OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #049 - Refuserad Reklam ]
_____________________________________________________________________
Refuserad Reklam
av Pierce Peter Paul
Under en period av ngra veckor gav jag mig in i reklambranschen. Mitt
frsta uppdrag blev att skapa en liten affischkampanj fr svenska fretag
inom vapenindustrin. Jag tyckte det gick mycket bra. Men nr jag vl
presenterade mina frslag fick jag omedelbart sparken och hela kampanjen
spolades ner i en av fretagets toaletter. Jag frstr inte varfr. Nedan
fljer beskrivningen av de tre affischer jag skapade. Jag tycker de r
helt okontroversiella. Vad tycker ni?
PROJEKT: En koncis affischkampanj fr fretag inom vapenindustrin. Mlet r
att rttfrdiga och uppmuntra verksamheten. Mlgruppen r vuxna rationella
mnniskor med frmga att tnka sjlva.
* Affisch 1 - Koncept: "Skillnaden mellan klarsynt realism och flum."
BILD: Svartvitt foto p tonring (av utlndsk hrkomst, mjligen frn forna
Jugoslavien) placerad p en gata med snderbombade hus som bakgrund.
Personen p bilden r tydligt missmodig ver det faktum att hans kvarter
flugit i luften.
TEXT: Ovanfr fotot, inom citationstecken: "Jag drmmer om fred". Under
fotot: "Drm p du, vi skapar arbetstillfllen!" Textens "vi" hnvisar till
fretagets logo i nedre hgra hrnet, med verskriften: "Vi betackar oss fr
flum".
ANALYS: Vrlden r som den r, och att komma med pstenden om att den borde
vara p ngot annat vis r att hnge sig t orealistiska spekulationer.
Vapenindustrin ger i denna kontext en insiktsfull ram som upprtthller
konceptet rtt och fel, och lser samtidigt smidigt det eviga problemet med
arbetslshet (vilket vi alla knner till r det strsta hotet mot lycka
och framgng enligt samtida analytiker).
* Affisch 2 - Koncept: "Krig frenar mnniskor ver alla grnser."
BILD: Ett dussin soldater som gruppvldtar en kvinna. Soldaterna ger
intrycket av att vara i extas, kvinnan ser dremot mindre njd ut.
Soldaterna och kvinnan r uppenbarligen inte frn samma del av vrlden
(frslag: soldaterna r europer, kvinnan asiat).
TEXT: Ovanfr fotot: "Kom igen grabbar, dela med er!" Under fotot: "Krlek
r universellt". Fretagets logo, ven hr i nedre hgra hrnet, med
verskriften: "Det finns s mycket att uppleva runt om i vrlden".
ANALYS: Det militra bestr inte enbart av meningslsa parader, exerciser
och lngrandiga krig med vapen. Nej, det finns mycket annat roligt man
kan gra som soldat, s mnga mnniskor att umgs och diskutera med; en
insikt som borde f vilken barnslig pacifist som helst att slppa sina
frvirrade sikter och ka ut i vrlden, trffa folk och f lite nyare och
mer korrekta perspektiv.
* Affisch 3 - Koncept: "Den naiva egoismens effekter och botemedel."
BILD: Svartvitt foto p ett barn (av valfri utlndsk hrkomst, i ldern sex
till tio) placerad i en sjukhussng. Barnet saknar ben och man urskiljer
tydligt trar i ansiktet. Misren kan och br frstrkas av en deprimerande
interir.
TEXT: Ovanfr fotot, inom citationstecken: "Jag trodde det var en leksak"
(anspelar att barnet misstagit en trampmina eller blindgngare fr att vara
en leksak). Under fotot: "Du ska ge fan i andras leksaker!" Texten leder
till fretagets logo i nedre hgra hrnet: "Vi vet vad skillnaden p mitt
och ditt innebr".
ANALYS: Vrlden bygger p att folk hller reda p vad som r mitt och ditt,
och att de som inte respekterar det faktumet straffas. Krig r i detta
avseende en hlsosam kur mot alla former av egoistiska drifter (oavsett om
de hrrr ur grupper eller individers intressen).
Detta r en REFLEKTION.
Fler REFLEKTIONER finns p http://www.uxu.org/nag
Skicka in din egen REFLEKTION: ppp@uxu.org
____________________________________________________________________________
uXu 1999 Av Pierce Peter Paul 1999 uXu
____________________________________________________________________________