OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ### ### ### ### #### ### ### ### #### ### ### ##### ### ### ### ### ### ### ### ### ### ##### ### ### ########## ### ### ########## ### ### ### ### Underground eXperts United Presenterar... Intressant Svenskt Stoff [ #032 - Massornas Tids}lder ] _____________________________________________________________________ MASSORNAS TIDS]LDER av THE GNN/DualCrew-Shining/uXu [Bakgrund: Denna text var ett bidrag till en ess{t{vling p} {mnet 'Sparsamhet, flit och heder; dygder som duger?' Om den fick n}gon placering vet jag inte, eftersom t{vlingen vid denna tidpunkt {nnu inte {r avgjord. Sj{lva texten {r en utveckling av 'Guardians of the Masses' som jag skrev }t uXu f|r ett antal }r sedan. L{saren kommer snabbt att f|rst} att jag f}tt mycket kritik f|r den h{r texten. De flesta kommentarerna har varit mycket givande; speciellt de som har varit s} outs{gligt styrda av kritikerns personliga problem och intresse att exponera sina subjektiva k{nslor ang}ende mig som person, med resultatet av att sj{lva 'kritiken' inte varit n}got annat {n en samling idiotiska uttalanden som verkligen har f}tt mig att tillf{lligtvis inse att denna text {r ett m{sterverk. Tack.] F|r att f|rst} och kunna reflektera |ver hur de dygder som omn{mnts i sammanhanget runt denna ess{ 'duger' i v}rt moderna samh{lle, kr{vs en inledande analys av samtidens grundvalar. Det jag kommer att argumentera f|r {r delvis inget nytt, {ven om det f|r den ovane l{saren kommer att framst} som radikalt. Utan att tillskriva n}gon uppfattningar de inte delar finner jag det vara p} sin plats att n{mna Jos Ortega y Gasset, Alf Ahlberg och - till viss del - Georg Henrik von Wright som exempel p} t{nkare vilka framf|rt liknande analyser (sj{lvfallet med betydligt st|rre klarhet och precision {n vad jag f|rm}r prestera) av ett av detta }rhundrades intressanta faktum. Vi lever i en tidsperiod som saknar motstycke genom historien. Detta {r den period d} all makt - social som politisk - p} gott och ont |verg}tt ifr}n att vara ett arbete f|r ett f}tal till att ha blivit varje m{nniskas r{ttighet. De som nu styr v{rlden (d} framf|rallt st|rre delen av v{stv{rlden) anser sig vara dess enda r{ttm{tiga kungar, de som b}de kan och b|r leda m{nskligheten. Jag talar om massorna, med massm{nniskan, 'den vanlige m{nniskan', i centrum som maktfaktor p} historiens scen. Den typiske 'massm{nniskan' {r om de st|rre perspektiven p} tillvaron en ytterst okunnig individ, men f|rnekar detta. Ist{llet smyckar denne sin existens med }sikten att han {r en upplyst person, en som qua sin tidsliga position i historien och st}r p} toppen av all utveckling, redo att snart tr{da |ver gr{nsen till idealet homo universale. Alla tidigare perioder, det r|r sig ibland bara om ett f}tal decennier tillbaka, har varit styrda av barbari och ignorans, medan den period vi nu upplever {r befriad fr}n alla problem; och de som existerar {r blott tillf{lliga, redo att sopas bort bara den tillv{xt i ekonomiskt och teknologiskt v{lst}nd som p}st}s r}da inte rubbas. Massm{nniskan anser sig vara en auktoritet |ver sin egen samtid och |ver sig sj{lv, en som av historien utvecklats till en finslipad diamant; en m{nniska som kan och b|r ta vara p} sig sj{lv och sina j{mlikar utan inblandning fr}n n}gon som skulle ha mage att kalla sig b{ttre vetande. Det kr{vs dock ingen st|rre intellektuell anstr{ngning f|r att inse att v{rlden av idag {r l}ngt ifr}n en utopi. M{nsklighetens framv{xt i Europa och USA har m}h{nda utvecklats }t ett mycket intressant h}ll vad g{ller berget av bekv{mlighetsprodukter, men vad g{ller den intellektuella och moraliska niv}n har ytterst f} saker intr{ffat. Att massm{nniskan av idag skulle p} n}got vis vara mer kunnig inom omr}det att styra v{rlden {r en felaktig uppfattning. Men detta {r n}gonting massan f|rnekar; v{rlden best}r ju trots allt av dem - s} vilka skulle vara mer l{mpad att styra v{rlden om inte dem sj{lva? Detta f|refaller enligt majoriteten inte bara vara n}got som uppfattas som sj{lvklart, utan en absolut objektiv sanning. Vi har idag skolor som - f|rvisso i mycket st|rre omfattning {n tidigare - l{r ut 'hur det {r' och 'hur det har varit', och vad som i relation till detta {r 'r{tt' och 'fel', 'gott' och 'ont'. Ger man sig i kast med att intervjua en massm{nniska om varf|r det som {r ansett som r{tt faktiskt {r r{tt, svarar denne blott med att upprepa de l{xor han l{rt sig. N}gon personlig analys |ver tingens f|rh}llande existerar inte, det enda svar som ges {r varianter av truismen: saker och ting {r som de {r, d{rf|r att de {r som de {r - eller har blivit av andra saker som har varit vad de har varit. Att ifr}gas{tta och f|rs|ka vidare analysera de enkla fakta som skolv{sendet presenterar {r f|r massm{nniskan en meningsl|s uppgift. Denna uppfattning b{r m{nniskan med sig hela livet igenom; och just detta {r en viktig del i massm{nniskans konstitution. Jag vill dock f|rtydliga att det inte {r skolan allena som {r ansvarig f|r att det f|rh}ller sig p} detta vis, om nu n}gon trodde det. F|rh}llandet {r betydligt mer sofistikerat. Skolan {r inte en separat del av samh{llet, n}got som kontrolleras av en konspiration med intresse av att m{nskligheten beh}ller sin trivialitet. Skolan {r, som allt annat i samh{llet, under massans beskydd. Cirkeln sluter sig: massan l{r de nyanl{nda individerna hur de skall t{nka och agera, hur de skall blir f|r att bli som alla andra, massm{nniskor. F|r det {r detta som massm{nniskan {lskar |ver allt annat: att han {r som alla andra; att ingen {r b{ttre eller s{mre {n han sj{lv - att han deltar i ett samh{lle d{r alla i grunden har samma uppfattning om vad som {r r{tt och fel. Detta {r den |vergripande karakteristiken som g|r en m{nniska till just en massm{nniska. Smickra nu inte er sj{lva med tron att nu redan nu funnit ut vilka de s k massm{nniskorna {r. Massan best}r inte av de som inom den {ldre royalismen s} nedl}tande kallade 'p|beln'; de {r inte under- eller medelklassen. H|g social status {r inget bevis f|r att n}gon inte skulle tillh|ra massan. En massm{nniska karakt{riseras ej av sina yttre attribut, utan av sina inre. En s}dan m{nniska t{nker om sig sj{lv och andra p} ett speciellt s{tt. Det {r ej givet per definition, men massm{nniskor {r i |verl{gsen majoritet. Massans konformitet, trygghet i att inte vara avvikande fr}n n}gon annan, leder till att allt som anses avvikande, eller generellt sv}rbegripligt, omedelbart klassas som 'onaturligt', '|verfl|digt' eller rent av 'skadligt'. Detta {r det ej sv}rt att finna st|d f|r i vad som kallas 'den offentliga debatten'. V}ra dagstidningar |versv{mmas av pinsamma analyser vars djup s{llan str{cker sig l{ngre ner {n vad som accepteras av massan. Skulle n}gon f|reta sig projektet att offentligen uttrycka en insikt vars djup passerar vad 'den vanlige m{nniskan' kan f|rst}, h}nas skribentens teorier som 'h}rklyverier' vilka 'saknar n}gon som helst relation till verkligheten'. Alla former av vetenskaplig eller konstn{rlig analys m}ste med andra ord presenteras p} vad som kallas 'ett begripligt s{tt'. St|rre t{nkares kunskaper och insikter blir f|rst v{rdefulla n{r de antingen har populariserats ner till en f|r massan l{sbar niv} (vilket ofta f}r resultatet att de vattnas ur p} all betydelse), eller med all |nskv{rd tydlighet visat att de kan ge bidrag till det v{xande berget av teknologiska produkter med inriktning p} bekv{mlighet eller s{kerhet. Kunskap som inte uppfyller n}gra av dessa kriterier anses som v{rdel|st, eller i 'b{sta fall' en kulturell eller humanistisk krydda till 'den h}rda verkligheten' - men inget mer. Av detta f|ljer att det egentligen inte l{ngre finns n}got utrymme f|r st|rre t{nkare, anser massan. Detta av tv} sk{l. F|r det f|rsta, som vi redan har n{mnt, anser massm{nniskan sig st} p} h|jden av tidens utveckling, p} gr{nsen till den utopi som filosofer s|kt i alla tider. De st|rre t{nkarna, framtidsskaparna och analytikerna, har spelat ut sin roll; nu {r det dags f|r den |vriga m{nskligheten att |verta de g}vor som dessa utvecklat, och konsumera dem likt vid en brakfest efter b{sta f|rm}ga. (Termen 'filosof' och 'st|rre t{nkare' beh|ver en f|rklaring. Jag har, och kommer vidare i texten anv{nda dessa tv} termer synonymt. Med en filosof menar jag en person som en uts|kt kombination lyckas f|rena ett omfattande vetande av teoretiska fr}gor och praktiska problem. En 'filosof' beh|ver n|dv{ndigtvis inte vara n}gon som studerat {mnet filosofi vid n}gon skola. Inte heller beh|ver en filosof sticka ut ur m{ngden; liksom massm{nniskan ej kan urskiljas med hj{lp av sina yttre attribut, utan blott sina inre, kan man inte heller 'se' p} en m{nniska om denne besitter ett filosofiskt tankes{tt. Det finns inget som hindrar att en fattig, outbildad och f|ga pratsam person {r den st|rste filosofen av alla.) Att samh{llet d{remot beh|ver m{nniskor som {r kunniga inom tekniska, ekonomiska och praktiska omr}den, det {r massm{nniskan dock aldrig sen att h{vda. Mot dessa k{nner han sig inte underl{gsen, {ven om han inte riktigt begriper vad de sysslar med heller; han vet att de i slut{ndan trots allt arbetar f|r honom. De ger honom den service i form av tj{nster och varor som beh|vs f|r att 'skapa en b{ttre v{rld'. Men varf|r skall samh{llet parasiteras av t{nkare, filosofer? fr}gar sig massan. De ger inga bidrag i form av ekonomisk utveckling, deras tankar {r antingen triviala eller skadliga f|r v{lst}ndet. Varf|r beh|ver vi dem? Svaret {r, anser massm{nniskan, att vi nu inte beh|ver n}gon som analyserar det som varit, som {r och som kommer. Ty, upprepas det g}ng p} g}ng, vi st}r nu p} toppen av historiens tillv{xt; f|rutom n}gra f} finjusteringar kan egentligen inget bli s} mycket b{ttre. Och de som inte h}ller med om detta {r och f|rblir s}ledes inget annat {n uppviglare som vettl|st vill riva ner allt det vackra som omringar oss. Men, f|r det andra, massan anser inte blott att st|rre t{nkare {r |verfl|diga eftersom allt {r till synes perfekt ordnat. Som vi har sett vill massm{nniskan k{nna sig trygg i tanken att han {r som alla andra. Denna trygghet skulle omedelbart upph|ra att existera om det fanns m{nniskor han inte kunde helt j{mf|ra sig med. "Alla m{nniskor har r{tt till en }sikt" {r ett slagord vars syfte har varit att genomdriva en individuell frihet gentemot andra, men som p} senare tid vulg{rtolkats av massm{nniskan till att betyda att alla m{nniskors }sikter, f|rutom de som {r avvikande till massans egna, {r av st|rsta betydelse och skall d{rmed inte betraktas som enkla }sikter, utan insikter. Orden har bytt plats, bakom det gamla slagordet d|ljer sig nu den ofria betydelsen "Alla m{nniskors }sikter {r r{tt" d{r 'alla m{nniskor' i sammanhanget sj{lvfallet betyder 'majoriteten'. D} massan inte kan acceptera att andra m{nniskor {r b{ttre {n dem sj{lva inom vissa {mnen sorteras st|rre t{nkare bort till f|rm}n f|r massans egna representanter. Politiken {r det tydligaste exemplet. V}r regering och riksdag sv{mmar |ver av enkla massm{nniskor vars utbildning och tankef|rm}ga begr{nsa sig till vad alla andra erh}llit, deras uppgift blir att p} b{sta s{tt finna beslut som kanaliserar den givna 'opinionens' simpla }sikter om vad som b|r genomdrivas. Genom ben{mna v}r tids konforma politiska str|mningar med kraftfulla termer - 'v{nster', 'h|ger', 'liberalism', 'socialism' - uppr{tth}lls en falsk uppfattning om att massorna faktiskt har m|jlighet att v{lja mellan olika styrelseskick. Att de egentliga skillnaderna mellan ett parti p} v{nsterkanten och ett p} h|gerkanten idag {r ytterst f} {r f|ga |verraskande; trots allt till}ter inte massorna n}gon ideologi som skiljer sig radikalt ifr}n deras egen. Det politiska spr}ket talar inte om 'insikter' utan '}sikter', aldrig om 'upplysning' utan om 'opinionsbildning', begreppet 'individer' har ersatts av 'v{ljare'. Massan styr och styrs av sig sj{lva - all offentlig makt utg}r bokstavligen fr}n folket. (Massm{nniskan uppskattar dock s{llan resultatet av politiken. Eftersom allas }sikter skall kanaliserar in i ett och samma beslut, som om|jligt kan tillfredst{lla alla behov, blir massan ofta missn|jd med var som sker. D{rmed delas ofta samh{llet upp i tv}, massan och de styrande. Den missvisande termen 'vi och dem' menar att massan inte alls styr, utan {r styrd av annorlunda m{nniskor. Men detta {r inte sant, blott ett felslut som h{rstammar ifr}n en allt f|r torftig analys.) Massm{nniskan {r inget annat {n ett barn med allt f|r m}nga leksaker, och kr{ver d{rf|r att den huvudsakliga uppgiften f|r de 'styrande' skall vara att skydda massan mot nidingar som vill stj{la leksakerna. Massm{nniskan {r redo att s{lja sin frihet i utbyte mot s{kerhet, st{nga alla gr{nser som finns, i tron att detta kommer f|rhindra framtida katastrofer. Det som {r nytt {r farligt, det som {r annorlunda {r farligt, det som inte {r som det brukar vara {r rena katastrofen. Massan kan beg} vilka hemskheter som helst f|r att uppr{tth}lla statusen av sina egna }sikter som insikter. De |nskar st{ndigt bevisa att de {r v{rldens |verl{gsna ledare mot allt som {r avvikande. V}ld {r massm{nniskans enda kommunikationsmedel gentemot avvikelser av st|rre magnitud. Krig {r f|rvisso ett el{nde, anser massan, men ibland en n|dv{ndighet givet 'den h}rda verkligheten'. F} anser att en omfattande slakt av andra m{nniskor skulle vara n}got slags ultimat misslyckade, utan en rent taktisk }tg{rd f|r att |ka eller uppr{tth}lla utvecklingens framfart. Krigsindustrin blomstrar, ungdomen marscherar med gl{dje till m|nstringen, det enda som kan hindra v}ldsapparaten fr}n att utvecklas till perfektion {r ingalunda moraliska inv{ndningar, blott ekonomiska. P} det lokala planet noterar man hur xenofobiska str|mningar genomsyrar majoriteten. Andra kulturer, som skiljer sig ifr}n massans egen, lider av ohj{lpliga brister. Den som massan sj{lv deltar i {r d{remot utan klander. F|r att skydda sig mot intr}ng i det paradis som massan p}st}r sig ha byggt upp ropar den efter |kad segregering, isolering eller assimilering - med hj{lp av mer eller mindre v}ld om 'allm{nnyttan' nu skulle kr{va det. Men massm{nniskan vill inte blott bli skyddad mot yttre fr{mlingar. Som vi tidigare talat om |nskar massm{nniskan {ven sortera bort inhemska avvikelser, i form av st|rre t{nkare eller potentiella s}dana. Trots att massm{nniskan prisar sig sj{lv med att vara som alla andra, s} litar inte denne p} de andra. Det kan ju i m{ngden finnas avf{llingar, frit{nkare som i hemlighet f|rs|ker f|r{ndra det of|r{nderliga. Mot dessa duger inget annat {n h}rda regler, sanktioner och f|rbud. De som inte {r som alla andra skall skr{mmas till tystnad, skr{mmas till att bli som alla andra. Det talas om regler, ordning, f|rbud, p}bud, s{kerhet, trygghet. De talas om godhet, ondska, r{tt och fel. Ingen vet egentligen vad dessa termer betyder och ingen {r heller intresserad av att ta reda p} det. Massans intuitioner om deras betydelse duger f|r massan sj{lv; det {r massm{nniskans enda bas f|r acceptabla former av politik. Av termernas betydelse och bruk betyder detta att inte bara politiken utan {ven moralen har blivit ett medel f|r massan att genomdriva sina villkor. Hur anser massan att den b|r vara, vad b|r den g|ra? [ven i dessa fr}gor finner vi enkla svar, enkla regler och dygder att f|lja. Gott och ont, r{tt och fel, har som begrepp ingen betydelse f|rutom i relation till tillfredsst{llandet av massornas behov och |nskningar. Talar en massm{nniska om att n}got {r 'bra' inneb{r det att det i slut{ndan m}ste kunna relateras till ekonomisk utveckling, eller teknologiska framsteg. Ingenting kan vara 'gott' utan att p} n}got vis leda till en h|gre standard. Jag vill f|rtydliga att 'problemet' i fr}ga inte r|r huruvida den sagda anv{ndningen av dessa begrepp skapar en b{ttre v{rld eller inte. Att b|rja propagera f|r 'elitism', en avslutning p} massv{ldet, utifr}n det ovan sagda {r att missf|rst} po{ngen. Det {r f|r tidigt att b|rja ifr}gas{tta om massm{nniskans plats p} historiens scen {r ett misslyckande. Kanske {r detta det b{sta som skulle kunna ha h{nt, vem vet om inte detta trots allt {r den b{sta av alla tillg{ngliga v{rldar? Men om s} {r fallet kvarst}r {nd} faktumet att m{nniskan d} inte p} n}got vis kommit till n}gon st|rre f|rst}else av v{rlden, utan endast tack vare en slumpm{ssig utveckling hamnat i en situation som endast '{r som den {r och r}kar vara den b{sta', inte '{r som den {r tack vare att den har funnits vara den b{sta'. Eftersom som st|rre t{nkare {r |verfl|diga enligt massan finns det ingen st|rre moralisk analys bakom de moraliska begreppen, och inte heller de dygder som f|ljer av dem. Det {r ingen som satt sig in i dem och presenterat dem som tydligt moraliskt dugliga. Moralen existerar endast som ett medel f|r att uppn} vad massan anser {r en b{ttre v{rld, ej i kraft av n}got som skulle delvis konstituera en s}dan v{rld. S}ledes, om vi n{rmare studerar de dygder som omn{mnts i sammanhanget kommer vi finna att de i v}r moderna tids}lder {r tomma p} egentligt inneh}ll; att deras existens i v{rlden endast beror p} hur v{l de lyckas f}nga upp och p} n}got vis uppr{tth}lla de trivialiteter som h{rskar |ver v{rlden. Sparsamhet {r en utm{rkt dygd att f|lja, eftersom den leder till en konform uppfattning om v{lst}nd; excesser till}ts inte, det leder bara till avundsjuka - vilket skulle vara katastrofalt f|r en v{rld d{r alla i grunden m}ste vara som alla andra. Den som sparar spenderar inte, och kan d{rmed inte h{nge sig }t saker som p} n}got vis skulle skapa en oh{lsosam avundsjuka inf|r den sl|saktiges materiella leksaker. D} den industriella revolutionen, b|rjan p} massm{nniskans tids}lder, l{mnade samh{llet med en uppsj| av trista arbeten vilka f|rst f}r 'mening' d} de kan ses i ett s k st|rre perspektiv, har dygden flit framf|rts som mycket viktig. 'Flitigt arbete' |kar p} den kvantitet av v{lst}nd som beh|vs f|r att massm{nniskan skall k{nna sig bekv{m. Den som inte {r konstant stressad, st{ndigt i arbete, ses som en dr|nare. Om n}gon skulle f{lla kommentaren att denne finner sitt arbete intressant och utan stress, r}der det ingen tvekan om att den personen kommer att avf{rdas som 'mindre seri|s' i sin approach till 'den h}rda verkligheten'. Det talas mycket om {rlighet och hederlighet i samh{llet. Men att vara hederlig inneb{r inte endast att man avst}r ifr}n att beg} kriminella brott, utan {ven att man inte p} andra s{tt avviker fr}n den stora massan. Att avvika, eller p} n}got vis g|ra n}got dumt mot, 'vanligt, hederligt folk' {r en av de st|rsta synderna som kan beg}s. Kritik f}r aldrig riktats mot 'folket', eftersom de {r dessa som s{tter ramarna inf|r vad som {r r{tt och fel. Kritik mot folket {r s}ledes automatiskt fel. Genom att koppla samman begreppet 'hederlighet' med 'vad majoriteten g|r' lyckas man p} ett effektivt s{tt uppr{tth}lla uppfattningen om att det {r massans }sikter om tingens ordning som g{ller. Det {r d{rf|r dessa tre dygder duger: Inte f|r att de p} n}got vis skulle utg|ra frukterna av ett genomt{nkt moraliskt system i begreppets r{tta bem{rkelse, inte f|r att de {r del i, eller leder till, en b{ttre v{rld bortom de ekonomiska krafterna, inte f|r de i-sig-sj{lva {r goda och b|r f|ljas - ingen av dessa analyser finns som bakomliggande id. De duger en endast f|r de {r enkla att f|rst} f|r massorna. Alla kan med ett minimum av tankeverksamhet 'inse' att de duger som medel f|r att uppr{tth}lla massv{ldet. Men vad skulle en vidare analys av de moraliska begreppen medf|ra? Det {r en allt f|r stor fr}ga f|r att diskutera h{r, men definitivt en fr}ga som massm{nniskan inte {r intresserad av; den anses snarare som h}rklyveri och trams, en av de typiska fr}gor som |verfl|diga filosofer st{ller endast i syfte att exponera sin kunnighet inom den praktiska retoriken. Men l}t oss avslutningsvis {nd} ber|ra den lite kort. [ven de st|rre t{nkarna kan anse att dygderna i sin nutida form duger. De kan betraktas som enkla och n|dv{ndiga skydd f|r den tankl|sa massan, nu och vidare in i framtiden. Dygderna hj{lper massm{nniskan att f|rsvara sig mot sin st|rsta fiende: sig sj{lv. Sj{lvfallet kommer ingen individ att {rligt bek{nna sin tillh|righet till massan. Du som har l{st denna ess{ har troligen redan smyckat din egen existens med }sikten att du inte p} automatik accepterar vad majoriteten tycker. Eventuellt har du {ven redan kritiserat denna text p} basis p} vad man f}r och inte f}r s{ga om andra m{nniskor, d{r dessa m{nniskor {r alla utom du sj{lv. Men om du inte var medveten om de faktum som denna text f|rhoppningsvis lyckats framf|ra, r}der det ingen tvekan om att din egen plats p} historiens scen {r - och kanske {ven f|rblir - hos massm{nniskorna. Om detta {r bra eller d}ligt {r en helt annan fr}ga, dock inte en som massm{nniskan kan besvara utan att omintetg|ra sin egen form av existens. ____________________________________________________________________________ uXu Av The GNN uXu ____________________________________________________________________________