OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #054 - Kort om Kants moralfilosofi ]
_____________________________________________________________________
Kort om Kants moralfilosofi
av Speed Devil Show
Detta r en sammanfattning av Kants moralfilosofi. Den duger inte
som grund till ngon genomgripande analys, eftersom den enbart
ytligt redogr fr mnet, men kan med frdel stjlas, kopieras och
lmnas in i eget namn om nu du inte orkar skriva allt detta sjlv.
Enligt Kant skulle du d visserligen handla omoraliskt, eftersom
ditt motiv r att dupera folk. Och vill du veta varfr han anser
detta s r det bara att lsa vidare...
Fr den akademiska moralfilosofin har Immanuel Kants "Grundlggning av
sedernas metafysik" haft stor betydelse.(1) ven om de konkreta svar Kant
gav i mnet successivt har bleknat, r hans ambition och metod fortfarande
aktuell. Kant ville n den solida och sanna moraliska kunskapen, den som r
befriad frn tvetydigheter och inte gr att ifrgastta.
Men perioden av sjuttonhundratalets filosofi som Kant levde och verkade
i prglades i allmnhet av skepticism. Man ifrgasatte huruvida det var
mjligt att finna ngon sker kunskap vad gllde moralen, och svarade som
oftast att det inte frefll mjligt. Kant menade att skepticisterna hade
fel, men inte fr att de inte letat tillrckligt efter kunskapen, utan av
anledningen att de letade dr den nd inte gick att finna. Deras
pessimistiska instllning var ett resultat av vad Kant ansg var tidigare
misslyckanden i filosofihistorien. ldre filosofer hade frskt grunda
moralen i spekulationer omkring antingen ngon transcedent ordning som
mnniskan med sin begrnsade kunskapsfrmga nd inte kan n fram till -
eller genom att observera och analysera empiriska freteelser, vilket var
lika frkastligt d mnniskorna ytligt sett upplever vrlden s frdomsfullt
annorlunda frn person till person att ingen gemensam nmnare ngonsin kan
uppst.
Den skra kunskapen om moralens vsen var att finna i mnniskan sjlvt, i
det som Kant ansg frenade oss alla oavsett hur olika vi annars r: vr
frmga till objektiv rationalitet, som vi kanske inte alltid anvnder oss
av, men i alla fall _kan_ bruka; vrt rena frnuft, det som r befriat frn
subjektiva nskeml och frdomar. Att finna och bringa ordning i den
kunskapen var inte bara mjligt, utan ven hgst ndvndig. Fr utan den
frblir allt prat om moral inget annat n ett lsryckt hopkok av diverse
ogrundade sikter som aldrig kan ge ngra definitiva svar. nskar vi
verkligen veta vad vi br gra r det av strsta vikt att vi kommer bort
ifrn alla frfelade spekulationer.(2)
"Grundlggning..." vill stta moralen p en sker grund. Sprsmlet r
dock rent teoretiskt, utan ngra strre frsk till mer omfattande
substantiella frgor och svar.(3) Boken r uppdelad i tre delar, dr
respektive avsnitt analyserar och argumenterar ett specifikt omrde. Delarna
r relativt oberoende av varandra, men bygger tillsammans upp helheten av
Kants teori. Den frsta delen handlar om _vrde_, vad det egentligen r vi
prisar nr vi i vardagslag sger att en handling r moralisk. Utifrn detta
formulerar Kant en moralisk lag, men hvdar i andra delen att det inte r
skert att vi ngonsin har fljt den. Dremot menar han att vi i egenskap av
_rationella_ varelser br flja den lagen. Tredje delen vill visa att vr
den moraliska lagen och vr rationalitet intimt hnger samman med huruvida
vi har en _fri vilja_ eller inte.
* Frsta delen: vrde
Kant inleder underskningen av moralens vsen med frgan vad som r
"obetingat gott" - det vill sga gott i kraft av sig sjlvt allena.
Underskningen tar i enlighet med Kants metod sin plats i frnuftet; vi kan,
genom att vi r rationella varelser, komma fram till svaret genom en
noggrann objektiv analys av vra vardagsfrestllningar p omrdet.
r det kanske - som mnniskor i allmnhet ofta lite fr hastigt svarar
nr frgan kommer p tal - hlsa, rikedom, vnskap, kunskap, eller liknande?
Nej, menar Kant; dessa ting kan mycket vl missbrukas fr onda syften. Den
rike kan spendera sina pengar p vapen i syfte att demolera vrlden, den
hlsosamme kan utnyttja sin styrka till slagsml, kunskap kan producera
effektiva tortyrmetoder, och s vidare. Dessa ting r uppenbarligen betingat
goda, de blir frst goda nr de frs fram till tillgg till ngot annat.
Moraliskt goda freteelser och handlingar har ett visst vrde, de
genomsyras av det obetingat goda. Om detta nu inte r exempelvis rikedom i
sig sjlvt, r det _effekterna_ av rikedomen som r detta goda? Blir rikedom
gott nr det leder till de bsta konsekvenserna fr vrlden? ven hr blir
svaret negativt. Fr vi klandrar inte den rike som av misstag spenderar sina
pengar p ngot denne tror r ett gott ndaml, men sedan visar sig vara
frkastligt. Vi anser fortfarande att handlingen genomsyrades av det
obetingat goda, ven om den ledde till katastrofala konsekvenser. Samma sak
gller omvnt: vi prisar inte den som med ont uppst frskte f till stnd
dliga konsekvenser, men av misstag eller okunskap rkade framkalla goda
sdana.(4)
Det obetingat goda ligger istllet just i uppstet. Det vi prisar r
_motivet_ bakom handlingen eller freteelsen - att den r utfrd i enlighet
med "en god vilja", att aktren medvetet vill gra gott.(5)
Men de genuint moraliska handlingarna mste dock vara baserade p motivet
att vilja gra gott i ett visst syfte. Vilka syften som helst - viljans
godhet riktad hursomhelst mot vad som helst - duger inte. En affrsman som
avhller sig frn att lura sina kunder enbart i syfte att upprtthlla sitt
rykte rknar Kant inte som moralisk. Hans vilja r god, men bara vad
ankommer honom sjlv, och det rcker inte. Men ven den som handlar med hela
mnsklighetens vl och ve i tanke behver inte ndvndigtvis vara moralisk.
En person som hjlper folk fr att han knner fr det kan mycket vl - nr
handlingen utfrs - ha en genuin altruistisk nskan att gra gott, men
_baserar_ detta p blott en knsla att gra s. Detta duger inte heller,
anser Kant, eftersom denna person skulle inte gra denna handling om inte
knslan fanns.(6) Handlingen r mjligtvis prisvrd, men inte mer. Den
saknar grundmurad frankring i det genuint moraliska. Det genuint moraliska
r inte att bara knna fr att handla moraliskt, utan att vilja det, att
anse det vara sin "plikt". Frst d fr handlingen moraliskt vrde.(7)
Huruvida en handling var utfrd utifrn plikt eller inte kan vi finna ut
genom att underska vilken "medveten avsikt" som frelg handlingen, dess
"maxim".(8) En handling kan utfras av mnga olika avsikter. Jag kan hjlpa
fattiga fr att det roar mig. Du kan gra det fr att du vill gra vad du
anser r rtt. Vi _gr_ bda samma sak - vra handlingar fr samma effekter
- men _utifrn_ radikalt olika stndpunkter. Vem av oss handlar moraliskt?
Det r inte jag, utan du. Vi finner att ett moraliskt vrde freligger nr
du handlar, men inte nr jag gr det. Detta kommer vi inte fram till genom
ngon slags moralisk intuition, utan genom frnuftigt vervgande. Det rena
frnuftet pbjuder oss som bekant att resonera objektivt och universiellt,
och genom detta finner vi att din avsikt var korrekt eftersom den ligger i
linje med detta allmnomspnnande resonemang; din avsikt kan upphjas till
en allmn lag, som gller fr alla, alltid.
Sledes, handlingar fr moraliskt vrde nr de utfrs utifrn pliktskyldig
respekt infr en allmn lag.(9) Att handla utifrn "respekt" r att inse
lagens gllande rtt och drigenom flja den, inte flja den blott drfr
att man lsryckt "knner fr det". Morallagen blir slunda att man ska
"enbart handla i enlighet med de maximer som kan upphjas till universell
lag."(10) Denna lag r strikt formell, den meddelar bara hur viljans form
mste vara beskaffad fr att vara genuint god.
* Andra delen: rationalitet
ven om vi nu funnit och r verens om vad vi anser krvs fr att en
handling ska vara moraliskt - att den r utfrd med pliktskyldig respekt
utifrn den moraliska lagen - innebr detta inte att folk i allmnhet
handlar p s stt. Kanske har ingen ngonsin gjort det.(11) Vad vrt rena
frnuft vid en nrmare underskning krver behver inte automatiskt
motivera oss att handla drefter. S, ven om vi accepterar morallagen,
varfr skulle vi flja den? Kant vill visa att det r rationellt att gra
s; att acceptera men inte flja morallagen r irrationellt.
Allting i naturen fljer lagar. Objekt, ting, fljer utan reflektion de
naturlagar som gller. S ven mnniskor. Men mnniskor r mer n blott
ting - de r ven reflekterande subjekt, som utver de omedgrliga
naturlagarna ven har mjlighet att flja _representationer_ av lagar.
Mnniskan kan med frnuftet reflektera ver vad som ses som en lag, och
sedan vlja att flja den eller inte. Mnniskans frnuft genom detta ett
"praktiskt" sdant, som har mjlighet att stlla sig grundfrgan: "vad br
gras?"(12)
Lagar fr frnuftet som talar om vad vi br gra r "imperativ",
hypotetiska eller kategoriska. Hypotetiska pekar ut vgen fr att uppn
vissa specifika ml. Vill jag bli stark, br jag trna. Vill jag bli mtt,
br jag ta. Jag r naturligtvis fri att gra hur jag vill, men vill jag
uppn ett ml och samtidigt undviker att flja det fr situationen lmpliga
hypotetiska imperativet handlar jag uppenbarligen irrationellt. Vill jag
uppn ett ml vill jag ocks vgen dit. I ett mer omfattande perspektiv
leder hypotetiska imperativ till en ondlig regress. Vi kan hela tiden frga
oss varfr vi ska gra det ena eller det andra. Varfr trna? Fr att bli
stark. Varfr bli stark? Fr att... och s vidare. Ngon gng mste vi komma
till en punkt dr vi hittar ett pbud som inte hnvisar till ngot
ytterligare: ett kategoriskt imperativ. Kategoriska imperativ handlar inte
om medel till ml, utan sger bara vad vi br gra, punkt slut.
Morallagen r det enda kategoriska imperativ som finns. Ur detta
imperativ kan alla moraliska plikter hrledas. Och Kant vill som sagt visa
att vi reflekterar ver och medvetet vljer att flja detta imperativ i den
mn vi r rationella.(13) Men morallagen i den frsta formuleringen sade
att enbart handla i enlighet med de maximer som kan upphjas till universell
lag. Detta frefaller en smula innehllslst. Men Kant menar att morallagen
mycket vl kan anvndas till att utesluta vissa handlingar och pvisa dem
irrationella. Tekniken r helt enkelt att frestlla sig hur vrlden skulle
vara beskaffad om vissa maximer universialiserades.(14) Vissa utesluts d
p en gng. Kant ger som exempel sjlvmord, falska frespeglingar vid ln av
pengar, bortse ifrn sina talanger och girighet.
Exempelvis, lnar jag pengar av dig och lovar att lmna tillbaka dem, vl
medveten om att jag inte kan det, r min maxim: "lna alltid pengar av folk
ven om du inte kan betala tillbaka dem". Kan jag rationellt vilja att den
maximen upphjs till allmn lag, att mnniskor alltid lnar pengar av
varandra ven om de aldrig kan betala tillbaka? Det vore irrationellt, sger
Kant, eftersom det leder till "motsgelser". Vad Kant menar med detta r
mycket otydligt. Intuitivt kan man kanske tycka att det ligger ngot i det
hela, ungefr som man ibland utan analys accepterar argumentet "tnk om alla
gjorde p det viset?" som slagkraftigt. Kant ger sjlv inget uppenbart
svar.(15) Men han sger att ven om det - fr mnniskan - inte r omjligt
att leva med sdana motsgelser, s kan inte frnuftet rationellt _vilja_
att sdana uppstr; fr _det vore fr frnuftet att motsga sig sjlvt_.(16)
Kant vill att vi ser p morallagen som bunden till frnuftet liksom
naturlagarna r bundna till tingen. Naturlagarna gr inte att bryta, tingen
kan inte "motsga" dem. Mnniskan kan ven uppfatta representationen av
lagar, och kan frvisso vlja att bryta mot dem, men br inte det. Kants
andra formulering av morallagen, det kategoriska imperativet, blir drmed:
"handla som om din handlings maxim genom din vilja skulle vara en
naturlag."(17)
Men om nu universialiserandet av vissa maximer skulle leda till sdana
besvrande motsgelser, uppkommer tmligen naturligt frgan varfr man
skulle vilja universialisera dem verhuvudtaget? Vi har inte s mycket annat
att vlja p. Vrt rena frnuft ledde oss till det kategoriska imperativet,
den objektiva universella lagen fr moralen som gller fr alla, alltid. Vi
r drmed objektivt bundna av morallagen, oavsett vad vi som operfekta
mnniskor tillflligt anser gller fr stunden.
Mlet fr det kategoriska imperativet r i enlighet med sin
universialitet alla varelser med frmga till rationalitet, vilket
inkluderar hela mnskligheten. Denna humana mnniskosyn fr stora direkt
sociala implikationer; ingen br p ngot vis offras fr andra. Alla
mnniskor har ett individuellt vrde som r lika stort som alla andras.
Utifrn detta hrleder Kant ytterligare en formulering av det kategoriska
imperativet: "anvnd mnskligheten, vare sig det gller dig sjlv eller
andra, alltid som ml i sig, ej blott som medel."(18) Idealsamhllet, dr
alla behandlar varandra och sig sjlva som ml i sig och ej blott som medel,
kallar Kant "ndamlens rike".(19) I detta rike handlar alla s som om de
vore lagstiftare utifrn sina maximer och samtidigt laglydiga under dem.
ndamlens rike r givetvis en utopi, men en som vi i vra handlingar br
strva efter att frverkliga.
* Tredje delen: fria viljan
Fr att handla moraliskt krvdes det att vi faktiskt _vljer_ att flja
morallagen, det kategoriska imperativet. Men vore vi strikt determinerade i
vra handlingar - antingen genom att vi vore slavar under naturlagarna eller
fr all del vra begr - skulle vi inte kunna gra det valet, och skulle d
inte ha ngon mjlighet att vara moraliska. Fr att Kants moralsyn ska g
ihop mste han sledes slutligen visa att vi har en fri vilja.
Frgan om vi har en fri vilja eller inte r ett klassiskt och evigt
filosofiskt problem. Ingen har ngonsin i egentlig mening faktiskt lst
problemet tillfredsstllande, och Kant gr inte heller ngra sdana ansprk.
Han njer sig med att frska besvara frgan om vi har goda grunder till
_frestllningen_ att vi har en fri vilja.
Fr oavsett vilka benhrda teoretiska argument vi fr fram mot viljans
frihet s r det svrt, fr att inte sga omjligt, att praktiskt frestlla
sig sjlv som utan fria val. Ord kommer inte av sig sjlva ur vra munnar,
vra ben promenerar inte ivg med oss t hll vi egentligen inte vill, jag
knner det inte nu som om att jag inte har bestmt mig fr att skriva just
den hr meningen, och s vidare.
S lngt verkar vi ha goda grunder till att tro att vi r fria i vra
val. Sedan kan man naturligtvis komplicera frgorna ytterligare, men det
anser Kant inte behvs. Nr vi frsker handla rationellt s gr vi trots
allt detta utifrn den konceptuella frutsttningen att vi r fria; vi
tycker oss vlja att gra det ena eller det andra. Det rcker fr att kunna
hvda att det kategoriska imperativet br vljas. Om det sedan p ett eller
annat stt skulle visa sig att vi egentligen inte hade ngon fri vilja, s
spelar det ingen roll i valsituationen, _nu_.(20)
---
(1) Publicerad 1785 (Grundlegung zur Metaphysik der Sitten). Kant
levde 1724-1804.
(2) Ibid. 4:390; 4:410-411.
(3) Dessa sparade Kant till en uppfljande bok, "Sedernas metafysik"
(Metaphysik der Sitten), publicerad 1797.
(4) Grundlggning... 4:394.
(5) Ibid. 4:393-394. Kants inriktning p motiv klassificerar honom
"dentolog", och stter honom i kontrast mot en "teleolog", som
intresserar sig fr effekterna.
ven om man s lngt tycker att Kant kanske har en pong i sin
analys behver man inte helt och fullt anse att detta verkligen r
det hela mnskligheten anser. Kant talar i termer av att bertta
fr "oss" vad "vi" "faktiskt" anser r moraliskt gott, men r det
verkligen s? Tyvrr fr man nog konstatera att det inte behver
vara p det viset; Kants analys r inte s befriad frn
subjektivitet som han nskade ge sken av. Kant var en djupt troende
pietistisk protestant, och inom den religisa skolan hrskar just
uppfattningen om att det r den goda viljan som rknas, inte
effekterna av handlingarna; fr effekter r ingenting mnskligheten
egentligen kan rda ver. Vi hamnar ju i paradiset ven om vi
smller av en atombomb, bara vi gjorde det med goda avsikter. S
mycket fr Kants generalisering. Men detta fr vi bortse ifrn
just nu.
(6) Kant ingr i en dualistisk tradition som uppfattar mnniskan
som en varelse bestende av dels ett frnuft med mjligheter att
uppfatta och rationellt skapa objektiva ordningar, dels begr som
r strikt subjektiva med inriktning p individens egna nskningar.
(7) Ibid. 4:397.
(8) Ibid. 4:400.
(9) Ibid. 4:400-401.
(10) Ibid. 4:402.
(11) Ibid. 4:406-408.
(12) Ibid. 4:412.
(13) Vore vi rakt igenom rationella (utan begr och frdomar)
skulle det kategoriska imperativet inte behva vara ett imperativ,
utan en ren sjlvklarhet.
(14) Notera att Kant inte menar hur vrlden skulle _bli_, utan
hur den skulle _vara_ beskaffad. Kant frsker s lngt det gr
att undvika att analysera problematiken i termer av konsekvenser.
(15) Enligt Christine M. Koorsgard r detta ett problem som
Kantforskare n idag brottas med. Hon ger tre frslag p vad Kant
kan tyckas mena med "motsgelse". Det kan antingen rra sig om en
"logisk" motsgelse: lnar vi pengar under falska frespeglingar
upphr sjlva praktiken med ln, vilket skulle gra maximen
obegriplig. Det kan ven rra sig om en "teleologisk" motsgelse:
maximen gr emot sjlva "meningen" med att lna pengar. Eller det
kan rra sig om en "praktisk" motsgelse: maximen skulle inte
uppn sitt eget formulerade ml nr den universialiserades.
(Introduktionen till "Grundwork of the Metaphysics of Morals",
Cambridge: Cambridge University Press (1998): xix-xx.)
(16) Grundlggning... 4:424
(17) Ibid. 4:421-422.
(18) Ibid. 4:431.
(19) Ibid. 4:433.
(20) nskar man ett lngre svar fr man underska Kants teori om
kunskap (vilken redogrs fr i "Kritik av det rena frnuftet"
(Kritik der reinen Vernunft), 1781.) Den r dessvrre mycket
komplex och egentligen omjlig att gra rtt fr p mindre yta n
han sjlv tar upp i sina verk p mnet. Men det kan vara vrt att
gra ett frsk.
Smrtsamt kortfattat kan man sga att Kant anser det finns tv
stt att uppfatta vrlden: Dels som den r `i sig sjlv', vilket
Kant kallar den "noumenala" vrlden. Som vrlden r i sig sjlv
kan vi inte ha ngon kunskap (den r "transcendent"), fr den
mnskliga kunskapen uppstr inte genom att den naket skdar tingen
i sig sjlva. Den mnskliga kunskapen uppstr genom att vi tar in
sinnesintryck, filtrerar dessa intryck genom vissa a priori begrepp
("kategorier", det "transcendentala") och sedan med hjlp av vrt
frstnd (ej att frvxla med Kants begrepp om `frnuft' - vad
gller det frnuftiga r alla som r rationella lika; vad vi
skiljer oss i r just vra olika frmgor att bruka vrt frstnd)
organiserar och frstr. Den vrld vi uppfattar p detta vis r
det "fenomenella" vrlden, och det r om den vi har kunskap. Den
noumenala vrlden r en frutsttning fr den fenomenella, sger
Kant, och undviker genom detta drag att bli beskylld fr idealism.
Den noumenala vrlden r oberoende av vrt frmga att uppfatta,
men det r inte den fenomenella. Den r interrelaterad till vr
kunskapsfrmga; liksom vi kan ndra uppfattning om den fenomenella
vrlden genom att uppfatta den, kan den vrlden ndras genom att
vi uppfattar den p ett eller annat stt. Kort sagt.
Fr frgan om viljans frihet r detta mycket centralt. Nr vi
observerar den fenomenella vrlden finner vi ingen frihet, allt
frefaller vara styrt av utomstende kausala lagar. Allt som hnder
har en yttre orsak, inte orsaker i kraft av sig sjlvt (vilket Kant
definierar som frihet). Vrlden, med oss i den, gr p i enlighet
med sina orsaker och verkan, och dessa ndrar sig inte; fr, som
tidigare sagts, naturlagarna r omjliga att bryta.
Men som rationella uppfattar vi oss sjlva som de som skapar
mjligheterna till observationerna, tankarna och valen. Vi r i
den aspekten fria - eftersom vi just inte kan hitta ngon annan
orsak _n oss sjlva_ till att vi uppfattar och frstr det
fenomenella; vi frefaller vara delar av bde det noumenala och
det fenomenella. Detta r inget bevis fr att vi r fria, det r
bara en vad Kant uppfattar som god grund att tnka sig att det r
s.
____________________________________________________________________________
uXu 1999 Av Speed Devil Show 1999 uXu
____________________________________________________________________________