och symboliska modeller av verkligheten, ville han sätta det verktyget i händerna på mannen på gatan, med minimala krav på förkunskaper. Språket döptes så småningom till *Mandala*. Många som provar att använda datorer för första gången tycker att det hela är för abstrakt och innehåller för många teoretiska begrepp. En dataelev jag hade sade en gång: *"Du kan säga att det här är ett kommando, att det har den och den egenskapen och fungerar så och så. Det är som att säga till mig att det här är en hammare, och den fungerar så och så. Jag kommer aldrig att fatta det om jag inte får en hammare i näven."* Hammarhuvudet på spiken. Om inte människan kan anpassa sig till datorn så får man väl anpassa datorn till människan. Om inte berget kommer till Muhammed får väl Muhammed komma till berget. Det var det som var Jarons idé. Gör datamiljön så verklig som möjligt, ta bort det där tangentbordet om det ställer till så mycket förtret, och ta bort den där tvådimensionella skärmen om platta symboler är så svåra att förstå. Skapa en hel verklighet kring användaren så att hon/han känner sig hemma. Konceptet virtuell verklighet (och från och med nu förkortar jag det med bara _VV_) var fött. Nu var den här idén egentligen inte så ny. Första gången tanken på VV dök upp skall ha varit 1965 hos _Ivan Sutherland_ på Utah University. Men det var Jaron som var först att fullt ut försöka genomföra idéerna, och göra *pengar* på dem. VPL grundades 1985. Sedan dess har ingenting varit sig likt. 1991 fick vi vanliga människor veta vad VV var i och med att _W Industries_ marknadsförde sitt dataspelsystem *Virtuality* på bred front. Tidningar, radio, TV - alla berättade om detta nya och fantastiska fenomen. Det var också då man började göra jämförelser med William Gibsons roman *Neuromancer* och upptäckte uppenbara likheter mellan huvudpersonen Case's sätt att ansluta sin hjärna till datorerna och därmed uppgå totalt i telerymden, och ambitionerna bakom VV. Och det var då man på allvar började ifrågasätta vart vårt samhälle var på väg. Och det är bl a därför Gibson är en så viktig författare. Det hela är egentligen inte så konstigt som man ibland lyckas få det att framstå. Genom att applicera sensorer på kroppen som registerar alla rörelser kan datorn känna av hur du rör dig, därefter kan den generera ljud och bildintryck som stämmer överens med hur vi är vana att uppfatta verkligheten. Ljudet skapas av ett kvadrafoniskt ljudsystem som gör det möjligt för oss att placera ljud i rummet. Bilderna visas tredimensionellt genom att datorn ritar en bild för varje öga. Det är det som är VV idag; varken mer eller mindre. Förmål kan uppfattas som tredimensionella och ge i från sig ljud så att vi upfattar ljudet som om det kom från föremålet i fråga. Inget konstigt, bara vanlig manipulation av våra sinnesintryck, precis som en dataskärm och en högtalare, fast lite mer sofistikerat och förfinat. Maskinskapad hallucination eller påtaglig dröm skulle man också kunna kalla det. Jaron hade alltså tänkt sig att VV skulle vara en form av programmeringsspråk, avsett främst för att skapa modeller för att underlätta forskning, undervisning och göra datorns funktioner lättåtkomliga. Nu blev det inte riktigt så. En del uppfinningar har förmågan att chocka sina uppfinnare genom att de visar sig få helt andra tillämpningar än uppfinnaren någonsin kunnat drömma om. Kärnkraften är väl det mest skrämmande exemplet på detta. VV förvandlades från programmeringsspråk till *medium.* Vi har en handfull medier i vårt samhälle. Vi har litteratur av olika slag. Vi har teater och film. Vi har etermedia som radio och TV. Vi har sk *multimedia* som dataspel eller *hypertext*, en slags förbättrad text som gör att vi kan läsa text som en databas istället för som en bok. Och nu har vi VV, och det är också en form av medium. Närmare bestämt den kraftfullaste form av media som människan någonsin tillverkat. VV omsluter dig på alla sidor och fordrar din totala uppmärksamhet, precis som om det var ditt verkliga liv det handlade om. Du kan springa, men du *kan absolut inte gömma dig* från den. (Tänk vilket fascinerande medium att använda för reklam: Pampers blöjor tränger in dig i ett hörn och hetsar dig till döds.) När Jaron kommit en bit på vägen med sin idé insåg han att han behövde hjälp för att slutföra projektet. Han fick hjälp av medialaboratoriet på MIT, som redan tidigare hjälpt till att begåva världen med det *grafiska gränssnittet*. (Gränssnitt är den mojäng som finns mellan datorn och användaren, typ tangentbord, bildskärm, skrivare, mus, datahandske etc.) Detta kom senare att användas av Xerox, Macintosh och Microsoft, och vi känner det idag under produktnamn som *System 7* och *Windows*. Militären blandade sig förstås i leken som vanligt. Redan tidigare hade man ju experimenterat med flygsimulatorer för att träna piloter inför flygningar. VV sågs som en möjlighet att förbättra simulatorerna, ja till och med att utveckla riktigt verklighetstrogna system för *fjärrnärvaro*, där exempelvis en pilot kan styra ett flygplan in över fientligt territorium fast han fysiskt befinner sig i en bunker hemma i högkvarteret. Ett sådant system skulle naturligtvis vara ett bra sätt att hushålla med piloter. Dessutom skulle man kunna bygga plan som utsattes för påfrestningar som ingen pilot skulle tåla. Som radiostyrda flygplan alltså, men lite häftigare. (Och farligare.) Sålunda slängde militären in en rejäl skopa pengar i forskningen. Krig har som vanligt en förmåga att få den tekniska utvecklingen att ta kvantsprång. Det är svårt att säga vad VV kommer att få för betydelse. På sätt och vis förändrar den ingenting - VV upplever vi alla på natten när vi drömmer. Skillnaden är här att vi kan styra innehållet och använda oss av högst påtagliga *drömmar* för våra egna syften. Ett av de största användningsområdena för VV är därför inom psykologin, då drömmar har en central betydelse för studiet av människans psyke. Man kan mycket väl tänka sig att VV kan användas för mycket sofistikerad terapi. *Eller* hjärntvätt, om man nu skulle vilja det. Hjärntvätt är inte enbart negativt; inom den slutna psykiatriska vården behandlas våldtäktsmän och mördare med mycket sofistikerad hjärntvätt för att bota ett sjukligt beteende. Sådan vård kan säkert förbättras och effektiviseras med VV. Omvänt kan det missbrukas. Som medium har VV fantastiska möjligheter. När vi kommunicerar över en elektronisk länk känns det inte som att vi verkligen möter någon. Anonymiteten i en telefonlur gör att vi kan slänga ur oss de mest vågade saker eftersom vi inte känner oss fysiskt hotade. När vi talar i telefon distraheras vi av andra händelser i omgivningen. När vi kommunicerar via Internet kan vi omöjligen använda något kroppsspråk eller röstläge. Enda sättet att visa känslor i en elektronisk konferens är att skriva blixtsnabba, felstavade inlägg för att uttrycka att man är upprörd eller att använda olika typografiska konventioner för att tillkännage känslolägen. I VV kan vi använda hur mycket kroppspråk vi vill. Vi kan göra mötet fullkomligt verkligt, som om vi träffades i ett rum. Vi kan göra det *mer* än verkligt - vi *kan* verkligen blåsa upp oss till dubbel storlek om vi vill. Vi kan klä ut oss till vem som helst. Vi kan bestämma oss för hur rummet skall se ut. Jag kan uppleva det som att vi träffas hemma hos mig, och du kan uppleva det som att vi träffas hemma hos dig. Vi kan alltså vara på två ställen samtidigt, så att båda känner sig hemma! Jag kan vara i ett stålverk och höra bullret i bakgrunden, och du kan vara i skogen och höra fåglarna kvittra. Jag tycker att du sitter på ett städ och du tycker att jag sitter på en stubbe. Allt är möjligt. Inom sociologin, som är den vetenskap som studerar samspelet mellan människor, använder man begreppet *symboler* för att uttrycka den informationsväxling människor emellan som går djupare än själva språket. Till skillnad från språket kan sådana symboler idag inte lagras eller syntetiseras. Det är bland annat därför vi har uppfunnit skriftspråket. Ett lagringsbart språk möjliggör ett kulturellt arv från generation till generation, och ger mänskligheten till ett sk *kollektivt medvetande*. Begreppet *symbol* innefattar förutom det talade och skrivna språket, såväl kroppsspråk som blickar och ofrivilliga rörelser (inom språkvetenskapen kallas gester etc för *paralingvistik*). Symbolspråket människor emellan består av såväl genetiska som inlärda komponenter. Djur som inte kan tala eller skriva kommunicerar uteslutande genom "primitiva" symboler, som de jag just nämnde. Symboler kan sägas vara de band som knyter samman människor till grupper, samhällen och hela system av samhällen. Inte helt oväntat har symbolerna en stor betydelse inom forskningen kring artificiell intelligens; de flesta AI-forskare betraktar människans hela medvetande som byggt av ett flöde av symboler i en eller annan form, och hela intelligensen som en stor informationshanterande process. (Men det har jag ju redan berättat om...) Målet med virtuell verklighet är att samtliga symboler skall kunna lagras och syntetiseras. Det skall bli det perfekta kommunikationsmedlet mellan människor; bättre än själva verkligheten. Och det är kanske det som är så skrämmande: Datorn erbjuder möjligheten att förvränga symbolspråket. Om du själv kontrollerar datorn skulle du kunna använda den för att själv framstå så god och uppblåst som möjligt, och förvränga din egen syn på omvärlden så att alla andra framstod som töntar. Gränsen mellan illusion och verklighet kan bli suddig. Det är helt omöjligt att förutse vad detta kommer att innebära för vårt sätt att uppfatta världen i allmänhet och människor i synnerhet, säkert är bara *att* det kommer att förändras. Man talar ibland om den kulturella eller sociologiska *atombomben*, där VV är ett hot som skulle kunna slå sönder alla våra fasta normer, eller hela vår verklighetsuppfattning. Alla förutsägelser på det här området måste i dagsläget betraktas som rena spekulationer, eftersom ingen ännu kommunicerar genom VV i större skala. Redan nu varnar emellertid science fiction författare för riskerna med VV, ett av de tidigaste exemplen är Philip K Dicks novell *Minnen en gros*, senare filmad som *Total Recall*, andra exempel är trilogin *Illuminatus!*, allas vårt *Arkiv X* eller filmen *Videodrome* (1982). Samtliga bygger ett skräckscenario på rädslan för att inte kunna veta vad som är verklighet och vad som är inbillning, verklighetsbaserad *paranoia* för att säga det med ett ord. Jag har själv skrivit en novell på temat, och började på ännu en som jag aldrig fullföljde: *"Någon gång det året opererade några entusiastiska forskare in det första Carcer-chipet i huvudet på en dövstum samt lam försöksperson. När de rikare skikten av samhället gradvis förflyttade sig till en bättre, konstgjord värld, skulle dessa slavar, människor som på grund av Carcer-chipets järnhårda kontroll inte ens kunde tänka på uppror mot systemet utan att deras ångestfunktioner aktiverades, lämnas kvar att sköta kärnkraftverk, bondgårdar, livsmedelsfabriker och andra nödvändiga samhällsinstitutioner.* *Många fria människor förstod att Carcer-projektet från början till slut var omänskligt, att de som stod under chipets kontroll inte längre hade någon fri vilja. Ändå ville de inte gärna lämna den materiella välfärd de under åren byggt upp i en värld som inte fanns. Deras hjärnor var länkade med elektroder till maskineriet och deras perifera nervsystem med armar, ben och ögonlock var frånkopplat. Rent fysiskt framlevde de sina dagar svävande i en tank fylld med isolerande, kroppstempererad vätska.* *Några mindre priviligierade människors frihet var alltså värd att offras för de fria män och kvinnor som nu levde sina liv med osårbara datakroppar, och som mentalt styrde de politiska skeendena. (bla bla bla)"* Men - om jag skall vara ärlig: oroa er inte. Människor är ganska förnuftiga varelser när allt kommer omkring. Det finns ingen anledning att misstänka att vi inte skulle kunna hantera denna nya resurs på ett alldeles vettigt sätt. Men virtuell verklighet i kombination med AI ger oss en ny bild av människans betydelse kontra samhället, något som jag skall illustrera i kapitel 15. //Linus Walleij .----------------------------------------------------------------------------. Phreak 020 - Http://come.to/phreak020 - Joina Mailinglistan! #Phreak020 på DALnet och EFnet //Celsius Artiklar sändes till celsius@mindless.com Tack Till VSU, VSP, KBB och 020 för inspiration! '----------------------------------------------------------------------------'