OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ### ### ### ### #### ### ### ### #### ### ### ##### ### ### ### ### ### ### ### ### ### ##### ### ### ########## ### ### ########## ### ### ### ### Underground eXperts United Presenterar... Intressant Svenskt Stoff [ #049 - Refuserad Reklam ] _____________________________________________________________________ Refuserad Reklam av Pierce Peter Paul Under en period av ngra veckor gav jag mig in i reklambranschen. Mitt frsta uppdrag blev att skapa en liten affischkampanj fr svenska fretag inom vapenindustrin. Jag tyckte det gick mycket bra. Men nr jag vl presenterade mina frslag fick jag omedelbart sparken och hela kampanjen spolades ner i en av fretagets toaletter. Jag frstr inte varfr. Nedan fljer beskrivningen av de tre affischer jag skapade. Jag tycker de r helt okontroversiella. Vad tycker ni? PROJEKT: En koncis affischkampanj fr fretag inom vapenindustrin. Mlet r att rttfrdiga och uppmuntra verksamheten. Mlgruppen r vuxna rationella mnniskor med frmga att tnka sjlva. * Affisch 1 - Koncept: "Skillnaden mellan klarsynt realism och flum." BILD: Svartvitt foto p tonring (av utlndsk hrkomst, mjligen frn forna Jugoslavien) placerad p en gata med snderbombade hus som bakgrund. Personen p bilden r tydligt missmodig ver det faktum att hans kvarter flugit i luften. TEXT: Ovanfr fotot, inom citationstecken: "Jag drmmer om fred". Under fotot: "Drm p du, vi skapar arbetstillfllen!" Textens "vi" hnvisar till fretagets logo i nedre hgra hrnet, med verskriften: "Vi betackar oss fr flum". ANALYS: Vrlden r som den r, och att komma med pstenden om att den borde vara p ngot annat vis r att hnge sig t orealistiska spekulationer. Vapenindustrin ger i denna kontext en insiktsfull ram som upprtthller konceptet rtt och fel, och lser samtidigt smidigt det eviga problemet med arbetslshet (vilket vi alla knner till r det strsta hotet mot lycka och framgng enligt samtida analytiker). * Affisch 2 - Koncept: "Krig frenar mnniskor ver alla grnser." BILD: Ett dussin soldater som gruppvldtar en kvinna. Soldaterna ger intrycket av att vara i extas, kvinnan ser dremot mindre njd ut. Soldaterna och kvinnan r uppenbarligen inte frn samma del av vrlden (frslag: soldaterna r europer, kvinnan asiat). TEXT: Ovanfr fotot: "Kom igen grabbar, dela med er!" Under fotot: "Krlek r universellt". Fretagets logo, ven hr i nedre hgra hrnet, med verskriften: "Det finns s mycket att uppleva runt om i vrlden". ANALYS: Det militra bestr inte enbart av meningslsa parader, exerciser och lngrandiga krig med vapen. Nej, det finns mycket annat roligt man kan gra som soldat, s mnga mnniskor att umgs och diskutera med; en insikt som borde f vilken barnslig pacifist som helst att slppa sina frvirrade sikter och ka ut i vrlden, trffa folk och f lite nyare och mer korrekta perspektiv. * Affisch 3 - Koncept: "Den naiva egoismens effekter och botemedel." BILD: Svartvitt foto p ett barn (av valfri utlndsk hrkomst, i ldern sex till tio) placerad i en sjukhussng. Barnet saknar ben och man urskiljer tydligt trar i ansiktet. Misren kan och br frstrkas av en deprimerande interir. TEXT: Ovanfr fotot, inom citationstecken: "Jag trodde det var en leksak" (anspelar att barnet misstagit en trampmina eller blindgngare fr att vara en leksak). Under fotot: "Du ska ge fan i andras leksaker!" Texten leder till fretagets logo i nedre hgra hrnet: "Vi vet vad skillnaden p mitt och ditt innebr". ANALYS: Vrlden bygger p att folk hller reda p vad som r mitt och ditt, och att de som inte respekterar det faktumet straffas. Krig r i detta avseende en hlsosam kur mot alla former av egoistiska drifter (oavsett om de hrrr ur grupper eller individers intressen). Detta r en REFLEKTION. Fler REFLEKTIONER finns p http://www.uxu.org/nag Skicka in din egen REFLEKTION: ppp@uxu.org ____________________________________________________________________________ uXu 1999 Av Pierce Peter Paul 1999 uXu ____________________________________________________________________________