OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #034 - Om Betyg ]
_____________________________________________________________________
OM BETYG
Jan Svensson
Denna artikel publicerades f|r f|rsta g}ngen i L{rarnas Tidning, h|sten
1997. Men d} jag {r |vertygad om att dess st|rsta m}lgrupp faktiskt
inte finns inom L{rarf|rbundet sl{pper jag den {ven via uXu.
B}de ute i samh{llet och inom skolans v{rld finner man en intressant }sikt
r|rande skolv{sendets f|rm}ga att presentera vilka f|ruts{ttningar en
enskild person har: ju h|gre betyg en elev erh}ller vid studenten, desto
n{rmare {r denne individ idealet Homo Universale med alla m|jligheter det
medf|r, d} framf|rallt ett gott liv i valfrihetens tecken.
Sj{lvfallet, n{r det r|r sig om ett s}dant enormt system som skolv{sendet
trots allt har utvecklats till, {r denna }sikt ej klart uttalad eller
tydligt presenterad. Den st}r inte direkt i n}gon l{roplan, den har inte
fastst{llts under n}gon konferens, den {r inte fotostatkopierad och uppsatt
|ver kaffebryggaren i l{rarrummet. D{rav kanske en del f|rs|ker f|rneka dess
existens och p}st} att jag kommer farande med hj{rnsp|ken. Men s} {r inte
fallet. Den finns d{r - alla som har deltagit i den moderna skolan kan
vittna om att }sikten "om du skaffar dig bra betyg, s} kan du g|ra vad du
vill" {r i full effekt, om {n indirekt.
Vid betygens introduktion p} h|gstadiet b|rjar }sikten sprida sig. Eleven
ifr}gas{tter meningen med betyg, och f}r inte allt f|r s{llan till svar att
dess funktion {r att m{ta kunskap. Kunskap {r viktigt, men viktigt f|r vad?
Viktigt f|r livet. Du l{r icke f|r skolan, du l{r f|r livet. P} fr}gan vad
som menas med begreppet 'livet' avslutas vanligtvis diskussionen med en
h{nvisning till 'den h}rda verkligheten', eller 'arbetslivet' som det
popul{rt kallas. Eleven f}r reda p} att efter skolan f|ljer arbete, och den
som inte bem|dar sig att skaffa sig bra betyg f}r n|ja sig med en begr{nsad
upps{ttning valm|jligheter vad g{ller detta liv.
Men st{mmer verkligen detta? [r denna }sikt faktiskt en insikt; ger h|ga
betyg automatiskt n{stan vilka m|jligheter som helst vad g{ller vidare
utbildning och arbete? Till stor del, ja; men bara i teorin. I praktiken {r
det n}got helt annat som g{ller. L{mnar man skolan med goda betyg inneb{r
inte detta att man problemfritt kan v{lja den vidare utbildning eller arbete
som man |nskar. Pl|tsligt introduceras ytterligare en uppsj| av p}bud fr}n
olika h}ll, vilka huvudsakligen tar sig uttryck via b{ttre vetande m}lsm{n,
l{rare, konsulenter - och {ven kamrater som i brist p} alternativa k{llor
lyssnat p} de f|reg}ende. Betyg m}ste man 'g|ra n}gonting av', inte 'kasta
bort', s{gs det. Vad detta inneb{r {r att man helt enkelt skall s|ka sig
vidare till utbildning och arbetsliv som {r i linje med ens egna betyg; och
vad v{rre {r att det man sj{lv {r riktigt intresserad av {r mindre viktigt i
sammanhanget. F|rvisso, om man nu har bra meriter och faktiskt {r |nskar de
yrken som kr{ver s}dana - lyckad kombination. Men hur blir det f|r dem som
inte {r det?
Det blir inte alls bra. Resultatet blir att en stor del av dessa elever
faktiskt inte alls g|r vad de vill - som de utlovades kunna g|ra - utan helt
enkelt vad de k{nner sig n|dgade till enligt dunkla ramar som omringar dem.
De kanske skippar sina egentliga intressen, blott d{rf|r att dessa kr{ver
f|r l}ga betyg, eller inga alls, i relation till deras egna - i r{dsla f|r
att drabbas av sanktioner i form av d}ligt samvete, respektl|s behandling,
arbetsl|shet eller i v{rsta fall alkoholiserade uteliggare ifall de inte
f|ljer den v{g som i all v{lvilja stakats ut }t dem. Tyv{rr f|refaller det
s}ledes som om h|ga betyg inte allt f|r s{llan snarare trycker ner {n
utvecklar m{nniskor. Medelm}ttiga, eller t o m underm}liga, meriter {r d}
att f|redra. F|r d} {r det inte lika m}nga p}bud som aktivt st|r en i ens
vidare val, endast faktuella begr{nsningar (men dessa kan alltid avhj{lpas
senare - om det skulle beh|vas).
Detta bisarra resultat {r uppenbarligen inget |nskv{rt. Allt f|r m}nga
l{r sig f|r livet, men l{r sig inte livet. Det tillvaro man v{ljer skall man
{gna en st|rre del av livet }t. [r den inte ens i n{rheten av det man
egentligen |nskar kastar man bort sin korta och dyrbara tid. Att leva {r
ingen lek, det m}ste man ta p} allvar; framf|rallt m}ste man ta sig sj{lv p}
allvar, inte endast det som andra anser vara viktigt. Eventuellt kommer man
till insikt om sakernas f|rh}llande senare i livet, vid en eventuell
}lderskris eller annan omskakande h{ndelse, men d} finns risken att allt f|r
mycket tid redan sl|sats bort.
Varf|r blir det d} p} det h{r m{rkliga viset? Problemet tycks mig vara
att skolan ej lyckats med konststycket att ge eleverna n}got {kta
sj{lvf|rtroende, utan enbart ett artificiellt i form av betygens heliga
skrift. Ju h|gre betygen {r - desto b{ttre {r du, s{ger skolan. Desto mer
kan du. Desto mer har du m|jlighet att g|ra. Men som alla vet duger endast
ett riktigt sj{lvf|rtroende n{r den h}rda verkligheten tr{nger sig p}.
Endast den som verkligen tror p} sig sj{lv och inser sina kunskaper och
begr{nsningar kan utnyttja den valfrihet som det goda livet faktiskt {r
byggt p}.
M}nga sl}r nu nog ifr}n sig och h{vdar "Ja, jag har i alla fall aldrig
p}tvingat n}gon den }sikten om betygens helighet!" Det kanske Ni inte har
gjort. Men Ni har inte heller med |nskv{rd tydlighet f|rnekat dess pondus
kan jag t{nka mig. F|r Ni vet inte vad Ni skall s{ga ist{llet. Sj{lv-
f|rtroende {r inte n}got man enkelt l{r ut. Det {r mer en process till
insikt. Och om d} skolan inte kan utnyttja den k{nsliga tid, som sju timmar
om dagen i upp till tretton }r i skolan faktiskt {r, till att hj{lpa eleven
till en s}dan insikt blir resultatet att allt f|r m}nga studenter sl{pps ut
i friheten utan att veta om hur de skall ta vara p} den. Ty skolan har ett
stort pedagogiskt och uppfostrande ansvar {ven l}ngt efter mellanstadiet.
Inte enbart uppfostrande i meningen att eleverna skall l{ra sig vad man b|r
och inte b|r g|r mot andra, utan {ven vad man b|r och inte b|r g|ra mot sig
sj{lv.
Det handlar inte om att egoister skall skapas, utan m{nniskor som
verkligen tror p} sig sj{lva och kan f|rst} andra, oavsett vilken st{mpel
som satts p} dem. Ty f|rst n{r en m{nniska inser att hon sj{lv har ett
riktigt v{rde, utan att beh|va en konfirmation av detta av en auktoritet av
n}got slag i form av betyg, social status eller 'viktigt' arbete (d}
f|rdelaktigen av det slag som ger h|g l|n), kan den m{nniskan {ven inse att
{ven andra m{nniskor har ett genuint v{rde med v{rdefulla dr|mmar, planer
och projekt.
Skolan uppmuntrar eleven till att skaffa sig bra betyg. Men sedan {r det
slut. Hur resten av tillvaron ter sig f|rv{ntas eleven sj{lv snoka reda p}.
Men hur skall det g} till n{r ingen ber{ttar n}got om den, utan ist{llet
envisas med att h{nvisa till betyg och arbetsliv n{r den k{nsliga fr}gan
kommer p} tal? Eftersom det inte g}r att m{ta sj{lvf|rtroende eller
livskvalitet med n}got vetenskapligt utvecklat instrument anses det flummigt
att h{nge sig }t s}dana, f|rvisso viktiga, men {ndock n}got oklara
utsv{vningar. Skolans uppgift har blivit att l{ra ut fakta om ting. Fakta om
det goda livet (ett delvis allt f|r odefinierbart ting) tycks inte anses som
viktigt.
Vid det h{r laget anser nog en del att det {r h|g tid f|r mig att ber{tta
vad kuren {r mot detta lilla problem. Men det kan jag inte g|ra - f|r jag
vet inte hur det skall g} till. Jag argumenterar dock inte f|r en betygl|s
skola. Betyg har onekligen sina administrativa po{nger i det samh{lle vi
lever i. Jag |nskar bara att det som finns ut|ver denna po{ng till}ts
diskuteras ist{llet f|r att, kanske i r{dsla f|r juvenilt uppror, st{ndigt
omdirigeras till att vara n}gon annans ansvar - f|r att f|rst l}ngt senare
f|rhoppningsvis plockas fram n{r 'livserfarenheten' gjort sitt tidskr{vande
arbete med individen. Jag l{mnar den uppgiften till de huvudakt|rer som {r
ansvariga: l{rarna. Detta {r inget som ett regeringsbeslut kan g|ra n}got
}t. Om de anser sig f|r utarbetade f|r att finna tid med att avhj{lpa
problemet f}r vi helt enkelt l{ra oss att leva med det. Som 'den h}rda
verkligheten' har utvecklat sig kanske det t o m {r en utopisk tankeg}ng att
det skulle kunna g} att st{lla till r{tta. Trist, men kanske oundvikligt -
givet f|rh}llandet mellan det mekanistiska samh{llet och skolan.
____________________________________________________________________________
uXu 1998 Av Jan Svensson 1998 uXu
____________________________________________________________________________