OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ### ### ### ### #### ### ### ### #### ### ### ##### ### ### ### ### ### ### ### ### ### ##### ### ### ########## ### ### ########## ### ### ### ### Underground eXperts United Presenterar... Intressant Svenskt Stoff [ #027 - Att diskutera med massan ] _____________________________________________________________________ Att diskutera med massan Av Joseph Situation L}t oss s{ga att ni diskuterar n}got {mne. Exempelvis huruvida Sverige skall f|rs|rjas med k{rnkraft eller blomkraft (Varf|r man nu n}gonsin skulle vilja g|ra det?). Till en b|rjan handlar diskussionen om f|r och nackdelar med k{rnkraft och alternativet, blomkraft. Detta {r vanligen uppgifter som kan kontrolleras objektivt. Exempel: Uran finns det mycket av. Vindkraft kostar mycket. N{r b}da parterna har tillfredsst{llt sin nyfikenhet och k{nner till varandras argument f|r och emot |verg}r samtalet i ifr}gas{ttande. Man ifr}gas{tter om den andra partens information st{mmer och varifr}n den kommer. Den information som diskuteras nu {r vanligen sv}rare att kontrollera. Exempel: Hur kan du veta hur mycket energi som kommer att kr{vas om femtio }r? N{r detta {r gjort |verg}r diskussionen snabbt till ifr}gas{ttande av den andra partens grundl{ggande v{rderingar. Exempel: [r det egentligen r{tt att f|rst|ra eller f|r{ndra naturen genom att bygga vind- eller vattenkraftverk? Diskussionens struktur * P} den f|rsta niv}n, d} det handlar om detaljfr}gor kan man givetvis ha en viss framg}ng i att |vertyga den andra parten. D} handlar det fortfarande om fakta och kunskap. * Men p} den andra niv}n blir det mycket sv}rare. Nu handlar det om f|rest{llningar och uppfattning om omv{rlden. Dessa {r vanligtvis sv}ra att rubba, men det {r fortfarande m|jligt. * Slutligen anl{nder man, ofelbart, p} den tredje och sista niv}n. Under de f|rsta tolv - tretton levnads}ren {r det m|jligt att {ndra sina v{rderingar och sin personlighet. Under ton}ren stelnar sedan personligheten och efter tjugofem }rs }lder {r v}ra v{rderingar n{st intill orubbliga. ____________________________ Diagram: | | | [Detaljfr}gor] | | | | | [Uppfattning om omv{rlden] | | | | | [V{rderingar/personlighet] | |____________________________| Kommentarer Slutligen till den viktigaste fr}gan av alla - {r det egentligen v{rt att diskutera med andra m{nniskor (massan)? Svaret {r enkelt - nej. Om man inte har ett klart syfte med diskussionen finns det ingen anledning. Ett par exempel p} de olika syften man kan ha d} man diskuterar: a) Att l{ra k{nna n}gon b{ttre. Diskussionen {r givetvis ett v{rdefullt verktyg om man vill l{ra k{nna en annan m{nniska. Man b|r d} i f|rsta hand v{lja att fr}ga personen ifr}ga om olika saker. Man kan {ven p}st} olika saker som man vill att den andra personen skall bem|ta. b) Att |vertyga. Diskussionen kan anv{ndas till att |vertyga andra m{nniskor om detaljfr}gor. Men att f|rs|ka |verf|ra sina egna v{rderingar p} en annan m{nniska {r, som jag redan visat, meningsl|st. c) Att provocera. Ofta kombineras detta med en |nskan om att l{ra k{nna personen b{ttre. Man provocerar och personen tvingas bem|ta olika p}st}enden som i hans |gon {r helt bef{ngda. Skillnaden {r dock att h{r {r hela syftet med diskussionen att provocera. ____________________________________________________________________________ uXu Av Joseph uXu ____________________________________________________________________________