OBS! Denna textfil ingår i ett arkiv som är dedikerat att bevara svensk undergroundkultur, med målsättningen att vara så heltäckande som möjligt. Flashback kan inte garantera att innehållet är korrekt, användbart eller baserat på fakta, och är inte heller ansvariga för eventuella skador som uppstår från användning av informationen.
### ###
### ###
### #### ### ### ### ####
### ### ##### ### ###
### ### ### ### ###
### ### ##### ### ###
########## ### ### ##########
### ###
### ###
Underground eXperts United
Presenterar...
Intressant Svenskt Stoff
[ #062 - Samlade Reflektioner - Vol. 1 ]
_____________________________________________________________________
SAMLADE REFLEKTIONER - VOL. 1
av Diverse
Redaktr: Pierce Peter Paul (ppp@uxu.org)
DENNA SIDA MODERERAS AV ENVLDSHRSKAREN PIERCE PETER PAUL. VEM SOM HELST
R VLKOMMEN ATT LMNA BIDRAG, UNDER FRUTSTTNING ATT TEXTEN
1) R SKRIVEN P SVENSKA,
2) R INTRESSANT ATT LSA,
3) HAR EN SAMHLLSNYTTIG ELLER POLITISK VINKLING,
4) FRHOPPNINGSVIS PROVOCERAR NGON MNNISKA RUNT OM I LANDET,
5) R UNDER FEMTUSEN TECKEN LNG (CA 800 ORD),
6) INTE HAR PUBLICERATS NGON ANNANSTANS (EFTER DU PUBLICERAT
TEXTEN HR FR DU GRA VAD DU VILL MED DEN, MEN INTE FRE).
MODERATORN GER SIG SJLV DEN STORA FRIHETEN ATT UTAN KOMMENTAR REFUSERA
ELLER INFRA INSNDA BIDRAG. TANKEMSSIG ORIGINALITET TRUMFAR DOCK
SPRKLIGA MISSAR OCH OFULLSTNDIG ARGUMENTATION. PIERCE PETER PAUL R
NOGA, MEN INTE S NOGA.
Innehll (vol. 1):
Reflektion Frfattare Datum
----------------------------------------------------------------------------
Konceptet Storebror som lam urskt The GNN 05/11 1998
Narcissism och CSN Chesterfield 05/11 1998
Fr mig r Gud inte... Speed Devil Show 05/11 1998
Krig r feminint Pierce Peter Paul 05/11 1998
Att gra det lilla Absolute Zero 05/11 1998
Vi kan frenkla vrlden Pierce Peter Paul 11/11 1998
Hopplsa metaforer Absolute Zero 17/11 1998
Desperat frsk att bli omstrtande Absolute Zero 19/11 1998
Naturlig begreppsfrvirring Chesterfield 19/11 1998
Fel mnniska p fel plats Speed Devil Show 19/11 1998
----------------------------------------------------------------------------
KONCEPTET STOREBROR SOM LAM URSKT (The GNN) [05/11 1998]
Det r inte allt fr sllan man stter p uttalanden och analyser (eller
vad man nu ska kalla det) av lokal- eller storpolitiska hndelser som
konstaterar som konklusion eller del i argumenten att hndelsernas jvlighet
ligger i det faktum att de inte dirigerats av allmnhetens intresse, utan
av "Storebror".
Begreppet "Storebror" hrstammar frn George Orwells 1984. Det knner de
flesta till, ven om de faktiskt inte har lst boken i frga. "Storebror" r
en relativt anonym figur; hans bild som folket tvingas dyrka frestller en
person som ingen har trffat. Bilden representerar egentligen inte han
sjlv, utan de bakomliggande mekanismer som styr. Mekanismer som folket
mste lska, ven om de fga arbetar fr folkets bsta. "Storebror" r en
konspiration i ordets rtta bemrkelse.
1984 skrevs 1948 (ven detta knner de flesta till, ven om de faktiskt
inte lst boken i frga) var delvis en kritik mot de statsapparater som
Orwell sg vxa fram bakom jrnridn, och delvis en varningens ord infr
framtiden fr alla andra stater, framfrallt England och USA. Framtiden
kunde mycket vl frvandlas till en dystopi om folket och makthavarna inte
var p sin vakt infr konspiratoriska krafter - frn dem sjlva, eller frn
andra.
Tydligen, om man ska tro de mnniskor som ven p nittiotalet hvdar att
"Storebror" ligger bakom alla jvligheter och orttvisor, har Orwells
mjliga framtid tyvrr blivit verklighet. Vktare, poliser, klagare,
domare, lrare, regler, frmaningar, tvng - lagboken, prejudikat, praxis;
alla dessa delar r inget annat n brickor i en helhet som syftar till
att tjna "Storebror", inte folket.
(Den empiriska bakgrunden till denna pstdda insikt brukar som oftast
vara enskilda fall, grna efter de filtrerats genom den kvasi-objektiva
journalistik som erbjuds av kvllstidningar.)
Vi lever onekligen i en komplex vrld, p alla plan. Regler och
frmaningar som formulerades fr hundratals r sedan har frfinats och
gjorts mer och mer omstndiga fr att passa klimatet i en vrld och ett land
som stndigt genomgr frndringar - intellektuellt, teknologiskt och
socio-politiskt. Att stta sig in i alla dessa regler - deras frklaring,
grund, rationalitet, omfattning och ml - skulle ta en normal mnniska
flera decennier.
Man str drfr infr tv val nr ngot inte verkar som det ska: 1) Stta
sig in i den kollektiva statens rttfrdigande, rationaliteten bakom dess
regler och frmaningar, dess tillmpning och praxis, och - i slutndan -
komma till en slutsats om statens existensberttigande; huruvida den regel
eller praxis man r missnjd med uppfyller de krav p konsistens man stller
upp; underska det konsensus som existerar (explicit eller implicit) och se
om det lever som det lr.
Eller s kan man: 2) Skylla p en abstrakt entitet man inte kan
identifiera (frutom vid namnet "Storebror"), men som str fr alla problem
(som man knappast heller exakt kan definiera), och somna om.
NARCISSISM OCH CSN (Chesterfield) [05/11 1998]
Det r inte ltt att frska dricka kaffe i en studentstad.
Elndet brjar med att en person pstr att ngot inte r som det ska.
Vanligtvis rr det sig om ett faktatillstnd. Personen tycker inte att
existerande tillstnd A r ngot att ha. Ibland, men inte allt fr ofta, ger
ven personen argument varfr tillstnd A inte r ngot att ha.
Exempel: "Jag tycker inte det r bra att vi mste vnta s lnge p att
f besked/pengar frn Centrala Studiestdsnmnden."
Ibland, men som sagt inte allt fr ofta, dyker det upp ett efterfljande
argument. Kanske i stil med: "Man vet ju aldrig riktigt skert om man fr
pengar, och det gr ju att man inte mr bra."
Jaha. Som ex officio medlem av den intellektuella eliten knner du
sjlvfallet till att vntetiden fr svenska studenter vad gller besked om
pengar frn CSN tar ungefr tre veckor.
I mnga andra lnder finns det inga fungerande skolor.
Du knner ven till det faktum att terbetalningen av dessa pengar r
mycket frdelaktig, samt att misstag med att betala tillbaka inte straffas
med piska eller dden.
Gaskammare, elektriska stolar, halshuggning, stening finns inte i
Sverige, men i mnga andra lnder.
Du knner naturligtvis ven till att tre veckor inte r speciellt lng
tid, samt att ver sjuttio procent av alla studenter super bort en lika
stor procent av sina pengar.
Svltkatastroferna i Afrika skrdar tusentals liv varje minut.
Drav knner du dig naturligtvis manad att meddela denna bortskmda
person som vrkte ur sig denna hopplst barnsliga sikt att sikten r i
ett strre perspektiv helt vrdels, och avsljar egentligen mer om den
attityd som blir frhrskande i en stat dr folket saknar strre
meningsprojekt i sina liv och drmed frfaller till strikt narcissistiska
projekt i stil med varfr CSN inte kan utfra sina uppdrag p under fem
sekunder.
Frn detta fljer vanligtvis tv konklusioner frn den andra parten. Den
frsta r inte speciellt vanlig: "Du har rtt. Jag tnkte mig inte fr. Det
spelar inte s stor roll. Det finns viktigare saker att ta itu med - saker
som jag tyvrr inte har kunnat ta mig fr eftersom jag varit fr upptagen
med att gnlla ver mina sm problem, vars status nu radikalt minskat
eftersom jag insett att man br gra ngot vettigare av sitt liv."
Den andra r mer vanlig: "Bara fr att man bryr sig om det lilla i livet
innebr det inte att man inte bryr sig om de stora sakerna ocks."
Den slutsatsen frefaller inte helt ologisk. Men p dina ytterligare
frgor, dr du frsker reda ut exakt vilka dessa "strre" saker r i
sammanhanget fr personen du frhr, transmuterar diskussionen till en
omvnd strid, dr du fr frgor i stil av pstenden: "... du r en sn
person som tycker att du r s jvla bra blah blah blah blah..."
S r det med det. Drick inte kaffe med studenter. Fr de r oftast
fortfarande barn, kanske inte i kroppen, men i sinnet och erfarenheten.
FR MIG R GUD INTE... (Speed Devil Show) [05/11 1998]
Nr religisa mnniskor diskuterar huruvida Gud existerar s r det helt
uppenbart att deras anvndning av termen "tro" inte alls hnvisar till
den vanliga betydelsen, det vill sga "jag r inte helt sker (jag vet
inte)" utan faktiskt till ett sanningsvillkor: Gud finns, "jag vet att
Gud finns".
Det r av detta ltt att inbilla sig att termens anvndning har ngon
form av historisk-sematisk frklaring, att "tro" r liktydigt med "vetande"
inom denna kontext, beroende p tradition. Men icke d.
Fr tvingar man en religis till att faktiskt rttfrdiga sitt indirekta
pstende att Gud faktiskt existerar (som omnipotent, omniscient och allt
igenom reko och god varelse (transcendent eller inte)), s brjar pltsligt
termen "tro" ndra betydelse efter hand.
I slutet, nr det visat sig att Gud uppenbarligen inte kan fylla de tre
kriterier som stllts upp (vilket enklast visar sig genom det gamla
hederliga teodice-problemet: hur kan Gud vara s frbannat reko nr det
finns s mycket elnde i vrlden, och han samtidigt r omnipotent och har
mjlighet att ta bort det, etc.) s dyker det slutgiltiga "argumentet"
upp: "Ja, jag frstr ditt resonemang och jag tycker det r viktigt och jag
gr med p det och jag frstr det men..."
Men vad? Jo: "... men det du angriper r inte som jag ser p Gud. Fr mig
r Gud ngot annat, ngot som finns inom en, ngot som ger livet mening."
Jas, minsann? Vad svarar man p det? Tja, inte mycket. Fr pltsligt
har "tro" blivit liktydigt med en intern upplevelse som inte kan
underkastas ngon form av analys eller kritik verhuvudtaget. Och det
lustiga r att de religisa som anvnder sig av denna totalt urlakade
definition av Gud inte alls tycker det r det minsta suspekt.
Lt oss jmfra det med hur det hade ltit ifall samma form av sikter
hade kommit frn en xenofobisk ny-nationalsocialist med genocidala
tendenser: "Ja, jag frstr ditt resonemang att nazismen kanske r en rakt
igenom inhuman och avskyvrd lra, med implikationer som uppenbarligen str
i strid med de mest enkla etiska intuitioner, men..."
S tar vi samma sak igen: "... men det du angriper r inte som jag ser
p nazismen. Fr mig r det ngot annat, ngot som finns inom en, ngot
som ger livet mening."
Detta skulle nog uppfattas som suspekt av det flesta, ett billigt trick
att lta sina sikter undkomma analyser och argument, att i slutndan inte
st fr ngra ansprk p sanning eller pragmatiska konsekvenser alls. Men
nr det kommer till religion r tydligen reglerna ndrade. Varfr det?
KRIG R FEMININT (Pierce Peter Paul) [05/11 1998]
Genomgripande i den feministiska omlsningen av centrala litterra verk
psts det att i det fall krig har en roll att spela fr verket s r
denna destruktiva freteelse en manlig sdan; en verksamhet som fretas
av den "frnuftiga" (med begreppet som kontra till "o-frnuftiga") delen
av mnskligheten, men resultat att kvinnans tankeliv frkastas som det
annorlunda, det andra, ja, och allt det dr, ni vet.
Men s r inte fallet. En noggrann omlsning av Sven Hassels opus "Dden
p larvftter" avsljar att krig inte alls r maskulint. Krig r tvrtom
feminint - en typisk, ja nrmast definierande, kvinnlig verksamhet.
Vi finner detta i sdana delar ssom: "Kulan trngde in i underlivet p
Osmond, och skickade hans tarmar ut ver slagfltet och sina kamrater."
Alternativt: "K-pisten mejade ner hela kompaniet."
Det behvs inte strre intellektuell anstrngning fr att notera att
detta inte r typiska manliga hndelser. Att "kulan trnger in" har inte
ngot med fallos att gra, fr det intressanta r inte sjlva intrngandet
(fallos) utan det intrngda (vagina). Kulan r i sig sjlv utan intresse.
Den kan lika grna missa sitt ml. Den blir intressant nr den trnger in.
Ergo, det kvinnliga definierar det intressanta, kriget.
Vad gller k-pisten r det samma sak. Jag skulle grna frklara varfr,
men nu r jag trtt p det hr jvla dravlet.
ATT GRA DET LILLA (Absolute Zero) [05/11 1998]
Ett enkelt stt att slippa engagera sig i stora frgor, och samtidigt nd
verka engagerad i ngot "viktigt", r att frenetiskt hnge sig t mindre
projekt.
Det kan rra sig om att ordna ett hem t en frvildad kattunge, samla
in pengar fr att kpa en ny halsduk t ngon som tappat bort sin egen, be
till Gud varje dag fr att vrlden ska bli bttre, eller varfr inte starta
en frening fr utkat medvetande om hur man bst anvnder en fjrrkontroll
fr teveapparater.
Argumenten fr att gna sig t sdana saker, men nd ge intrycket av
att gra ngot viktigt r alltid: "... man gr det lilla, d blir det
stora bra ocks."
Med andra ord, ju fler som gnar sig t "sm saker" desto bttre blir
det fr resten av mnskligheten. "Sm saker" frutstts ha en kumulativ
effekt: liksom man inte behver ett enda stort klippblock fr att skapa ett
berg kan man lika grna anvnda sig av en miljard smstenar.
Givet hur vrlden ser kan man sjlvfallet inte begra att alla mnniskor
ska ge upp sina liv fr resten av vrlden. Men rcker det med att alla
mnniskor gr "det lilla" istllet?
Naturligtvis inte.
Faran i att sprida den falska tron att det KANSKE rcker med att gra
"det lilla" fr att det stora ska bli bra r att mnniskor inte bara njer
sig med att faktiskt gra "det lilla" (av lathet eller ofrmga), utan att
tron efter hand inte frblir ett KANSKE, utan en absolut sanning: det
rcker faktiskt!
Men det gr det inte. Det kan vem som helst rkna ut. Det spelar ingen
roll om vi hade tusen personer som tvttade fnster, plockade skrp, kokade
kaffe och damsg korridorerna inuti Tjernobyl. Skiten hade flugit i luften
i vilket fall som helst.
VI KAN FRENKLA VRLDEN (Pierce Peter Paul) [11/11 1998]
Det finns mnga stt att pvisa att en utsaga (vare sig det r en teori, ett
argument eller enkel sikt (allt detta implicit eller explicit, utfrd genom
tal eller handling)) r bristfllig.
Ett vanligt stt r att hrleda motsgelser. Exempel: "Jag anser att
abort br frbjudas eftersom det strider mot principen om livets helgd."
Om samma person ven hller utsagan "jag anser att ddsstraff borde vara
tilltet eftersom det avskrcker frn brott" fr sant s r det inte
verdrivet svrt att se att det freligger en motsgelse, vilket gr att
ingen av utsagorna kan tas p allvar frrn personen reviderat sina sikter.
Alternativt kan man peka p absurda konsekvenser som str i strid med
utsagans pretentioner. Exempel: "Fr att vrlden skall bli bttre: utfr
bara sdana handlingar som kan upphjas till allmn handlingsmaxim."
Utfr ngon en handling som inte kan upphjas till allmn maxim kan man
sledes alltid klandra den personen med det klassiska "tnk om alla gjorde
s?" Men detta innebr att man inte kan gra speciellt mycket alls. Vi kan
inte g och handla, sova p ntterna eller vara vakna heller fr den delen,
inte utbilda oss till bagare - fr tnk om alla slppte allt de hade fr
hnderna och gjorde som vi? Det gr knappast vrlden bttre.
Och s vidare.
Problemet med de ovanstende exemplen r att de krver att man tnker
efter. Vem fan orkar tnka efter? Knner man att ngot r fel s r det ju
fel! Det vet ju vem som helst! Men frukta inte. Det finns andra stt att
racka ner p det man inte tycker om. Stt som inte krver ngon logisk
tankefrmga verhuvudtaget, bara fantasi och en okritisk publik som tycker
som du (fr d bryr de sig inte om att underska din kritik).
Slippery-slope-argument r en mycket effektiv variant som fungerar p
detta viset. Exempel: "Du dmes hrmed fr frtal till tusen kronor i
skadestnd fr att du offentligen hvdade att din granne var 'en nazist som
inte gr ngot annat p dagarna n drar heroin fr sin dda frus pengar
eller vldtar spdbarn'." Tycker man inte om denna normativa utsaga kan man
alltid pvisa att den r felaktig genom att sia om framtida konsekvenser:
dmer man ngon p detta viset r det naturligtvis sjlvklart att man i
framtiden kommer att dma mnniskor till en miljard kronor i bter fr att
de kallade sin granne "lite dum". Och det r ju inte bra. Allts r inte den
hr utsagan bra heller. Det r ju sjlvklart. Det sger ju sig sjlv. Det
gr det ju. Vl?
Nvl, tycker man att slippery-slope r lite fr uppenbart kraftls (din
hngivna publik kanske tyckte du fantiserade lite fr mycket ven fr
deras smak) finns det fler varianter p samma tema. Ett r att dra ett
slippery-slope som inte pekar p framtida konsekvenser (d dessa ju faktiskt
r omjliga att frutsga utan en funktionsduglig kristallkula) utan p
direkta. Det gller dock att undvika att komma in p de konsekvenser som
utsagan faktiskt siktar mot att frhindra (att mnniskor offentligen
frtalar varandra). Byt drfr omedelbart inriktning och sg att utsagan
leder till absurda konsekvenser eftersom den uppenbarligen innebr att de
som r drogberoende nazister med tendenser till pedofili kommer att knna
sig uppmuntrade att fortstta med sin verksamhet om utsagan trder i kraft.
Fr s kommer det ju att bli! Det r ju sjlvklart. Vl?
Ja, det finns mnga stt man kan undvika att behva tnka. Visst r det
underbart att frenkla vrlden?
HOPPLSA METAFORER (Absolute Zero) [17/11 1998]
I repliken VI KAN FRENKLA VRLDEN gr sig Pierce Peter Paul stort besvr
fr att visa hur subjektiva knslor infr godtycklig problematik kan verbalt
sminkas till att frestlla objektiv argumentation som inte r baserad p
trngsynthet och okunnighet eller brist p tankefrmga, utan snarare p
ngot som frestller faktiskt kunskap och ingende analys.
Naturligtvis har han helt rtt i att detta r ett frekommande fenomen.
Men jag frstr inte varfr han mste krngla till det s frbannat. Faktum
r att den teknik han pstr att pseudo-intellektuella charlataner tar till
fr att gra sig mrkvrdiga (slippery-slope, med framtida eller direkta
konsekvenser) inte alls r srskilt vanlig - eftersom den fr genomsnittet
av wanna-be samhllskritiker r p tok fr komplicerad att utfra.
Apati r verfldigt. Det finns nmligen ett annat - mycket enklare och
effektivare - stt genom vilket man kan dlja sin brist p tankefrmga, och
samtidigt ge intrycket (infr en publik som r lika frvirrad som en sjlv)
att man nd har ngonting substantiellt att komma med. Den i offentliga
sammanhang mest knde experten p detta omrde r den nationellt bermde
"filosofen" Horatius. Ni vet, han som i brist p uppmrksamhet (vilket
antagligen berodde p att han var lite fr ltt att genomskda) drog i
ndbromsen p ett X2000-tg och sedan hoppades p att ngon skulle lyssna
till hans ytliga tjat.
Det rr sig om hopplsa metaforer.
Exempel: Ngon anser att den svenska rttsstaten inte fungerar som den
ska. Denne Ngon kan dock inte riktigt precisera varfr, eftersom saker och
ting hela tiden visar sig mer och mer komplexa n Ngon frst frestllde
sig (en alltid lika trist veraskning fr alla dessa tusentals personer som
tror sig "ha sett igenom allt"). Vad ska Ngon gra? Ta tjuren vid hornen,
stta sig in i den komplexa problematiken och senare presentera en tydlig
och klarsynt analys och kritik? Nej, nej, det r helt verfldigt. Ngon kan
istllet yttra ngot i stil med att "genom att dma den helige Axelsson fr
frtal till bter har den svenska rttsstaten visat sig vara likt en rutten
pumpa som rullar ner fr en stenig slalombacke; den rullar snabbare och
snabbare fr varje meter, men frr eller senare kommer den att krossas av
egen kraft".
Inte en stavelse av analys, men en okritisk publik kommer nd att
uppstmma jubelrop - d det fr dem trots allt frefaller som om Ngon sagt
ngot av vrde. Men det krvs i vanlig ordning inte mnga tankeled fr att
inse att Ngon egentligen inte sagt ett skit, och att ingenting kommer att
frndra sig.
DESPERAT FRSK ATT BLI OMSTRTANDE (Absolute Zero) [19/11 1998]
Idag knde jag fr att bli annorlunda mot det vriga samhllet.
Sledes skrev jag en kortfattad artikel och skickade till en tidning
vars "[f]rmsta bevakningsomrde r underground samt ven grnsbrytande
vrderingar och attityder som str i opposition mot det vriga samhllet."
Kort utdrag ur min artikel: "Jag tycker alla lagar r bra. Det r inte
ett dugg fel p ngon av dem. Inte en enda. Inte ens den dr lagen om
bastuklubbar och uniformer r dliga. Alla domar som har fllts i Sverige
har varit rttvisa. Ingen rk utan eld, som det heter. Polisen gr ett bra
jobb. Det bsta jobb man kan tnka sig. De har aldrig begtt ett misstag,
ngonsin, aldrig. Och kommer ambulans, s g ngon annanstans, la la la, s
ltt kan du hjlpa polisen."
Den blev refuserad.
Redaktren menade att den inte sade ngot nytt, inte var nytnkande eller
analyserande och underground i tillrcklig omfattning. Den sade bara "vad de
flesta mnniskor anser".
Jag blev lite fundersam. Vilka r egentligen dessa "flesta mnniskor"
som stndigt - av alla wanna-be anarkister, samhllsomstrtare, pubertala
analytiker, obildade kvasi-intellektuella, nihilister som inte ens vet vad
ordet de kallar sig sjlva betyder och slapphnta ftljpolitiker - anses
st fr ett sdant konsensus i samhllet?
Vilka r de?
Den dagen ngon kan peka ut en enda av dem (som p fullt allvar tycker
som i min artikel) ska jag brja ta de ovan nmnda kritikerna p allvar.
Tills dess njer jag mig med att studera de aggressivt progressiva
mstarna genom historien, inte dagens taffliga studenter.
NATURLIG BEGREPPSFRVIRRING (Chesterfield) [19/11 1998]
Betrakta fljande utsaga: "Detta r ett piano." Vad implicerar begreppet
'piano'? Mycket enkelt - det r ett instrument med tangenter och strngar,
som frdelaktigen spelas sittande p en pall. Med mera.
Betrakta fljande utsaga: "Detta r onaturligt."
Vad implicerar begreppet 'onaturligt'? Det r inte lika uppenbart som i
fallet med pianot. Faktum r att det hopplst att ge ett omedelbart svar.
Men ngot mste det iallafall betyda eftersom s mnga mnniskor anvnder
begreppet hela tiden i alla mjliga sammanhang.
Som i fallet med mnga andra begreppet verkar det bero p tolkning och
situation. Tv olika personer kan mena tv olika saker. Antingen s, 1)
hvdar 'onaturligt' att ngot avviker frn det 'naturliga', i betydelsen
'det vanliga' (eller 'normala' om man fredrar det ordet). Det r
exempelvis 'onaturligt' (i denna betydelse) att ett lejon pltsligt lr sig
kra bil och arbeta som administrativ chef p kontor. Men i detta fall r
begreppet neutralt beskrivande; det berttar bara att ngot avviker frn
mngden.
Och det r ju inte vad folk i allmnhet brukar mena nr de sger att
ngot r 'onaturligt'. Det brukar istllet ha en normativ klang: 2)
'onaturligt' betyder att ngot avviker frn det vanliga - och det r fel nr
ngot avviker frn det vanliga, vilket innebr att man inte fr gra det
som r 'onaturligt'.
Oundvikligen instller sig frgan varfr man inte fr gra det? (Och,
nej, "eftersom det r 'onaturligt'" r inget svar, det r ett
cirkelresonemang.) Mnniskan har ju genom sin evolution stndigt avvikit
frn vriga naturen. Inga andra djur kr bil, flyger plan, r alienerade i
sina arbeten (om man nu tror p sdana teorier), skriver bcker och anvnder
sitt sprk utver tid och rum. Dessa saker verkar ju knappast vara
'naturliga'; tvrtom, rena vldtkten p naturlighet.
Fr att undvika denna ngot pinsamma konklusion kan man frtydliga sin
anvndning av 'onaturligt'. Tv versioner r vanliga: 1) ngot som r
'onaturligt' r fel - eftersom det strider mot naturens ordning (och
mnniskans sysslor r kanske frbannat ovanliga men nnu inte i strid med
ordningen); 2) ngot som r 'onaturligt' r fel - eftersom det strider mot
Guds ordning (och Gud har inget emot att vi kr bil, men dremot andra
saker).
Nu har vi tv vrldsordningar som gr ansprk p att veta hur det ligger
till. Vilken r vrd att diskutera? Religisa har aldrig kunnat svara p
hur de vet vilken ordning som r Guds (vad finns det nu? ver tv miljoner
offentliga tolkningar av bibeln?), s det fr istllet blir version nummer
ett om man vill ha ngot som liknar en seris diskussion.
Jaha, vad r 'naturens ordning' d? (Och, nej, "det vanliga" r
fortfarande inget svar eftersom vi som sagt inte vill ha ett
cirkelresonemang.) Man kan kanske svara att 'naturens ordning' r det som
upprtthller naturen och mnniskan (som del av naturen). Sledes, om man
gr ngot som r 'onaturligt' s r det fel eftersom brott mot den ordningen
leder i slutndan till kaos och frvirring. (Typ, om alla flugor slutade
utfra sina av naturen givna sysslor till frmn fr att spela damspel och
alfapet skulle vi nog kalla det fr 'onaturligt' med implikationen 'fel'
av anledningen att naturens ordning rubbas till den grad att det ekologiska
systemet bryter samman. Att mnniskan dremot spelar alfapet spelar ingen
roll, det skadar inte.)
Vad kan d mnniskan gra som r 'onaturligt', ngot som bryter ner
naturen (eller samhllet fr all del) till den grad att handlingen r fel?
Det r mycket. Vi kan exempelvis slppa ut tonvis med radioaktivt avfall
ver jorden. Det skulle verkligen leda till elnde.
Men varfr lter utsagan "Det r onaturligt att slppa ut radioaktivt
avfall" inte bra, nrmast obegriplig? "Det r fel..." lter dremot
begripligt. Men om orden betyder samma sak s vore det ju inget problem,
och det var vl det som vi har frskt frklara (eftersom ytterst f
anvnder 'onaturligt' som rent neutral beskrivning av ngot)?
S, vad betyder egentligen 'onaturligt'?
Svaret r att det egentligen inte betyder ngonting (iallafall inte
normativt sett). Det r en retorisk term med auktoritet som falsk front.
Istllet fr att exempelvis gnlla "Jag tycker inte om homosexualitet men
vet inte varfr, men det ska nd frbjudas - just drfr att jag inte
tycker om det" s kan en person sga "Homosexualitet r onaturligt" och
infr den med mtta upplysta massan pltsligt ge det falska intrycket av
att verkligen ha sagt ngot som r vrt att tnka p.
FEL MNNISKA P FEL PLATS (Speed Devil Show) [19/11 1998]
Igr begicks ett misstag. Jag blev nedtryckt p marken och frsedd med
handfngsel. Ngra minuter senare upptckte polisen att jag var fel man.
Men jag var tydligen vldigt lik en misstnkt.
S kan det g, tnkte jag. En liten urskt kanske vore p sin plats?
Det var inte att rkna med. Istllet fick jag ett fredrag.
"... vi jobbar och sliter och det r inte alltid s ltt ska du veta,
har du ngonsin jobbat som polis skulle du veta hur mycket vi anstrnger
oss varje dag fr att stoppa buset och det tar jvligt hrt p psyket..."
"Men byt jobb d?"
"... och det blir inte lttare av att vanligt folk kommer och gnller
s fort minsta lilla fel uppstr, men om vanliga Svensson gr ett misstag
s blir det frltet men om vi skulle rka gra ett litet misstag s blir
det ett jvla vsen..."
"Men vanliga Svensson har ju inte pistol?"
"... dag ut och dag in och ntter och kvllar fr vi stda upp i skiten
och det r fan inte roligt, narkomaner som bjuder upp till dans, det r ett
rent ut sagt helvete kan jag sga, det r det verkligen..."
"Men byt jobb d?"
"... och nr man kommer hem r man inte sig sjlv, det r ett helvete
ska jag sga dig, det r fr jvligt, och underbetalade r vi s frbannat
s man inte ens fattar att ngon vill vara polis, det ska du ha klart fr
dig..."
"Men varfr r du polis d?"
"... varfr? Fr att jag vill hjlpa mnniskor, gra samhllet bttre
fr mnniskor, hjlpa mnniskor..."
"... hur ska du kunna gra det om du inte r mnniska sjlv?"
____________________________________________________________________________
uXu 2000 Av Diverse/PPP 2000 uXu
____________________________________________________________________________