OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #036 - Ortega y Gasset ]
_____________________________________________________________________
Ortega y Gasset
av Speed Devil Show
Vi inom uXu r sjlvfallet ppna fr trender - iallafall sdana vi
skapar sjlva. En sdan trend har nda sedan The GNN skrev "Guardians
of the Masses" (UXU-278) att i tid och otid referera till "massorna"
i alla mjliga relevanta och irrelevanta texter. Det r hg tid att
vi erknner att det faktiskt inte r vi som skapat kult kring det
uttrycket (inte fr att vi skapar kult i ngra sammanhang alls, men
va fan...) utan en filosoferande spanjor under brjan av detta sekel.
Fr att upplysa er, kra lsare, och mina kollegor inom uXu, tog jag
mig tid att forska en smula kring den personen. Hr r resultatet.
i. Introduktion
1898 var ett omtumlande r i Spaniens historia. Ett uppror p Kuba ledde
landet i krig med Amerika, ur vilket Spanien gick som frlorare med
resultatet att en mngd kolonier gick om intet. Frlusten utgjorde kulmen i
en rad besvrligheter som Spanien genomgtt under 1800-talet och frsatte
landet i en social och politisk depression.
Ur denna kris uppstod den s k 98-generationen, en gruppering bestende
av en handfull intellektuella som verkade under 1900-talets frsta hlft.
Knnetecknande fr gruppen var att de inriktade sig p att frska analysera
och frklara vad de svrigheter som Spanien frsatt sig i egentligen grundade
sig p. Analyserna, som var av en mngd olika former - filosofiska och
historiska avhandlingar, sknlitterra verk, poesi, med mera - prglades av
en stor negativitet vad gllde landets frflutna och framtid, och verskred
inte allt fr sllan rent nationella frgor.
Strst inflytande p gruppens inriktning och teoretiska innehll spelade
Jos Ortega y Gasset (1883-1955), filosof och kulturhistoriker, professor i
metafysik vid Madrids universitet frn 1910 (frivillig exil i Buenos Aires
under inbrdeskriget). Ortega skrev huvudsakligen om Spanien och Europas
socio-politiska klimat, men ven om filosofi som verksamhet i allmnhet.
Hans perspektiv var samtida och partikularistiskt i det att han enbart ville
stta sina analyser i direkt relation till den situation som vrlden d
befann sig i, ngot som ytterst grundade sig i hans uppfattning om
filosofins "verkliga" uppgift.
Det r tidvis besvrligt att lsa Ortegas bcker - eftersom de inte r
skrivna som sdana. Ortega var son till en tidningsman och drev ven sjlv
en politisk tidskrift, Revista de Occidente. Hans sprk r tidningssprket:
kortfattat, snabbt och omvxlande, utan strre litterra ambitioner. Hans
bcker framstr mestadels som blandade esser och artiklar, ibland nrmast
p nder sammansatta. Ortega var sjlv medveten om problemet och tillt av
den anledningen mycket f versttningar av sina verk tills dess att han
skrivit om mnga av dem. S blev dock aldrig fallet och de flesta av hans
skrifter versattes drfr frst efter hans dd, huvudsakligen i regi av
hans son.
Tv analyser str hos Ortega nrmast hjrtat, och de r dessa jag
kortfattat tar upp i denna text: fr det frsta, den meta-filosofiska
underskningen av filosofins uppgift, verksamhet och stllning vid seklets
brjan; fr den andra, den bitska kritiken av masskulturen med den s k
"massmnniskan" i spetsen, som enligt Ortega br skulden till att Spanien,
Europa - ja, hela vrlden fr den delen - intellektuellt och politiskt r p
nedgng.
ii. Filosofins samtida stllning
De olika naturvetenskaperna (d framfrallt fysik, kemi och biologi) hade
under brjan av seklet inte bara rnt framgngar i att de lyckats frklara
stora delar av den materiella vrldens inre mekanismer, utan ven gjort
succ hos den bredare allmnheten genom att framstlla diverse
bekvmlighetsprodukter, ka levnadsstandarden, markant frbttra hlso- och
sjukvrden, med mera.
Men ven om den sociala vlfrden otvivelaktigen kat tack vare
effekterna av naturvetenskapernas vlfyllda kunskapsbanker har samtidigt
andra delar av det intellektuella tankelivet frtvinat. "Fysikens
imperialism" och "laboratoriernas terrorism", som Ortega elakt kallar det,
har frambringat en falsk tro att all verksamhet - ven filosofin - i
slutndan mste leda till omedelbara materiella resultat fr att
verhuvudtaget ges existensberttigande.(1) Men d filosofi r en rent
intellektuell disciplin - som gnar sig t helt andra frgor n de som str
i centrum fr naturvetenskaperna - har dess status radikalt frsmrats.
Filosofi har infr den bredare publiken blivit ett verfldigt mne, en
ondig tankelek som inte tjnar mnskligheten. Men denna uppfattning r
enbart resultatet av okunskap infr vad filosofi egentligen r; okunskap som
frambringats genom att naturvetenskaperna genom sina sociala framgngar
tagit konceptuellt och metodologisk patent p just "vetenskap". Allt som
inte r "vetenskap" i den naturvetenskapliga aspekten anses felaktigen vara
meningslst.
"Filosofi r ingen naturvetenskap - det r betydligt mer n s"(2),
konstaterar Ortega. Fr naturvetenskaperna undersker enbart den materiella
verklighetens innersta vsen, och erbjuder "symbolisk" kunskap av denna. I
en naturvetenskaplig frklaring av verkligheten finner man sm, om ngra
verhuvudtaget, likheter med verkligheten som den framstller sig fr oss.
Ett bord, exempelvis, r i en fysisk frklaring till strsta delen tomrum,
medan vi uppfattar bordet som ett fast freml. Men symbolisk kunskap om
objekt r givetvis inte falsk kunskap; naturvetenskapens frmga att
frutsga skeenden samt manipulera objekt visar att dess kunskapsbanker r
genuina sdana ver en faktiskt verklighet.
Symbolisk kunskap r dock endast av vrde fr den disciplin kunskapen r
applicerbar till. Olika naturvetenskaper r oberoende av varandra vad gller
centrala objekt fr underskning, metodologi och ml. Fysikerna, kemisterna
och biologerna kan framgngsrikt arbeta med de centrala frgorna fr sina
respektive discipliner utan att konsultera varandra. Den symboliska kunskap
en fysiker presenterar angende vrlden ser helt annorlunda ut frn hur
biologen framstller den. Drmed inte sagt att de ger inkommensurabla
frklaringar av samma objekt - just eftersom de inte arbetar med samma
objekt!
Skillnaden mellan den symboliska kunskap naturvetenskaperna erbjuder i
relation till sina vl avgrnsade discipliner (dr de grundlggande frgorna
r av typen "vad?", "hur?", "nr?") och filosofi, r att uppgiften fr
filosofin att ska kunskap till frgan "varfr?" - i relation till allt.
Filosofi uppstod just genom frgan "varfr" och sedan dess har filosofer
funderat ver sig sjlv, vrlden, universum - stndigt frskt finna
frklaringar till vad som r meningen med allt, hur allt r organiserat,
uppbyggt, sammansatt, ur ett vergripande holistiskt perspektiv. Filosofin
har drmed inga disciplinra grnser; filosofi gr in i och utver alla
omrden. Medan naturvetenskaperna r p fullt och fast klara med vad de
letar efter, vilka frgor som r centrala, vilket metod som r lmpligast
fr att testa frgor och svar, s r filosofins frgor och eventuella svar
i jmfrelse i ett stndigt dunkel, otydliga och ospecificerade.(3)
Men r inte denna karakterisering av filosofin obekvmt otydlig och
pretentis? Fr mnga r den skert det, menar Ortega, men bara fr de som
dragit den felaktiga slutsatsen att all vrdefull verksamhet mste fungera
som naturvetenskaperna. Och filosofins kris bestr i att mnga samtida
tnkare som gr ansprk p att "filosofera" just dragit det felslutet och
definierat om filosofin till att enbart rra sig inom snva ramar. Allt fr
mnga av dagens filosofer skms ver sin verksamhet, eftersom de inte kan
producera lika omedelbara resultat som naturvetenskaperna, n mindre bidra
till den materiella vlfrden. Och istllet fr att komma till ordentlig
frstelse med filosofins uppgift och metod har filosoferna brjat apa efter
naturvetenskapen, i det att den, fr det frsta, har brjat populariserats,
och, fr den andra, brjat frndras mot en mer "vetenskapligare" form.
Filosoferna har brjat stlla upp klara och tydliga frutsttningar fr sin
verksamhet, frutsttningar som r olika fr olika avdelningar, med allt fr
specificerade koncept och regler vad gller problemlsning. Men detta leder
inte till ngra "bttre" resultat. Ytligt sett frefaller filosofin genom
denna vndning vara "vetenskap", men en nrmare underskning visar att det
bara r symbolisk kunskap ver ingenting alls, intellektuella tankelekar
utan ngon som helst koppling till verkligheten. Filosofin i vstvrlden
under brjan av 1900-talet hller enligt Ortega sledes p att utvecklas
till att blir ngot som varken r naturvetenskap eller filosofi.
Ortegas hrda ord frefaller rikta sig mot vissa delar av vad som
nufrtiden kallas den analytiska traditionen av filosofi, som just
knnetecknas av ett "vetenskapligt" stt att nrma sig vissa problem. Detta
ska dock inte missuppfattas. Ortega, liksom mnga av dagens filosofier som
framfr liknande kritik, verkar i grunden inte vilja avspisa analytisk
filosofi som genuint meningsls. Vad han snarare menar r att den, liksom
vilken tradition som helst, br bedrivas med en modest instllning och inte
i tron att det r den enda vgen filosofin br ta. Den analytiska filosofin
r inte problematisk i vad den sysslar med, utan hur den sysslar med det:
den har utnmnt sig sjlv till den ledande metoden, den har med den
auktoritra termen "vetenskap" som mantel bedrivit en "imperialism" i att
den frpassat alla andra delar av filosofin till skrpkammaren. Den har,
kort sagt, blivit allt fr dominant, felaktigt trott sig kunna definiera
inom allt fr snva ramar vad "kta" filosofi r.
Ngon som gr ansprk p att vara "kta filosof" i Ortegas mening mste
vara begvad med ett ppet sinne, en medvetenhet av verksamhetens
komplexitet och allmnomspnnande natur. Att inte hitta ngra tydliga och
sjlvklara svar r ingen brist hos filosofen - tvrtom, det r nrmast en
dygd. En filosofi kan inte "misslyckas" i sin verksamhet, fr om filosofen
kommer till slutsatsen att han eller hon inte kan lsa en gta, har svrt
att frst en frga, r osker p om det verkligen finns en sker metod fr
att n ett ml, s r detta - filosofi! Filosofin r endast misslyckad nr
den inte lngre r filosofi: nr den omger sig med allt fr snva ramar,
uttalar sig med allt fr stor skerhet om tingens ordning (i ngon avgrnsad
disciplin), presenterar en bergfast metod med tydliga ml - och, viktigast
av allt, samtidigt gr ansprk p att vara "den enda filosofiska vgen".
Ortega frkastar alla frsk till att definiera filosoferandet till
skandet efter universiella sanningar, som gller fr alla mnniskor och
alla tider. Ett sdant frfarande r i grunden meningslst fr mnniskan,
menar Ortega, eftersom sdana sanningar enbart blir intellektuella
tankefoster som i vrsta fall kan avstanna tankeprocessen hos dem som tar
dem fr allvarliga. Det finns inga universella sanningar som vi kan luta oss
mot och stanna vid; vi lever stndigt i en ny tid, ny situation och ny
generation.(4) Alla generationer har varit olika, och en viktig uppgift fr
det mnskliga filosoferandet r just att se sig sjlv som del i en
generation, att frst sin historia och nutid. Mnniskor ur skilda
generationer r olika vad deras vrldsuppfattningar, ideal, historia och -
vad Ortega kallar - "sanningar". Ortega r inte relativist i den aspekten
att han anser ngot s uppenbart paradoxalt att "sanningen r relativ",
dremot menar han att fr olika generationer genom olika tiderna har vad man
skulle kunna kalla "den centrala sanningen" (eller "den centrala frgan")
varierat. Att frska hitta en universella sanningar r drfr ett misstag.
Som sagt, resultatet av en sdan jakt kan bara bli en tankelek som inte
hjlper oss mycket i den situation vi sitter i nu (eftersom det r allt fr
abstrakt), och br drfr inte frknippas med "kta filosoferande". Livet,
att leva, att finna sig sjlv i en generation och situation, och verkligen
frst sin historia och framtid, gr ver det filosoferande som stannar vid
rena abstraktioner.
Men i samband med att "fysikens imperialism" kvste filosofins natur till
frmn fr symbolisk kunskap av den materiella vrlden, detaljstudier av vl
avgrnsade omrden och hetsjakt p omedelbara och skra "vetenskapliga"
resultat, frsvann tilltron till filosoferna och filosofin som ndvndig
verksamhet fr mnskligheten. De omrden som filosoferna tidigare
behrskade (och som naturvetenskaperna inte gr ansprk p att underska),
exempelvis stora frgor om livet, moralen och politiken har pltsligt blivit
alla mnniskors egendom, dr alla r sjlvutnmnda experter - men dessvrre
inte det minsta filosofiska. I den publika debatten har frgornas
komplexitet har frfallit till trivialiteter, det ppna sinnet och
blygsamheten har ersatts med dogmatism och verdriven sjlvskerhet.
Filosoferna r inte lngre filosofer och det mest akuta problemet r att all
makt - social, politisk, intellektuell - under 1900-talet fallit i hnderna
p "massorna".
iii. Massorna och experterna
Ortegas tveklst mest internationellt uppmrksammande bok var den
kontroversiella "Massornas uppror".(5) I boken avser Ortega ge ett
grundlggande svar p varfr Spanien och Europa under 1900-talet lider av
sdana politiska och sociala brister. Svaret, sger han, ligger i att
makten under vr tidslder fr frsta gngen i vrldshistorien totalt fallit
i hnderna p "massorna". Och, "[d] massorna i enlighet med sitt vsen
varken kunna eller f bestmma sin egen tillvaro och n mindre kunna styra
samhllet i dess helhet, innebr detta faktum, att Europa fr nrvarande
genomgr en av de svraste kriser som kunna drabba folk, nationer och
kulturer."(6)
Man reagerar omedelbart ver Ortegas val av termer. "Massa" r ett ord
som klingar elitism och versitteri - ett nedsttande uttryck som grna
anvnds i sammanhang dr pongen r att fra fram envldshrskare, d
frdelaktigen sjlvutnmnda vermnniskor. Men Ortega r noga med att
framhrda att "massa" inte r en socio-politisk term i dess traditionella
betydelse - den syftar inte till att utskilja en speciell samling personer
ur en viss social klass (den har inte heller ngot med "mnniskovrde" att
gra). "Massan" en samling personer som just nu r i majoritet (men inte
ndvndigtvis eller per definition behver vara det), som bestr av typiska
"massmnniskor". En massmnniska karaktriseras inte av sina yttre attribut,
utan av sina inre; massmnniskor finns verallt, i ver-, medel- och
underklassen, bland de som styr och de som styrs, och det som utmrker dem
r en form av psykologisk disposition: massmnniskan r fullt och fast
medveten om att han eller hon r en mycket "vanlig" mnniska, "som alla
andra", utan ngra strre intellektuella ambitioner eller kunskaper. Och de
r i hnderna p dessa som makten nu har fallit.
r detta av ondo? Har inte folket i alla tider varit frtryckta under
diverse envldshrskare och skendemokratier? Om det r som Ortega
framstller det, r d inte det av godo? Vad r det fr "kris" som
egentligen har uppsttt?
Ortega frnekar inte att massmnniskans upptrdande p historiens scen
delvis medfrt vissa tillskott. Mnskligheten har numera en strre tillgng
till kulturlivet, vetenskapen och den politiska makten. Samhllet
kontrolleras inte lngre av enskilda despoter och deras lakejer, vars
personliga uppfattningar om hur saker br ligga till knappast tjnat
mnskligheten i dess helhet (p grund av att de bland annat drivit igenom
och upprtthllit vissa sociala konstruktioner som hmmat den vriga
mnsklighetens utveckling p olika plan). Makt, vitalitet, kunskap - allt
detta som tidigare varit egendom fr ett ftal - r nu ppet till att bli
var mans egendom.
Denna tid av oerhrda mjligheter innebr dock samtidigt oerhrda faror.
Och det r just dessa faror som Ortega menar r p vg att besannas. Den
gamla formen av tyranni r p vg att ersttas med en ny form: majoritetens
tyranni, massmnniskans diktatur; och denna diktatur r en allvarlig fara
fr kultur- och tankelivet i dess olika former. Fr intellektuell strvan
och vilja till kad frstelse och kunskap r ingen allmnmnsklig
freteelse. Det r ngot som enbart vissa mnniskor tar ett intresse av -
liksom alla mnniskor inte nskar att bli skomakare. De som tar ett sdant
intresse kallar Ortega "experter", eller "eliten" (vilka samtidigt r "kta
filosofer" enligt den otydliga definition som gavs i frra avsnittet). Och
experterna r, vad man n anser, de som faktiskt har strst mjlighet att
analysera bristerna i ett samhlle och reparera dem, enligt Ortega.(7) Fr
vrlden och samhllet r en komplicerad mekanism som inte kan frsts med
enkla medel. Ett fungerade samhlle, med ett blomstrande kulturliv, frihet
och politisk stabilitet, bestr av avancerad finmekanik som det tar
tskilliga r i ansprk att lra sig frst. Enkla och snabba lsningar p
komplicerade problem fungerar inte, saker och ting mste underskas
grundligt. Annars bestr och accelererar problemen, fr att slutligen rasera
hela samhllet.
Men ett utmrkande drag hos massmnniskan r att hon trivs med att "vara
som alla andra", och avskyr det som avviker frn mngden. Med vld, om
det s krvs, r massmnniskan redo att tillintetgra allt som inte r som
henne sjlv fr att upprtthlla den trygga knslan av konformitet. Fr i
konformiteten med alla andra finner nutidsmnniskan sin identitet; utan den
vore hon ensam och vergiven - en nolla. Men i sllskapet av alla andra blir
hon pltsligt ngot, hon blir "som alla andra". "Typiskt fr nutidslget
r... att genomsnittsmnniskan r fullstndigt p det klara med sin
trivialitet men likvl har panna att dristigt trda in fr det trivialas
rtt och verallt driva det igenom."(8)
Drfr tillter inte massan "experter" vad gller samhllets sociala och
politiska konstruktion. Fr dessa "experter" r inte som massmnniskorna -
och drfr mste de utraderas fr att massmnniskan skall kunna upprtthlla
sin konformitet och identitet. Denna utrensning genomfrs stndigt i enlighet
med "upproret", pstr Ortega (men i vanlig ordning utan att ge ngra
verdrivet tydliga empiriska exempel). De som skulle kunna tnkas ha
frmgan att leda mnskligheten till en ljusare framtid under detta
rhundrade har, i enlighet med massans tryck, frvanskat sin egen stllning
och verksamhet. Filosofin har som sagt dukat under fr "fysikens
imperialism", och likas har de mnniskor som frut gnade sina liv t att
frst och frklara helheten nu fallit offer fr detaljer och drmed, i ett
strre perspektiv, trivialiteter. Fr massans makt r enorm, och den som
inte anpassar sig efter massans vilja blir oundvikligen krossad.
Med detta inte sagt att massmnniskan inte vill lta sig styras
verhuvudtaget. Massan motstter sig enbart att bli styrd av experter som
gr ansprk p att veta bttre (fr dessa r i massmnniskans gon
obegripliga och verfldiga). De hrskare som dremot ger uttryck fr att
vilja genomdriva massmnniskans trivialiteter fr grna inta landets tron.
Men eftersom dessa hrskare inte r experter i Ortegas terminologi, utan
blott representanter fr massmnniskans enkla nskningar, kan resultatet av
ett sdant styre inte bli annat n en kommande katastrof, en
antiintellektuell dystopi som i slutndan frstter vrlden i brand.(9)
Vad kan vi konstatera nrmare sjuttio r efter att Massornas uppror skrevs?
Vrlden verkar inte helt ha frfallit till den dystopi som Ortega menade
skulle uppst om "massmnniskan" fick behlla sin makt ver tankelivet och
politiken. Snarare verkar det som om han hade helt fel, att hans
domedagsprofetior var ogrundat jmmer. En annan hgeligen intressant frga
r naturligtvis om det ngonsin existerat "massmnniskor" med s stor makt
som Ortega lt gra gllande. Kanske menade han mer att provocera n att
presentera en sanning?
Icke desto mindre framstr Ortegas grundtankar trots allt aktuella:
vrlden r komplex, och vi fr aldrig glmma detta, oavsett om vi gr det i
de bsta av syften, kanske i tron att vrlden skulle bli bttre om vi
offrade all intellektuell verksamhet till frmn fr de tankegngar som
leder till omedelbara materiella resultat. Som Ahlberg skriver:
"[Tankelivets] undergng skulle betyda en fruktansvrd katastrof, som
omintetgjorde icke blott seklers landvinningar i vsterlandet utan t o m de
elementraste existensbetingelserna fr hundratals miljoner mnniskor. Vgen
till avhjlpande av tankefrihetens avigsidor kan icke g genom dess
delggelse utan drigenom, att man lr sig bttre bruka den."(10) Men
kanske har vi redan brjat offra det komplexa tankelivet, kanske har
filosofin dukat under fr "fysikens imperialism"? Strre delen av den
moderna akademiska filosofin i vsterlandet hyllar trots allt den
konceptuella och metodologiska specialiseringen; detaljfrgor inom snva
ramar anses som viktiga - men dessa ramar frefaller ibland s snva att man
kan fundera ver om de egentligen erbjuder ngot annat n symbolisk kunskap
ver ingenting alls.
Eller s r "modern akademisk filosofi" ngot helt annat n "filosofi" i
termens ursprungliga betydelse. Eller s r det en del av det - en liten
del. En mycket liten del.
I vilket fall, stora problem krver eftertanke. Vra egna personliga
uppfattningar om vad som r relevanta frgor fr en bttre vrld kanske inte
allt r relevanta om vi undvikit att frst gra en allvarlig intellektuell
analys. Frivrar vi oss str vrlden fortfarande ppen fr att frfalla till
en mrk framtid, dr bcker som innehller allt fr avancerade analyser
brnns p bl, "experter" avvisas kategoriskt som "versittare", majoriteten
gr ansprk p att veta bst i alla frgor blott p grundval att vara
"majoritet" - inte en dystopi i stil med Orwells 1984, snarare Bradburys
Fahrenheit 451.(11)
---
1) Se "What is Philosophy?" (am. versttning av en serie frelsningar):
New York: Norton, 1960, sid. 47, etc.
2) Ibid, 131.
3) Naturligtvis avgrnsar ibland ven filosofer sina underskningsobjekt.
Frgor om "existensen", "moralen", "livets mening", "politikens
grundvalar", etc, r specificerade. Men bara ytligt. Bakom alla dessa
avdelningar finns inga absoluta och sjlvklara koncept och metoder. Medan
naturvetenskaperna r baserade p strikta frutsttningar som behvs fr att
kunna gna sig t verksamheten verhuvudtaget (och som inte skapas genom
verksamheten: en fysiker undersker exempelvis inte om den materiella
verkligheten r baserad p kausala regelbundenheter; fysiken utgr ifrn att
den r det), s har filosofin inga sdana frutsttningar; den har inte en
utstakad vg att g, den har ondligt mnga.
4) Ett begrepp som spelar stor roll i mnga av Ortegas verk, framfrallt
d i "Vr tids tema" (El tema de nuestro tiempo), Stockholm: Natur och
Kultur, 1936, som ven den delvis handlar om filosofins centrala uppgift i
jmfrelse med naturvetenskapernas.
5) "Massornas uppror" (La rebelin de las masas), Stockholm: Natur och
Kultur, 1934. Bokens centrala tankegngar terfinns ven i del tv av "Det
ryggradslsa Spanien" (Espaa invertebrada), Stockholm: Natur och Kultur,
1937, men ur ett mer "lokalt" perspektiv.
6) Massornas uppror, sid. 9.
7) Sjlvfallet r inte detta ngon originell tanke - jfr. bok VI i
Platons "Staten".
8) Massornas uppror, sid. 16.
9) I boken "Tankelivets frigrelse" frn 1940 av Alf Ahlberg, dr Ortegas
samtida analys spelar en central roll, framstlls 30-talets Tyskland som ett
paradexempel p en samhllsform som inom kort kommer g ver styr. Ahlberg
menar att Hitlers envldsstyre karatriseras av populism och
anti-intellektualism som aldrig skulle tilltas av ngon som gnat ett uns
eftertanke, men accepteras av massan. "Den som inte respekterar frnuftets
lgmlda rst fr snart marschera efter den store Mumbo-Jumbos dnande
trolltrummor" r Ahlbergs diagnos; och som det i retrospekt skulle visa sig
hade han med all nskvrd tydlighet rtt. (Se "Tankelivets frigrelse",
Stockholm: Kooperativa frbundets frlag, 1940.)
10) Tankelivets frigrelse, sid. 13.
11) Bradburys bok antyder i mngt och mycket att vara en reflektion ver
hur Ortegas domedagsvrld skulle kunna te sig. Se "Fahrenheit 451",
Stockholm: Norstedts & Sners, 1958. Notera exempelvis sid. 49: "D brjade
det... i brjan av 1900-talet. Allting brjade n massan.", sid. 129: "Detta
r doktor Simmons frn UCLA, han r specialist p Ortega y Gasset...", med
mera.
---
____________________________________________________________________________
uXu 1998 Av Speed Devil Show 1998 uXu
____________________________________________________________________________