OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #031 - Filmmanuskript: Terroristerna ]
_____________________________________________________________________
FILMMANUSKRIPT: TERRORISTERNA
av THE GNN/DualCrew-Shining/uXu
MANLIG R\ST
(voiceover, utan bild)
Vi planerade hela grejen medan vi satt och s|p p} en krog.
Bilden tonar fram.
INT. KROG
N}gon st{ller l}ngsamt ner ett |lglas p} en bardisk och g|r snabba
anteckningar p} en servett (n{rbilder).
Nedtoning tillbaka till svart.
F|rtexter.
EXT. PARKERINGSHUS - TIDIG MORGON, SOMMAR
MANLIG R\ST
(voiceover)
Vi satte ig}ng redan n{sta dag.
Bilden visar en bil i n{rbild. N}gon k|r in en skruvmejsel i dess l}s och
|ppnar den kvickt. Biltjuven kastar sig in i f|rars{tet och startar motorn.
En andra person som b{r p} en videokamera hoppar in genom passagerard|rren.
Bilen rivstartar och drar iv{g, ut ur bild. Vi f}r aldrig riktigt se deras
ansikten.
KLIPP:
EXT. MOTORV[G - DAG, SOMMAR
Bilen som stals f{rdas i normal hastighet p} en motorv{g.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Det skulle ta flera dagar. Sverige {r st|rre {n man f|rst kan tro. P}
kartan s}g rutten ut som en liten trevlig s|ndagstur. Men i verkligheten
var det faktiskt en cirkel p} |ver hundra mil vi hade att }ka. Det g{llde
ju att sprida ut dom olika platserna, h}lla sig l}ngt borta fr}n d{r man
bor, annars kanske n}gon skulle kunna sp}ra oss. Vi hade tur. Vi m|tte
inte en enda polisbil p} hela trippen.
KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, SOMMAR
Bilen anl{nder till en parkeringsplats bredvid en lekplats full med lekande
barn. De tv} individerna kliver ur bilen. En av dem b{r p} en videokamera.
(Vi f}r fortfarande ingen skymt av deras ansikten.)
MANLIG R\ST
(voiceover)
Janne fick sk|ta kameran, sj{lv fattade jag inte hur den funkade. Jag
kollade s} ingen s}g honom medan han gjorde jobbet. Skulle n}gon f} syn
p} oss skulle det vara helt k|rt. Det finns ju s} mycket perversa typer.
Det g{ller att vara f|rsiktigt n{r man har med barn att g|ra, dom ju ett
k{nsligt {mne. Men ingen verkade l{gga m{rke till oss nu heller. Turen
var p} v}r sida, det r}dde det ingen tvekan om. Kanske var Gud p} v}r
sida? Han om n}gon vet att vi gjorde det r{tta och det goda.
KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, SOMMAR
Lekande barn. Bilden {r n}got diffus och ryckig, eftersom den ses ur en
videokameras subjektiva perspektiv.
SNABBT KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, SOMMAR
Samma som f|reg}ende, men p} annan plats, med andra barn.
SNABBT KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, SOMMAR
Samma som f|reg}ende, }ter igen p} annan plats. Vi ser en m{ngd klipp mellan
olika lekplatser med lekande barn, samtliga ur en videokameras perspektiv.
Bilden fryser.
Sekvenserna med lekande barn spelar snabbt bakl{nges och fryser igen. Vi h|r
ljudliga klick fr}n videoredigeringsmaskiner.
KLIPP:
INT. FILMSTUDIO
Tv} personer sitter vid en redigeringsmaskin i ett dunkelt upplyst rum. P}
sk{rmen framf|r dem spelas sekvenserna med lekande barn om och om igen.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Hela resan tog tre dagar. Vi lyckades f} med allt vi ville p} filmen.
Janne var ganska skakis hela tiden. Sj{lv tyckte jag bara det var kul. Vi
dumpade bilen l}ngt ifr}n stan och tog t}get tillbaka. Jag satte
omedelbart ig}ng att fixa rullen. Farsan jobbade med TV och jag fick
anv{nda hans studio hur mycket jag ville.
En av personerna reser sig fr}n redigeringsbordet och l{mnar rummet. Den
andre arbetar vidare med filmen.
(voiceover)
Men vi hade fortfarande en scen kvar att spela in...
(paus)
(voiceover)
Jag l{t Janne fixa iordning bomben. Han kunde det d{r med spr{ng{mnen.
KLIPP:
N{rbild p} svetsl}ga som t{nds, h{nder som pysslar med elektronik.
KLIPP:
INT. FILMSTUDIO
N{rbild p} h{nder som arbetar med redigeringsapparaten.
KLIPP:
INT. KONTROLLRUM I TV-STUDIO
M{nniskor i ett kontrollrum (liknande det som f|rkommit tidigare) som
arbetar med en nyhetss{ndning. P} en monitor ser vi en REPORTER i studio.
REPORTER
(p} monitorn)
Det h{r var vad vi fick se...
KLIPP:
INT. TV-STUDIO
REPORTER
(nu ur TV-tittarens perspektiv)
... n{r vi spelade upp bandet.
KLIPP:
EXT. LEKPLATSER - DAG, SOMMAR
Videokamerans perspektiv av ihopklippta sekvenser (runt fyra stycken, 5-10
sekunder sammanlagt) som visar grupper med barn som leker i sandl}dor vid
lekplatser. Den sista visar dock mycket snabbt ett ensamt barn som spr{ngs
i luften i en sandl}da. Direkt efter den sista sekvensen zoomar videokameran
in barnet, men vi hinner aldrig se hur det ser ut efter explosionen eftersom
bilden inte hinner fokusera.
SNABBT KLIPP:
INT. KONTOR P] POLISSTATION
Ur nyhetsreportaget p} TV:s bild ser vi en POLIS bakom ett skrivbord.
POLIS 1
(tj{nstem{ssigt k{nslol|s)
... sjuka m{nniskor, mycket sjuka m{nniskor...
SNABBT KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, H\ST
Ur nyhetsreportaget p} TV:s bild ser vi en orolig MAMMA.
MAMMA 1
(n{rmast hysterisk)
... jag t{nker inte l}ta mina barn g} tillbaka hit! Inte s} l{nge dom d{r
d}rarna fortfarande {r l|sa!
SNABBT KLIPP:
INT. TV-STUDIO
REPORTER
... utredningen har h|gsta prioritet hos polisen.
REPORTERN r{ttar till sina papper.
Nedtoning till svart.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Vi v{ntade i |ver ett }r. Ingenting h{nde egentligen. Ett j{vla
antiklimax. Vi var med andra ord tvungna att sl} till igen, den h{r
g}ngen betydligt h}rdare. V}rt meddelande m}ste f|rr eller senare g}
fram. Folk f}r inte k{nna sig s{kra; d} slutar de t{nka.
Bilden tonar fram igen.
EXT. MOTORV[G - NATT, SOMMAR
MANLIG R\ST
(voiceover)
N{r sommaren gjorde sitt int}g igen l}nade vi en bil igen och }kte ut p}
samma resa...
KLIPP:
EXT. SANDL]DA F\R BARN - TIDIG MORGON, SOMMAR
... fast den h{r g}ngen hade vi ingen kamera med oss. Janne ordnade
rekvisitan. Nu var det dags att skr{mma skiten ur folk p} riktigt. Den
h{r g}ngen kanske de fattade po{ngen.
N{rbild p} h{nder som arbetar frenetiskt med att gr{va i en sandl}da. Efter
att h}let blivit djupt nog l{gger n}gon ner ett f|rem}l som ser ut som en
bomb. H{nderna fyller igen h}let och kopplar en kabel fr}n den nedgr{vda
bomben till en leksaksbil. H{nderna f|rsvinner ur bilden och kameran h}ller
den minerade leksaksbilen i bild.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Man ska aldrig underskatta medias makt. Den dumma massan {lskar snaskiga
nyheter. Ju vidrigare, desto b{ttre, ett faktum som tj{nade v}ra
intressen. He he he.
Ett barns hand kommer in i bilden och rycker tag i leksaksbilen.
KLIPP:
INT. TV-STUDIO
Vi ser }ter igen den delen av videofilmen som inneh|ll en explosion. Innan
kameran hinner fokusera denna g}ng ers{tts bilden av REPORTERN i en
TV-studio.
REPORTER
... bomberna var utplacerade |ver olika st{llen i hela Sverige.
Fortfarande kan det finnas ouppt{ckta minor och allm{nheten varnas.
Polisen har inte s{kra sp}r efter f|r|varen, men meddelar i en
presskommunik att det med s{kerhet {r samma m{nniskor som f|rra sommaren
skickade ett videoband med smygfilmade barn till ett flertal TV-stationer
runt om i Sverige. En grupp som kallar sig 'V{rldens barn' har tagit p}
sig ansvaret. Sport...
KLIPP:
INT. KROG
Tv} personer sitter och dricker |l vid en bardisk i ett rasande tempo.
Kamerans vinkel l{mnar fortfarande deras ansikten anonyma.
MANLIG R\ST
(voiceover, uppr|rd)
Men {ven denna g}ng... h{nde ingenting. Ingenting! Fattar ni! Ingenting!
Det var precis som f|rra g}ngen! Alla h|ll k{ften! I n}gra dagar efter}t
pratades det om bomber och terrorister och idioter och galningar och v}ra
stackars barn. Inte ett ord sades om v}ra uttalanden i relation till
aktionerna. 'V}ra stackars barn'? Vad {r det f|r j{vla trams? Deras barn
d}? Har dom ingenting att s{ga till om, va? Deras barn!? Hur blir det med
deras j{vla barn?!
En av personerna vid bardisken t|mmer sitt glas och st{ller ner det s} h}rt
p} bardisken att det splittras.
Nedtoning till svart.
Vi h|r mer glas som krossas, folk som skriker, och en polissiren.
MANLIG R\ST
(voiceover, lugn)
Det var dags att ta till radikala }tg{rder.
Bilden tonar fram efter en stunds paus.
INT. CELL
Kameran sveper l}ngsamt |ver ett betonggolv, }ker sedan upp}t och vi ser en
person bakifr}n st} vid ett gallerf|rsett f|nster och titta ut.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Jag lovade Janne att ta p} mig hela skulden. Han h|ll p} att skita p} sig
av skr{ck n{r jag sa f|rklarade vad jag var tvungen att g|ra. Han
tjafsade om fingeravtryck, DNA-tester, vittnen och livstid i f{ngelse.
Ibland {r han en verklig k{rring.
Kameran }ker vidare mot f|nstret. P} avst}nd kan man se en lekplats med
lekande barn.
MANLIG R\ST
(voiceover)
Men jag {r {nd} glad att han slapp det h{r. Fan vilket j{vla liv det
blev. F|r n}got som egentligen inte var n}gonting alls.
KLIPP:
INT. TV-STUDIO
Ur TV-bilds perspektiv:
REPORTER
Sommarens attentat mot lekplatser har klarats upp.
SNABBT KLIPP:
EXT. LEKPLATS - DAG, H\ST
Ur TV-bilds perspektiv, en MAMMA med ett barn:
MAMMA 2
(glad)
Jag {r s} glad att det {r |ver! Jag {r s} j{tteglad! S} glad! Det h{r har
varit det v{rsta perioden i hela mitt liv! Och lilla Louise...
TV-kameran zoomar in barnet.
SNABBT KLIPP:
INT. KONTOR P] POLISSTATION
Ur TV-bilds perspektiv, POLIS vid skrivbord:
POLIS 2
(intervjuad)
Pojken har erk{nt alltihop, ja. Han f|rnekar dock att han hade f|r avsikt
att skada n}gon, som han uttryckte det, |h, 'oskyldig individ'.
KLIPP:
INT. R[TTEG]NGSSAL
En serie tecknande bilder av en r{tteg}ng (av den typ som media anv{nder sig
av, d} det {r f|rbjudet att filma i r{tteg}ngssalar), med domare, n{mndem{n,
]KLAGARE, och s} vidare.
]KLAGAREN
(myndig)
Du s{ger 'att det egentligen inte var n}gonting alls'. Men det var det
v{l verkligen? Du, och den h{r personen 'Janne' som vi inte ens vet om
hans ens existerar, placerade ju faktiskt ut farliga saker i barns
sandl}dor. Ni hade ju dessutom redan iscensatt en ordentlig explosion
f|r ett }r sedan. Varf|r skulle inte dom andra bomberna detonera nu?
MANLIG R\ST
(det som tidigare uppfattades som voiceover
visar sig nu komma fr}n r{tteg}ngen)
Det sm{ller redan tillr{ckligt runt om i v{rlden tycker jag.
]KLAGAREN
(myndig)
Men vore det inte vara betydligt slagkraftigare om det small? Skulle inte
det f|ra fram ert meddelande b{ttre? Det r}der ju ingen tvekan om att du
vet hur man spr{nger folk i luften?
MANLIG R\ST
Folk och folk... det kan man ju fr}ga sig om det var. Men vad det var som
hindrade mig? Tja... kanske f|r att det sm{ller tillr{ckligt runt om i
v{rlden?
KLIPP:
INT. R[TTEG]NGSSAL
N{rbild p} domarklubba som sl}s h}rt p} en lagbok.
MANLIG R\ST
(voiceover)
En del fattar verkligen ingenting.
(paus)
Fast det kunde ju ha varit v{rre.
KLIPP:
EXT. UTANF\R R[TTEG]NGSSALEN - DAG, H\ST
En uppretad massa st}r och buar, skriker och f|r allm{n oreda. Poliser i
kravallutrustning skyddar ing}ngen till byggnaden. Somliga f|rs|ker ta sig
f|rbi muren av poliser, men knuffas bort.
KLIPP:
INT. TV-STUDIO
REPORTER
Den s} kallade 'lekplatsbombaren' d|mdes idag vid Stockholms tingsr{tt.
Domen blev villkorlig, eftersom f|r|varen }lder var ringa, och d} det
visat sig att samtliga av de utlagda bomberna inte var apterade, och
d{rmed ofarliga.
KLIPP:
EXT. UTANF\R R[TTEG]NGSSALEN - DAG, H\ST
D|rrarna till byggnaden |ppnas och en ung pojke kliver ut. Massans burop g}r
ov{ntat |ver till jubel. Polisen sl{pper fram pojken som g}r med nedb|jt
huvud genom den jublande massan. Folk dunkar honom k{rv{nligt i ryggen och
kastar uppmuntringar till honom. Vi noterar att n}gra h}ller i plakat d{r
det st}r 'frik{nn' och liknande. Pojken kliver in i en v{ntade bil och }ker
iv{g.
KLIPP:
INT. BIL
Pojken v{nder sig om och tittar ut genom bakrutan medan bilen k|r iv{g.
Kameran byter till hans subjektiva bild av den hysteriska massan vid
byggnaden. Kameran byter tillbaka vinkeln av honom i bilen; han v{nder sig
om och suckar.
MANLIG R\ST
(voiceover, pojkens tankar)
Undrar vad pappa kommer att s{ga om det h{r?
Kameran f|rflyttar sig till frams{tet av bilen, dess f|rare (tillika pojkens
pappa) visar sig vara REPORTERN, som ser ut att vara mycket uppr|rd.
Nedtoning till svart.
Vi h|r det karakteristiska ljudet av en film som s{tts in i en
videobandspelare och g}r ig}ng.
Bilden tonar fram.
Vi ser hela videofilmen spelas upp, denna g}ng i dess fullst{ndiga skick.
Filmen {r ungef{r trettio sekunder l}ng. I flertalet sekvenser om n}gra
sekunder vardera ser vi bar som leker vid lekplatser. I den sista sekvensen
spr{ngs ett barn i en sandl}da. Kameran zoomar in barnet, bilden blir
tillf{llet suddig. Ur fokuset framtr{der en n{rbild p} barnet, som visar sig
vara en klumpigt gjord docka (som dock vid explosionen misstas f|r ett
riktigt barn). Videokameran zoomar in de s|ndertrasade benen och ansiktet p}
dockan. Efter ett tag tonar bilden ner till svart och ett meddelande t{cker
sk{rmen: "Svenska trampminor d|dar barn i andra l{nder, s} varf|r skulle
n}got hindra oss ifr}n att anv{nda dem i samma syfte h{r hemma?"
Nedtoning till svart.
Ljudet av en videobandspelare som stoppas och spolar tillbaka bandet.
Eftertexter.
____________________________________________________________________________
uXu Av The GNN uXu
____________________________________________________________________________