Flashback bygger pepparkakshus 2024

I "Flashback bygger pepparkakshus 2024" hittar vi bidrag som det kinesiska fartyget Yi Peng 3 (som misstänks för kabelsabotaget i Östersjön 2024), DDR-torn, Polarexpressen och Mamma Scans stora julslakt. Ämnen som balkongflygning, de stora översvämningarna i Spanien (okt-nov 2024) och Stureplansmorden (Tommy Zethraeus julstök den andra advent 1994) uppmärksammades. I ett bidrag har tomten tröttnat på renarna och tar bilen istället. När bilen slutar fungera är renarna försvunna medan tomten redan är full. Inget år innan har tävlingen varit så jämn, och under hela omröstningen så var det som mest bara några rösters skillnad mellan "Grinchens hus" och "Rapunzels övergivna torn" som båda båda turades om att ligga på förstaplatsen. När tävlingen avlutades så hade de fått exakt lika många röster, och för första gången någonsin så hade tävlingen två vinnare.

Årets vinnare

1. peterZiipen - Rapunzels övergivna torn (397 röster) (36%) 1. Jultrollet - Grinchens hus (397 röster) (36%) 3. Jultrollet - En dag på stranden (234 röster) (21%) 4. Carlbom - En balkongflickas jul ... (164 röster) (15%) 5. Messi2022 - Julstök Med Tommy Zethraeus (161 röster) (14%)

Rapunzels övergivna torn
Pepparkakshuset är byggt av: peterZiipen
Bidragsförklaring: I takt med att Disney blivit alltmer woke, har prinsarna gradvis suddats ut ur sagornas värld. Här behövs inte längre några riddare i skinande rustning – de modiga, starka och självständiga prinsessorna hade äntligen befriats från patriarkatets bojor. I Rapunzels fall innebar det att hen, på egna villkor, lämnade tornets förtryck bakom sig, och begav sig ut på en själslig resa för att finna sitt sanna jag. Kvar stod tornet, ödsligt och övergivet, med dess förfallna stenfasad insvept i murgrönans täta famn. Men ensamheten varade inte länge. Snart fylldes det av liv. Skogens djur började försiktigt tassa fram för att dricka vatten ur brunnen vid tornets fot. Ett hoo-hoo hördes någonstans där uppifrån. Räven satte sig på huk och iakttog nyfiket ugglan från håll. Tornet hade blivit en fristad för skogens varelser, som tog vid där sagan slutade.
Material: Allt som allt är det runt 2kg pepparkaka i bygget. Tornet är drygt 80cm högt och hela basen/bostaden är gjord av pepparkaka. Det vita yttre lagret som täcker stora delar av bygget kallas för gingerbread clay. Det används ofta av folk som bygger pepparkakshus. I övrigt så består komponenterna av: jordlagret under mossan (brownie), brunnen (stenar av vit och brun smält choklad med pastafärg, pepparkaka, gingerbread clay, royal icing, spaghetti, gum paste), lupiner (spaghetti, gum paste), stenar (vit och brun smält choklad med pastafärg), mossa (olika krossade kaksmulor, mortlad oregano, timjan, mortlad edible moss), svampar (maräng & kakao eller gum paste, pastafärg & prälsocker), murgrönan (Royal icing, gum paste (löv), kakao och rosépeppar som blommor), räv, uggla och fågelbo (gum paste och pastafärg), tornet (pepparkaka och gingerbread clay), taket (pepparkaka och fondant), kranen som hissar upp vatten (pepparkaka, gingerbread clay, kokad och sedan torkad spaghetti).
Grinchens hus
Pepparkakshuset är byggt av: Jultrollet
Bidragsförklaring: Bestämde mig i sista stund så bilderna blev lite dåliga tyvärr. Ville göra något riktigt extremt juligt i år, med extra allt och mängder med kristyr så det nästan ser ut som ett keramikhus! De tre våningarna var kluriga att få ihop, det väger en del och vinklarna är lite udda, men det var väldigt roligt och jag hade sett en bild på just ett keramikhus som jag ville testa att göra.
Material: Mängder med kristyr, pepparkaksdeg, fondant, extra starka halstabletter som fönster, godis, florsocker och ätbara hushållsfärger. Granarna är pepparkaksdeg med kristyr på.
Valhall
Pepparkakshuset är byggt av: dod-at-sveaskog
Bidragsförklaring: Huset började dö luftfuktighetsdöden (precis som mitt bygge förra året) när jag byggde ihop det så jag gjorde klart och fotograferade i panik, precis när taket började rasa in. Tyvärr så glömde jag lappen och kom inte på det förrän nu när jag skulle ladda upp bilderna. Så jag antar att jag blir diskvalificerad. "Alla som komma till Odens boning känna igen den genast: sköldtäckt, med spjut till sparrar, är huset, bänkarna strödda med brynjor. Alla som komma till Odens boning känna igen den genast: det hänger en varg väster om porten, en örn sitter lutad däröver." Grimnesmal, vers 9-10
Material: Hus av pepparkaka dekorerat med kristyr, sköldarna på taket är noblesse med ätbart guldpulver, Oden, vargen, korpen och spjuten är av marsipan och sockerpasta, bifrost av smälta karameller.
Jan Bergwalls jul
Pepparkakshuset är byggt av: Hivmannnen
Bidragsförklaring: Jan Bergwall är fast på sin ovanvåning sedan några månader tillbaka då hemtjänsten har slutat bära Janne sittandes i sin rullstol. Det enda Janne kan göra nu mera är att titta på på TV, oftast program som handlar om andra världskriget. En dag så hade det snöat in hemskt mycket i Jans fantastiska hus.. Såpass mycket så besöket från hemtjänsten han hade fått den dagen slutat i hemsk tragedi. Inte nog med att herren på besök hade sittkissat i Jannes toalett och låtit bli att spola så halkade han även i den livsfarliga trappan. Så illa så armen slets loss från kroppen och ett rejält hål i huvudet på det. Hemtjänstmannen var därefter död. Stendöd. Jan hade inte märkt det då volymen på hans TV var på full volym då han inte ville missa ett enda ord från favoritprogrammet. Efter programmet var slut så tänkte Janne i vanlig ordning skriva till media för att beklaga sig på hur uruselt allt är i hans liv då ingen vill bära honom mera. Men den röda pennan låg alldeles för långt borta på bordet så han nådde den inte. "Den där jävla hemtjänsten" Svor Jan för sig själv när han bestämde sig för att ta saken i egna händer och hjula ner i sin stol, ner för den livsfarliga trappan som tidigare samma dag hade skördat ett liv. Men det visste ju inte Jan. "Full kastrull, annars blir det inget knull!" vrålade Janne samtidigt som han blåste på fortare än någonsin med sin rullstol emot trappan. Det blev det sista Janne gjorde i sitt liv. Det här huset är baserat på en tråd här på flashback samt två artiklar som jag länkar till här i mitt bidrag. God jul på er era jävlar! Gubbe fängslad på sin egen ovanvåning (Flashback.org) Jan, 78, är fast i sitt hem: ”Inget liv, det är förvaring” (Aftonbladet) Jan blev rakad efter 11 dagar: "Blir överkörda" (Mitt i Stockholm) På sista länken finns detta underbara stycke "Det händer också att personalen flyttar på saker. Han pekar på pennbehållaren som står i mitten av bordet, utom räckhåll." Han har det inte lätt.
A Hero of War
Pepparkakshuset är byggt av: DisposableGarbage4
Bidragsförklaring: Först ett litet julrim: Om du nu har kommit hit, Ja då är du nog en skit. Försök inte att sticka, För då lär vi dig kicka. Denna julen kommer du missa, Men den hade du nog ändå dissa. Du ville nog allt bli en martyr, Men det ändå du får nu är tortyr. Kommit på det ännu? Med inspiration från filmen The Mauritian och låten Hero of war I bring to you : A HERO OF WAR (I en sarkastisk anda, det finns inga hjältar på GITMO aka Guantanamo bay, varken bland fångarna eller militären.)
Barad-dûr
Pepparkakshuset är byggt av: Mats Malte
Material: Pepparkaka och smågodis, ihoplimmat med smält socker
DDR ca 1970
Pepparkakshuset är byggt av: HelgeBuk
Bidragsförklaring: I år ville jag göra något enkelt men som vanligt tog det mycket mer tid och arbete än jag hade hoppats. Enkelt, då tänker jag raka former, lätt att sätta ihop. Brutalism. Fulsnygg östtysk brutalism. Och så ville jag göra ett torn. Så högt som praktiskt möjligt. Resultatet blev detta fiktiva DDR-torn som jag tänker mig kan ha varit stadens stolta sevärdhet i t.ex. Cottbus, dit de stackars östtyskarna fick åka på helgerna och tro att det var överlägset västvärldens kapitalistiska pissarkitektur. Skalan är 1:200 och motsvarar en höjd på ca 56 meter. Då temat är enkelhet så är det inte så mycket krimskrams. Vem hade krimskrams i DDR? Nä, precis.
Material: Pepparkaksdeg som grund med stansade dörrar och fönster. Smält socker som klister på småbitar/korta sidor, köpt bakklister från tub på de långa sidorna. Ytskiktet försökte jag göra betonggrått genom att blanda rågmjöl med lite finkrossat träkol (fullt ätligt), spraya ytorna med sån där spray-olja man har till att smörja formar, och strössla på det gråa mjölet. Det blev ärligt talat sisådär, lite väl svart kanske, men betänk att det säkert låg en kolgruva i närheten och massvis med kolkraftverk. Sen är förstås ytan lite sliten eftersom tornet byggdes 20 år tidigare.
Tusan
Pepparkakshuset är byggt av: skoputs
Bidragsförklaring: Eftersom detta är mitt första pepparkakshus, någonsin, gjorde jag det enklaste, en döse. Det blev väldigt rörigt runtomkring. Något fattades. Ett ljus placerades i dösen och taket tog eld. Nytt tak, och sedan bort med allt krafs. Här är resultatet, endast pepparkaka och florsocker (en pannkaksbit ligger kvar under snön).
Material: Började med pepparkaka, dito deg, grönkål, russin, pannkaka, florsocker samt clementin.
Julotta
Pepparkakshuset är byggt av: FindusGubbePettson
Bidragsförklaring: Äh vad fan, det blev nåt till slut i alla fall. Bidragsnamnet kan väl vara Julotta för det ser så där kallt och mörkt ut som det alltid gör vid den tiden.
Material: Innehåller pepparkaka från deg, kristyr, godiskulor och gelatinblad som fönster. Batteridriven ljusslinga inuti.
Polarexpress
Pepparkakshuset är byggt av: MormorsVrede
Bidragsförklaring: En modern fusion av de gamla sagorna Råttfångaren i Hameln och Polarexpressen. Tiden gick efter att Råttfångaren lurade med sig Hamelns alla barn som han senare sålt till Tomten för en betydande summa. Med tiden däremot, uppstod nya bättre övervakningsmetoder vilket ledde till att Råttfångaren nästan blivit fångad. Råttfångaren insåg att han behövde en effektivare flyktmetodik. Länge sökte Råttfångaren innan han kom till det förlovade landet, Vinland eller Amerikat. I Amerikat köpte han sig ett prima ånglok av modellen 440 av årmodell 1880 som använts för att frakta timmer. Med sitt nyköpta ånglok far han nu längs norrlandskusten där han stannar i varje betydande stad och lurar med sig barn som Tomten utlovat ett högt pris för. Detta var historien om när Råttfångaren moderniseras och sanningen bakom Polarexpressen. Naturligtvis behöver Råttfångaren någonstans att sova, något han inte tänkt på när han gav sig av. Råttfångaren hade dygnat två nätter på tjack när han kom fram till Tierp då han tänkte att han äntligen skulle få checka in på hotel Gästis för en god natts sömn. Till Råttfångarens förfäran kräktes toaletterna mitt i natten och han blev tvungen söka härberge i den gamla stationsbyggnaden. Tyvärr hade Lokförarnas riksförbund förlorat en kamp med SJ och stationsbyggnade hade, på grund av ekonomiska problem, blivit reducerat till ett enkelt Pressbyrån. Tur att åtminstone kaffet är godkänt. På pressbyråkaffe fortsatte han sin färd hela vägen till Gnarp där stationsmacken var bättre utrustad. Med en ny yxa som smitts i Gränsfors bruk byggde han en säng i loket för den resterande resan. Numera har Råttfågnaren samma typ av bekvämlighet som lastbilschaufförerna - Polarexpressen är därmed uppgraderad till ett huståg. På bilderna ser vi den gamla stationsbyggnaden som reducerats till ett halvmysigt pressbyrån där Råttfångade köpte en stor take-away. Vi ser även sängen han byggde inne i förarhytten och dessutom en bur utanför där han förvarar sina favoriter.
Material: Pepparkaksdeg och kristyr. Huset är ihoplimmat med smält socker.
Musen Magdalena
Pepparkakshuset är byggt av: Avocadorable
Bidragsförklaring: Under byrån bodde den lilla fega musen Magdalena. På natten smyger hon runt i skuggorna och lämnar spår av oreda efter sig. Alltid på jakt efter att sno åt sig något utan att bidra eller stå för konsekvenserna
Material: Pepparkaka och delicatos chokladboll
Äventyr på Östersjön
Pepparkakshuset är byggt av: Peppishus
Bidragsförklaring: Kinesiska båten Yi Peng 3 sabotage på Östersjön under hösten 2024, samt en throwback till tråden om sjöjungfrur vid Estonias vrak.
Material: Pepparkaksdeg, smält socker som lim, kristyr, samt "blåbetong" skapat av mandelmassa med blå karamellfärg, soja och kakao. Fiskarna är av pepparkaka eller mandelmassa, samt de två kablarna är av godis.
Framtidstro
Pepparkakshuset är byggt av: Decimal1
Bidragsförklaring: Jag kände mig lite som heliga Birgitta den där kvällen då jag satt vid köksbordet i en blandning av svett- och öllukt och plötsligt mottog en uppenbarelse. Denna uppenbarelse kom att handla om en enande gemensam religion och en det gudatempel där alla är välkomna. Samtidigt som dessa bilder uppenbarade sig hörde jag en inre röst som berättade om konstruktionssvårigheterna då en skalenlig modell av detta komplexa tempel endast får tillverkas i pepparkaka. Jag är inte mer än en människa, i detta bygge har jag insett mina brister och att min otillräcklighet måste ersättas med en mer fulländad kraft vid ett fullskaligt bygge. Jag hoppas att ni och de högre makterna har förståelse! God Jul!
Material: Pepparkaka, marsipan, karamellfärg, kristyr, sockerklister, strössel och bomull.
En dag på stranden
Pepparkakshuset är byggt av: Jultrollet
Bidragsförklaring: Testade lite olika tekniker och det blev bitar över som var synd att slänga. Det räckte till en färgglad hälsning till alla er som drömmer om sol och värme i vintermörkret.
Material: Pepparkaka, kristyr, fondant, råströsocker, ätbara hushållsfärger och wafer paper till fönster och dörrar för att ge lite mjukare ljus än med karamell eller gelatinblad. En ljusslinga. Kan tipsa om en hemkokt baking glue som jag fäst smådelar och palmtoppar med. Man kokar ihop socker, glykos, honung och vatten. Det blir inte brunt utan går även använda som fönsterglas om man vill.
Spanjorer på taket!
Pepparkakshuset är byggt av: anomalign
Bidragsförklaring: Jag var inspirerad av bilder från den stora översvämningen i Spanien i slutet av oktober. Särskilt bilder av bilar som låg huller om buller, spillda över varandra som otympliga, supertunga legoklossar.
Material: Både färdigköpt pepparkaksdeg och egengjord, marzipan och mandelmassa, strössel, strösocker, florsocker, strössel, glykossirap, spagetti, karamellfärg, lite kikärtsspad och ättika till kristyren. (Jag tillsatte också snabbkaffe till kristyren för att försöka färgmatcha den till pepparkakan, men utan att få till det riktigt.)
Twins
Pepparkakshuset är byggt av: Eazyd
Bidragsförklaring: Vi (jag och min dotter) byggde husen och fristylade med det vi hade. Bygget kan uppfattas som bisarrt, men det är en bisarr värld vi lever i.
Material: Egengjord pepparkaksdeg och diverse godis och glasyr och lim köpt på tub.
En balkongflickas jul...
Pepparkakshuset är byggt av: Carlbom
Bidragsförklaring: Julen har kommit till en förort i Malmö och Fatima har bestämt sig. Idag ska hon berätta hemma att hon har en svensk pojkvän som heter Anders och hon ska fira svensk jul med honom. Men det tas inte emot väl och pappa Baba känner sig tvungen att snabbt och effektivt, i ett enda kast, återupprätta familjens heder. Nedanför på gatan står Anders och väntar på att Fatima ska komma ner. Och ner kommer hon, bara inte på ett sätt han väntat sig..
Material: Allt är ätbart (t.o.m kollat så äggskal är ätbart och t.o.m nyttigt). Balkongkonstruktionerna är av salta pinar och knäckebröd. Jag har målat på äggen med svart karamellfärg och gjorde en penna av en salt pinne vilket funkade riktigt bra när man vässat tekniken. Anders (och batiktantens på hörnet) hår består av kristyr. Fatimas hår är lakritsremmar. Snön är kokos.
Fyren
Pepparkakshuset är byggt av: Calvinol
Bidragsförklaring: Nu var goda råd dyra, ingen kontakt med Flashback på julafton från det ensliga hemmet ute på den öde ön. Till slut lyckades Herman Fyrkant bygga om mistluren till en parabol och med Linux och fyrens gamla microvågsugn få kontakt med FB. Samtidigt såg Herman ett skepp ute på havet med sitt stora ankare hängande ner i havets djup som antagligen var orsaken till att nätet var borta. En kamp mot klockan som gick som tåget och minnesbilden av en semester på en liten strand med öl och surfing under palmerna verkade avlägsen. Ve och fasa en mus tittade snabbt ut ur ett rör i väggen och rövade bort Hermans egen mus som legat och vilat framför tjockskärmen, men Herman knackade morse-kod i terminal-läge och fortsatte jakten mot julafton. Efter några gastkramande timmar fick Herman reda på att musen bara var ensam och resten slutade i (valfri tonart).
Material: Byggd av egengjord pepparkaksdeg på mjöl, mörk sirap, rapsolja och florsocker plus lite olika kryddor för färg och doft. Som lim kokades knäck med grädde, sirap och socker enligt konstens alla regler och det klibbade värre än värst, speciellt på köksgolvet, men strategin var att ställa in allt eftersom i kylen. Första versionen av den "runda" fyrdelen gjordes med att linda degen runt en ståltermos, men det upptäcktes efter en stund att en termos ska man inte köra i en ugn på 225gr. Version två gjordes runt en terrakottakopp (senap) och ett dammsugarrör i aluminium. Lanternorna och fönstren skulle vara gjorda av sega råttor, men jag kom plötsligt av mig under ett svagt ögonblick och lyckades äta upp råttorna så det blev en morot och en brysselkål. Orsaken till att delarna har olika färg är att jag under en viss stress glömde att ta ut plåten så att det började brinna i spisen (bakplåtspappen) så hälften av husdelarna har redan brunnit i spisen. Att den ena väggen har ytterligare?? en färg är att jag i förvirringen åt upp den första väggen så en panikvägg fick göras i all hast och jag tänkte kompensera färgen med bläckfiskfärg som jag i normala fall betar träplank med, men jag ändrade mig och då glömde jag kryddorna istället. Som kuriosa tycker jag egentligen inte om pepparkakor eller lösgodis, men det hjälpte inte. Det här var nog inte riktigt mig grej att baka, men trägen vinner. Nu har jag i alla fall gjort ett pepparkakshus.
Julstök Med Tommy Zethraeus
Pepparkakshuset är byggt av: Messi2022
Bidragsförklaring: Vi har i vår familj som tradition att ha julstök kring andra advent. Man firar genom att baka, pynta och skapa den där alldeleles speciella julstämningen för just sitt hem. Traditionen med julstök går långt tillbaka i vår kultur, och den kan ta sig många olika uttryck. Jag har valt att i år gestalta Tommy Zethraeus julstök den andra advent 1994. Tommy valde att skapa julstämning genom att peppra hejvilt med ett automatvapen in i entrén på populära Sturecompagniet. Fyra människor fick sätta livet till i Tommys firande.
Ghostbusters HQ (i förfall)
Pepparkakshuset är byggt av: kjhas
Bidragsförklaring: Ghostbusters har sedan länge fått överge sitt högkvarter p.g.a. de hutlösa hyrespriserna på Manhattan, och det stackars högkvarteret har fått förfalla. Kornischerna börjar släppa och vissa fönster är trasiga. (Aka dålig kristyrteknik och enstaka fönsterhaveri). Var tänkt att vara i top notch-skick, men eftersom den vanligen ansvariga för kristyren hade händerna fulla med småglin fick jag ta över. Det gick så där Det fanns en plan att återskapa den minnesvärda ambulansen också, men det hanns inte med. Om man tittar noggrant kanske man kan se en leksaksambulans i närheten.
Material: Pepparkaka, smält socker och kristyr. Fönster gjordes med halstabletter.
Bilen är paj och tomten är full
Pepparkakshuset är byggt av: gqrm
Bidragsförklaring: Tomten har har haft det tufft på sista tiden. Han tröttnade på att ständigt bli misstagen för fientlig farkost och bli beskjuten när han var ute och flög med renarna. Samtidigt har han alltid haft en dröm om att ha en riktig blysläde, en vackert tomteröd Chevrolet från -66. Om han hade en sådan med en camper på, då skulle han kunna bo bekvämt under sina julklappsresor. Nissarna fick jobbet att fixa detta på tomteverkstan. De choppade chevan, sänkte taket och pimpade inredningen. De byggde en camper på flaket. Golvet målades naturligtvis med deras patenterade chackrutiga färg. Vilken drömresa det skulle bli för tomten den här julen! Men nu är det driftstörningar och de har blivit stående längs vägen. Nissarna arbetar febrilt för att få igång bilen. Var är då renarna? Ingen vet, men tomten har bränt sitt eget renat i år. Han dricker det med välbehag vid den knastrande brasans sken. Kommer vi att få några julklappar i år? Det får vi se.
Material: Pepparkaksdeg, röd tårtdekorationsspray, smält socker, kristyr, halstabletter, gelatinblad, marsipan, glassrån, strössel, karamellfärg, lakritsrullar, lakritsstenar, polkagrisstänger, engelsk konfekt, godissnören och div. annat godis.
Mamma Scans stora julslakt
Pepparkakshuset är byggt av: JudeHitler
Bidragsförklaring: Julen är här och i mamma Scans köttfabrik råder febril aktivitet. Det är dags för den stora grisslakten. Grisarna rusar skräckslagna ut ur svinalängorna och går en säker död tillmötes, antingen på slaktbordet eller så bär det raka vägen in i någon av scans effektiva moderna maskiner som på nolltid kan omvandla råvara till färdig produkt. Ingenting går till spillo i mamma Scans kök! Restavfall så som tarmar och trynen blir t ex kattmat och godis. En och annan medarbetare som inte skött sina sysslor ordentligt stryker också med. Här tar vi julen på blodigt allvar. En riktigt god, köttig grisfest-jul önskar mamma Scan! Kom ihåg: Det går inte att fläska på för mycket!
Material: Pepparkaka, skånepepparkaka, kristyr, baking glue, marsipan, polkagris, Pim-Pim, oklart godis, karamellfärg i, mjöl(snö)

Om du vill läsa mer om tävlingen, omröstningen och vad medlemmarna tyckte om de olika bidragen, så finns diskussionerna kvar på Flashback Forum.

Flashback bygger pepparkakshus 2024 (fas 1) - förberedelser och planering

Flashback bygger pepparkakshus 2024 (fas 2) - tävling startar, publicering av bidrag

Flashback bygger pepparkakshus 2024 (fas 3) - omröstning för att utse vinnaren

Visa samtliga tävlingar (2011-2024)