OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #025 - Den svenska kvinnororelsen ]
_____________________________________________________________________
Den svenska kvinnor|relsen
av Joseph
Med risk f|r att bli utsatt f|r offentlig stening s} har jag nu f|r avsikt
att dela med mig av ett par }sikter om den svenska kvinnor|relsen. Det finns,
som jag ser det, vissa uppenbara problem. Flera kvinnor anser f|rmodligen att
jag som man inte har n}gon insikt eller r{tt att klaga p} kvinnor|relsen.
Insikt kan jag h}lla med om att jag inte har, detta beror p} att de flesta
kvinnor jag tr{ffat som ansett sig vara engagerade i kvinnans frig|relse inte
har kunnat argumentera trov{rdigt f|r sin sak. Men det kr{vs inte heller. Jag
{r givetvis av den }sikten att jag anser kvinnans v{rde i f|rh}llande till
mannen vara lika. Jag har aldrig sett kvinnan som n}got l{gre st}ende p}
n}got s{tt. F|rmodligen {r detta en viktig f|ruts{ttning f|r att man skall
kunna diskutera denna sak. R{tt att klaga har jag dock, och detta beror p}
att jag anser att jag som man har den stora f|rdelen av att kunna se hur
m}nga m{n reagerar.
N}, till problemen. Den svenska kvinnor|relsen har }stadkommit mycket och
vi har den att tacka f|r att l|nen nu s{tts lika och att villkoren f|r de
svenska kvinnorna avsev{rt f|rb{ttrats. Mycket {r gjort och det som }terst}r
{r, i min mening, nu att f|r{ndra den svenska mannnens syn p} kvinnan. Och
det {r h{r som jag ser det f|rsta problemet. Att f|r{ndra m{nniskors
v{rderingar {r ingenting som g|rs |ver en natt. I b{sta fall kan det ske vid
ett generationsskifte, men f|rmodligen tar det mycket l{ngre tid.
Kvinnor|relsens spr}kr|r och ansikte ut}t har den senaste tiden best}tt av,
vad som f|refaller vara, militanta manshatare. Skr{ckexemplet {r <...vad hon
nu heter...> som med rakat huvud och st|ddig attityd framtr{dde i tv och
ville f|rbjuda m{n att jobba p} dagis och arbeta med barn. Anledningen till
detta var enligt henne att alla m{n {r potentiella v}ldt{ktsm{n och att
risken {r f|r stor att barnen skulle uts{ttas f|r sexuella |vergrepp. Det m}
vara l{tt att skratta }t henne, men ofta ser man hos en del f|retr{dare f|r
kvinnor|relsen klara tendenser till manshat. Det {r f|rmodligen det st|rsta
problemet, att media visar upp de kvinnor som anser sig verka f|r kvinnans
frig|relse med de mest extrema }sikterna. S}nt s{ljer ju som vi alla vet.
Jag anser att dessa m{nniskor m}ste stoppas undan - n}gonstans l}ngt bak i
leden. De representerar, hoppas jag, inte organisationen och skadar
kvinnor|relsens anseende.
Det andra problemet misst{nker jag vara mentaliteten hos m}nga kvinnor.
L}t mig ta ett exempel. Vid en s.k. tjejtr{ff r}kade jag av en h{ndelse
|verh|ra fragment av diskussionen som f|rdes. Man kan likna den litegrann vid
det man brukar h|ra i grabbarnas omkl{dningsrum. De sk{mtade om m{n och hur
d}liga de {r i s{ngen och vilka sten}ldersm{nniskor de {r. Flera neds{ttande
kommentarer f{lldes |ver m{nnen och deras beteende. V{n av ordning som jag {r
gjorde jag, under f|rev{ndning att jag skulle fylla p} mitt drinkglas, entre
och lyckades h|ra en del kommentarer under min p}fyllning. D} jag nu hade ett
mer eller mindre legitimt sk{l att delta i diskussionen (ehrm...) s} fr}gade
jag givetvis om det var s} de tyckte om m{n. Om det verkligen var s} att de
tyckte att alla m{n var grisar och att kvinnor egentligen kan klara sig utan
m{n. Givetvis var det inte s}. De hade ju bara sk{mtat och det var ingenting
att ta p} allvar. Fundersam gjorde jag sorti. Denna typ av diskussion eller
sk{mt var ju n}got som jag h|rt vid flera tillf{llen. Inte kan det v{l vara
s} att alla kvinnor {r manshatare? Nej, givetvis inte. De {r en f|rsvinnande
liten minoritet. Men n}gonstans inom m}nga kvinnor finns det f|rmodligen en
|nskan om att 'ge igen' f|r de lidanden som m{n }samkat kvinnan under
historien. Det talas, ofta sk{mtsamt, om att nu {r det dags att kvinnorna tar
|ver och att det kvinnliga t{nkandet {r |verl{gset d{rf|r att det enligt
vissa {r mera mjukt. Det {r givetvis bara en myt och |nsket{nkande. Men det
som {r st|rande {r {nd} att det finns, om {n svaga, tendenser till
h{mndt{nkande (h{mnd {r ett lite f|r starkt ord).
Jag anser att det inte bara {r m{nnen som m}ste {ndra p} sina v{rderingar.
Pendeln har kanske slagit |ver lite f|r l}ngt }t det andra h}llet hos en del
kvinnor. Om man skall driva en r|relse f|r j{mst{lldhet m}ste man ju tro p}
lika v{rde och j{mst{lldhet som fungerar }t b}da h}llen.
Det tredje och sista problemet jag t{nkt ta upp r|r v{rderingarna hos b}da
k|nen. Det {r d} egentligen ingenting som {r specifikt f|r kvinno- r|relsen
men jag anser {nd} att det h|r hemma h{r. Sedan l{nge har det p}g}tt en typ
av debatt d{r man p} ena sidan haft m{n och p} andra sidan kvinnor. De b}da
l{gren har under debatten f|rs|kt visa p} egenskaper som {r typiska f|r
respektive k|n. Vetenskapsm{n och forskare har givetvis eldat p} med 'de
senaste r|nen' och visat p} egenskaper som {r klart k|nsbundna. Man har
f|rs|kt definiera vad som {r manligt och kvinnligt. Vad m}let med denna
debatt egentligen {r {r det f|rmodligen ingen som vet.
Jag tror att, {ven om m}let kanske inte {r det, s} blir resultatet att man
skiljer kvinnan och mannen }t {nnu mer. Det {r v{ldigt l{tt att l{gga
v{rderingar p} exempelvis vad g{ller olika typer av t{nkande och f{rdigheter
(s}som att kvinnan skulle ha b{ttre finmotorik). M}let m}ste ju {nd} vara
j{mst{lldhet och att mannen och kvinnan v{rderas lika. Det {r sv}rt att n} om
man hela tiden f|rs|ker definiera vad som {r typiskt manligt och kvinnligt.
Min l|sning {r att man utg}r ifr}n att det _enda_ som skiljer m{n och kvinnor
}t {r att mannen har snopp och kvinnor mus och tuttar (samt vanligen l{ngre
h}r). Det kommer man l}ngt med.
Slutligen vill jag s{ga att detta inte {r n}got inl{gg i en debatt eller
ens }sikter som m}ste vara sanna eller falska.
Det {r tankar, inget annat.
Eventuella kommentarer skickas till josef@kuai.se
____________________________________________________________________________
uXu Av Joseph uXu
____________________________________________________________________________